Citat:
Ursprungligen postat av
mackeeee
Nej det är sant det du säger, jag kan naturligtvis ha helt fel också. Vi kan ju bara spekulera då vi inte vet till 100% egentligen någonting, förutom att Palme är död.
Björkman har väl sagt något i stil med " så nära som dom gick varandra så tog jag det för självklart att dom pratade och var i sällskap". Hade det officiella händelseförloppet stämt så borde Björkman bara sett en man kliva ut och skjuta sina 2 skott och sedan försvunnit. Nu verkar han istället se att GM går tillsammans med paret Palme åtminstonde några meter innan det sedan smäller.
Anders Björkman berättar i rättegången mot Christer Pettersson.
http://www.youtube.com/watch?v=TCl90XqmfL0
Jag vet inte om du lyssnat på den här, men den är klart intressant.
Några detaljer jag fäster mig vid.
Han säger bla vid ett tillfälle citat: "
jag har nog sett",
Han säger att han uppfattat det som ett sällskap. Men han säger senare att han bara sett dom några få steg tillsammans. Han säger också att han uppfattar det som att personen längst till vänster lägger armen om den till höger, men han säger också ngt senare att i samma veva smäller det. Frågan är om det inte är så att GM lyfter upp armen i en rörelse för att sikta in sig och sedan skjuter. Det är ju faktiskt ett perfekt skott, som släcker livet omgående. Enligt expertis så finns det ett område på ungefär 15 cm storlek vid ryggraden, om kulan träffar där, så är du princip död innan du faller till marken. Det tyder ju på ett superproffs och frågan är om inte det är den rörelsen Björkman uppfattar som om gärningsmannen vill lägga armen om Palme?
Han medger också att han var påverkad, men verkar inte vara så pigg på säga hur påverkad han var. Åklagaren pressar honom heller inte på den punkten. Han säger också att efter skotten var minnesbilderna rätt tydliga och där är jag nog helt klar på att så kan vara fallet, men som sagt jag är lite tveksam på den exakta minnesbilden innan skotten.