2013-12-23, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag läste så här i vittnesförhöret med Björkman:Björkman säger vidare spontant att han i sin egen fantasi runt detta förhållande dragit slutsatsen att mannen skjutit Palme med sin vänstra hand
under tiden som han hållit den högra runt axlarna på honom.
Så han är inte säker på sin sak ,han verkar inte sett något skjutvapen heller om jag förstått det hela rätt.

Björkman gick bakom och hade sett vapnet om det hade avlossats med höger hand , men nu var inte så fallet.
Citera
2013-12-23, 00:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Varför ens lägga handen på någon som man ska likvidera. Tänk istället och använd hjärnan , de samtalade innan skotten och var i ett sällskap.
För att rikta kroppen lämpligt för en viss kulbana? T.ex för att kulorna skulle hamna i gränden? Eller av något annat skäl.
Citera
2013-12-23, 00:19
Bannlyst
Skämt åsido, kan man inte lyfta blicken högre i ämnet Palmemordet än petitesser som vilken hand mördaren sköt med är det lika bra att inse sina begränsningar och följa debatten från läktaren istället.
Citera
2013-12-23, 00:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Angående olika vittnesmål, jag förstår att Björkmans vittnesmål alltid kommer att kunna ifrågasättas på grund av att han druckit alkohol och det är svårt att bedöma hur berusad han var.
Om man läser ser Björkmans förhör syns det att han är samlad när han hörs av polisen i hemmet mordnatten.

Lp:s vittnesmål blir också svårbedömt på grund av att man inte vet hur chockad hon blev av händelsen eller om man ska hålla alla tänkbara alternativ öppna att hon hade någon dold agenda.
Problemet med LP är att hon ändrar sig hela tiden. På mordnatten säger hon sig sett två gärningsmän till Åke Rimborn, Gösta Welander och Ingvar Carlsson på SABB. Dessa två blir en på lördagseftermiddagen. Olika uppgifter tillkommer

Delsborn: har jag läst någonstans att han står fast vid sin version men han satt ju i en bil och kanske inte kunde få 100 procentig överblick på det hela.Sedan har jag läst tidigare i tråden att någon misstänkte att han broderat ut historien efterhand.
Utan att kunna alla vittnesmål så en del vittnesmål ligger väl efter mordet och då lär väl platsen runt LP och Op sett tämligen rörig ut och en betraktare lär väl ha sett mest på platsen där OP låg och kanske missat någon i periferin.

Sedan om man vill vara konspiratorisk så kan man väl tänka sej att något/några vittnen avsiktligt gav fel information för att försvåra utredningen ( alternativt ville tjäna lite pengar och broderade ut lite grand för att kunna sälja till någon tidning eller så), jag får i varje fall inget bra grepp om själva mordscenariot.

Anders Delsborn iaktagelse tycker jag har avfärdats för lättvindigt och precis som ang Björkman med olika förklenande ordalag. När man jämför hur många AD hörts med exempelvis Sigge Cedergren får man en klar bild av hur PU bedrivits.

Sten Andersson uppgift om de tre SÄPO-männen som illegalt övervakat Olof Palme tycker jag ofta glöms bort alldeles för lättvindigt. Trion hade namngivits för SA och om utrikesministern skulle fabulera fått osanna uppgifter så är detta i sig högintressant ang MOP.
Citera
2013-12-23, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Skämt åsido, kan man inte lyfta blicken högre i ämnet Palmemordet än petitesser som vilken hand mördaren sköt med är det lika bra att inse sina begränsningar och följa debatten från läktaren istället.

Det är viktigt eftersom mördaren går upp brevid OP som även din idol Morelius säger. Första skottet tar helt enkelt inte i ryggen.

Varför gå upp brevid sitt offer men ändå avlossa skott 1 i ryggen förstår jag inte. Stor skillnad på att gå upp bakom och brevid även om du kallar det petitesser. Dessutom är Morelius ditt favoritvittne som inte ens säger att GM går upp bakom och det säger ju allt om dig
Senast redigerad av mackeeee 2013-12-23 kl. 00:27.
Citera
2013-12-23, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
IM uppfattar också att mannen lägger en hand på OPs axel. Men IM ser sedan att han drar axeln bakåt så att OPs rygg vrids något ut mot gatan. Härav förstår man att mannen la en hand på OPs vänstra axel precis innan han sköt.

