Citat:
3. Det förefaller som om du verkar ha en något märklig syn på vad juristprogrammet ska förmedla, som om det finns någon form av esoterisk-juridisk kunskap som kan blottläggas, dock oklart hur, med en annan utbildningsmetod, som om man kan närmar sig den sanna juridiken om man fokuserar på skriftlig och muntlig presentation eller med fördjupade studier i rättslära.
6. Berätta gärna mer om din esoteriska metodlära, som du nu anser vara vägen till den sanna kunskapen om juridiken. Många är säkert spända på att få höra vad vi alla gått miste om, men som du insett!
6. Berätta gärna mer om din esoteriska metodlära, som du nu anser vara vägen till den sanna kunskapen om juridiken. Många är säkert spända på att få höra vad vi alla gått miste om, men som du insett!
Det här är ju rent nonsens. På inget ställe har jag påstått att metodlära och rättsteori är det enda som behövs på juristutbildningen. Det skulle ju naturligtvis vara helt fel. Det jag däremot har sagt är att det borde vara mer sådant, på bekostnad av utbildning i gällande rätt på detaljnivå. Hur du får detta till det du skriver ovan är för mig något av ett mysterium... Jag har heller aldrig sagt något så tramsigt som att det finns någon "sann juridik" eller "esoterisk juridisk kunskap". Snarare är det ju du som tycks vara extremt kategorisk i din uppfattning om vad juristutbildningen ska ha för innehåll samt att den ska vara krävande, "hard-core" och utan det du tycker är "pedagogiskt flum".
Det verkar som att du tror att "metodlära" som ämne handlar om att lära sig mer om "den Juridiska Metoden". Detta är emellertid långt ifrån korrekt och kanske har att göra med att du just inte kommit i kontakt med ämnet hittills under din utbildning (rätta mig gärna om jag har fel). Oavsett är detta absolut inte vad jag menar med "metodlära". En stor del av metodläran går nämligen ut på att jämföra olika metoder (det finns fler), att reflektera över metodernas olika grunder, fördelar och nackdelar, syften och rättsfilosofiska antaganden. Detta är knappast något man får kunskap om endast genom att lära sig en juridisk metod via praktiska övningar.
Jag tror vår diskussion har kommit till vägs ände och att vidare argumentation inte kommer att leda någon vart. Vi verkar vara tämligen fast förankrade i våra respektive positioner. Må så vara! Det är alltid intressant att ta del av andras åsikter, särskilt när de är så pass skilda från ens egna.