Det skulle vara mycket avigt att lägga högra handen på hans vänstra axel, dra något i axeln och sedan skjuta med vänster hand.
Men hallå ! Första skottet kom ju framifrån !
Citera
2013-12-23, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Du menar väl offentlighetsprincipen och inte tryckfrihetsförordningen? Oavsett så behövs det ingen hemligstämpling eller trixande för att hemlighålla handlingar i en pågående utredning, förundersökningssekretess gäller som standard. Lämnar polisen ut info (utöver det som tas med i en eventuell rättegång) så gör man det för att man anser att det inte skadar och kan hjälpa utredningen framåt. Så knappast i just denna utredning dock...

Jag menade det jag skrev (hoppas jag...). Offentlighetsprincipen regleras i tryckfrihetsförordningen. För att en handling (som inte kommit in utifrån till en myndighet) ska vara allmän behöver den vara upprättad, vilket enkelt uttryckt innebär färdigställd. En allmän handling är inte automatiskt offentlig. För att en handling ska bli offentlig krävs att den både är upprättad och att den inte är sekretessbelagd. Om en handling sekretessbeläggs kan man överklaga detta beslut. I de nämnda fallen har polisen sett till att i något avseende inte färdigställa dokumenten (vet ej hur), i vart fall kan det hävdas att de inte är upprättade. (I bland sägs att dokument färdigställs först i samband med att förundersökning avslutas, dvs troligen aldrig i detta fall...) Därmed blir det öht inte aktuellt att sekretessbelägga (vad jag kan begripa) eftersom det inte behövs, och därmed försvinner också möjligheten att överklaga sekretessbesluten. Just när det gäller MOP är ju ett åberopande av förundersökningssekretess från polisens sida nära nog löjeväckande. Men jag hoppas att jag har fel - att en aktiv utredning pågår som snart leder till åtal.
Citera
2013-12-23, 00:46
Medlem
mvagrippas avatar
Ang Carl-Gustaf Östling är det intressant att alla utom en av de besökare han har MOP-dagen dyker upp runt mordplatsen resp mordkulor. FMWs och Skytteklubbens Per Arwidsson är besöker CGÖ i hans bostad på Högbergsgatan vid sjutiden mordkvällen. PA blir på söndagen ombedd av polisen tekniska chef, Wincent Lange, att fastställa vilken typ de upphittade kulorna är.

Dammegård har följande stycke ang morgonen första mars

"Kl 09.05 MORDPLATSEN (JOLLEBIL ANLÄNDER)
Polisbil 1227 som kör som så kallad jollebil till piket 1230 anländer till brottsplatsen"

I pb 1227 satt vid tiden för MOP Göran Stigsson och Per Hall. De hade några timmar tidigare, 20-2100, besökt CGÖ i dennes bostad. Vet i nuläget inte om GS/PH kallades in i tjänst på lördagsmorgonen efter några timmars vila. Om så är fallet är finns Östlings besökare vid mordplatsen tio minuter före polisens tekniska undersökning återupptas. GS är också den som på mordnatten ringer CGÖ och berättar om MOP.

Dammegård fortsätter
.
"Kl 09.15 MORDPLATSEN (AVSPÄRRNING)
Nu utökas avspärrningen på initiativ av polismannen P-O Karlsson (se sid 429). Avspärrningen sker på Apelsgatan - Sveavägen - Tunnelgatan och rakt över Sveavägen utanför Skandiahuset. Man kompletterar även de randiga plastbanden med kravallstaket för att hålla undan alla nyfikna som samlats på platsen. Men ingenting annat än en av Olof Palmes skjortknappar hittas. Inga ytterligare kulor"

PO Karlsson hälsade inte på CGÖ mordnatten men duon var tillsammans utanför högkvarteret när Jägar-Nisse utförde sin kuppövning mot ÖB i september -85. POK är med i skytteföreningen , livvakt åt både Hasse Holmer och Ebbe Carlsson och anmälde sig som frivillig i ett mycket tidigt skede mordnatten.

Ganska mycket tillfälligheter att reflektera över. GK är rätt utförlig om vilka som besöker CGÖ 860228.
Citera
2013-12-23, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Boboslacke: Du har ju antytt att du har inside info om stay behind. Har du någon uppfattning om krigs-IB var en separat SB-organisation, dvs om den var helt frikopplad från Lindencronas och Gieseckes organisation? Det hävdas ju så i olika sammanhang (t ex av Synnergren). Och vad hände i sådana fall med den efter att Elmér och Synnergren blev pensionärer?

Det framgår väl ganska tydligt av bland annat uttalanden av ledande personer i samband med t ex sjukhusspionaffären som flera ledande sossar kopplade till just Krigs-IB att detta inte var någon verklig staybehindorganisation utan mest en täckmantel för en huvudsakligen politisk underrättelseverksamhet riktat mot hot mot det "statsbärande" partiet och ett maktnätverk som agerade utanför lag och rätt som doldes inom ÖB:s budget.

Vad jag vet hade KrigsIB inte någon egen stridsförmåga eller ens sådan träning utan sågs av dem som tillhörde det som en rent politisk "ledningsverksamhet" som förkläddes till en krigsorganisation med tydlig S-märkning.

SB fungerade i militära celler där personer rekryterades via personliga kontakter och utbildades bland annat via frivilligförsvarets kurser och för centrala uppdrag och funktioner även på andra sätt tex utomlands.

Tack vare organisationsmodellen kunde t ex högerextrema celler formas inom delar av SB tyvärr med politikernas goda minne.

Lindenkronas och Elmers organisationer var alltså inte konkurrerande utan delvis överlappande och kompletterande där den förstnämnda delen var samverkansdelen där hela samhället i form av näringsliv, arbetare och bönder ingick medan krigsIB hade en tydlig politisk prägel och av många ledande sossar såg som deras egen egen underrättelsetjänst i både freds och krigstid.
Citera
2013-12-23, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Du snackar som vanligt.Låt bli att raljera så,så blir det enklare att föra en diskusition !

Låt bli billiga angrepp och forumregelbrott!
Citera
2013-12-23, 10:55
Medlem
TigerKids avatar
Vi kan nog anta att vissa detaljer från mordplatser, t ex vad gäller antal skott e dylikt undanhålls. Man behöver ju något som är okänt för allmänheten för att kontrollera ev erkännanden och vittnesmål emot. Det är synd om man kanske lägger år av dividerande på tvetydigheter som uppstår pga någon detalj som "mörkas" av utredningstekniska skäl men kanske inte är jättebetydelsefull för övrigt.

OK, jag har inte facit att tala om vilka detaljer som är viktiga eller vad dessa undanhållna fakta kan vara. Men jag tror det kan vara bra att ha i bakhuvudet när man analyserar det som offentliggjorts, att det bör finnas någon lucka där, som är legitim...

Förutom allt som är skumt, för det saknas ju inte.
Citera
2013-12-23, 11:55
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ang Carl-Gustaf Östling är det intressant att alla utom en av de besökare han har MOP-dagen dyker upp runt mordplatsen resp mordkulor. FMWs och Skytteklubbens Per Arwidsson är besöker CGÖ i hans bostad på Högbergsgatan vid sjutiden mordkvällen. PA blir på söndagen ombedd av polisen tekniska chef, Wincent Lange, att fastställa vilken typ de upphittade kulorna är.

Dammegård har följande stycke ang morgonen första mars

"Kl 09.05 MORDPLATSEN (JOLLEBIL ANLÄNDER)
Polisbil 1227 som kör som så kallad jollebil till piket 1230 anländer till brottsplatsen"

I pb 1227 satt vid tiden för MOP Göran Stigsson och Per Hall. De hade några timmar tidigare, 20-2100, besökt CGÖ i dennes bostad. Vet i nuläget inte om GS/PH kallades in i tjänst på lördagsmorgonen efter några timmars vila. Om så är fallet är finns Östlings besökare vid mordplatsen tio minuter före polisens tekniska undersökning återupptas. GS är också den som på mordnatten ringer CGÖ och berättar om MOP.

Dammegård fortsätter
.
"Kl 09.15 MORDPLATSEN (AVSPÄRRNING)
Nu utökas avspärrningen på initiativ av polismannen P-O Karlsson (se sid 429). Avspärrningen sker på Apelsgatan - Sveavägen - Tunnelgatan och rakt över Sveavägen utanför Skandiahuset. Man kompletterar även de randiga plastbanden med kravallstaket för att hålla undan alla nyfikna som samlats på platsen. Men ingenting annat än en av Olof Palmes skjortknappar hittas. Inga ytterligare kulor"

PO Karlsson hälsade inte på CGÖ mordnatten men duon var tillsammans utanför högkvarteret när Jägar-Nisse utförde sin kuppövning mot ÖB i september -85. POK är med i skytteföreningen , livvakt åt både Hasse Holmer och Ebbe Carlsson och anmälde sig som frivillig i ett mycket tidigt skede mordnatten.

Ganska mycket tillfälligheter att reflektera över. GK är rätt utförlig om vilka som besöker CGÖ 860228.

Väldigt mycket talar för att de som besökte CGÖ är de svenska konspiratörerna. Intressant också att CGÖ först inte ville berätta namnen på alla, varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in