2013-12-23, 11:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Anser du att det är logiskt att saker och ting bara sådär kan uppstå av sig själv?

Det har du redan resultatlöst ältat igenom ett stort antal gånger i och med ditt inflikande av ad hoc premisser om funktionaliteten av logik/kausalitet utanför logikens/kausalitetens legitima funktionsområde.

Detta papegoje-upprepande demonstrerar endast én sak: Du har inga argument.
Citera
2013-12-23, 11:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Själen kan inte avgöra vilken kropp den kommer att hamna i. Vilken kropp det blir avgörs i det fysiska livet man lever nu innan man dör. De som inte fått uppleva ett liv på jorden eller vilken planet det finns, som finns möjligheten till liv som det är för oss här på jorden, så de dödfödda blir automatiskt skickade till Guds himlavalv för en evig vila, så man kan säga att de inte utsätts för bestraffningar genom livet. De dödfödda skickas till himlavalvet direkt och de känner inget jobbigt med att inte fått leva ett liv på t.ex. jorden. Slutsats: Dödfödda barn straffas aldrig då de skickas direkt till ett evigt vila.

Man avgör själv om man levt ett rikt och ärofyllt liv med handling. Gud vill att själen skall ha en evig vila. Har inte själen fått ro stannar den kvar på den plats den ville vara kvar sist. Då tror vi på anden stannar kvar och spöka efter när en person har avlidit.

Kan även nämna Gud är varken en han eller hon, eller ett hen, utan Gud.

Ja, det var så doktrinerna ännu engång. När kommer bevisen?
Citera
2013-12-23, 11:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap
Ja, kausalitet är bara identitetslagen i rörelse.

Det låtar som rappakalja; förklara. Och förklara också vad det har med legitimeringen av dina ad hoc premisser att göra.

Citat:
Vi vet att identitetslagen gäller innanför universum, och vi har inga goda skäl att påstå att den inte gäller utanför.

Bevisbörda-jonglerande.

Citat:
Precis, någonting orsakar någonting annat och någonting kan inte uppstå av sig själv, därför följer det att någonting måste alltid finnas.

Endast med dina ad hoc premisser.

Citat:
Detta behöver inte bevisa Gud, men det bevisar (logiskt) att en evig existens existerar.

Endast med dina ad hoc premisser.

Citat:
Nej vi antar inte att premissen stämmer. Du ska först bekräfta att den stämmer innan vi går vidare till nästa steg.

Man kan ju iofs ponera, men primärt är det din uppgift att legitimera dina ad hoc premissser.
Citera
2013-12-23, 11:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Som jag redan har skrivit betydar kausalitets-osäkerheten att vi fortfarande står kvar i icke-falsifierbarhets-scenariet. Och bevisbörda-jonglerande kommer lika lite att ändra på detta, som det gör i 'vanlig' 'guds'-bevisföring.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nej så är det inte. Det är bara ditt vanliga propagerande för en mekanisk tolkning som uteslutande bygger på deduktion. Det är inte en fullgod vetenskaplig modell att bara basera teser på deduktion.

Det är fullgod vetenskap att ÖVERLAG bygga på deduktion. Det beror på situationen.

Citat:
Man kan inte utesluta ett induktivt resonemang i den här typen av frågeställningar.

Bevisbördan .... oavsett om det rör sig om fakta-underlag eller metodologi ... liggar fortfarande på den som postulerar.

Citat:
Matematiskt och statistiskt så finns det ingen anledning att tro att kausalitetprincipen helt plötsligt skulle upphöra.

Bevisbördan om detta är din och kunskap1s.

Citat:
I synnerhet inte när det finns ett tydligt samband mellan våra tidigare observationer och ökad kunskap av kausalitet. Dvs varje gång i historien som vi inte fattat orsak-verkan, så har det kommit fram senare och visat sig att det finns. Finns inget som tyder på att vi nått botten av kunskapens brunn i dagsläget.

Så du är inne på att logik/kausalitet är 'opålitliga'. När presenterar du i så fall ditt eget alternativ-underlag med tillhörande metodologi.
Senast redigerad av Bogomil 2013-12-23 kl. 11:47.
Citera
2013-12-23, 11:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Med dagens vetenskapliga kunskap är värmedöden en rimlig hypotes för universums framtid.

Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Trodde man väl för i tiden?

Vad jag vet är det fortfarande konsekvensen av klassisk BB-teori, som jag anser vara den mest sannolika makro-kosmiska kosmologi; tills vidare är jag avvaktande gentemot parallel- och multi-versum varianterna och steady-state/continuous-creation (typ Hoyle) är i stort sett självdöd.
Citera
2013-12-23, 11:57
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Vad jag vet är det fortfarande konsekvensen av klassisk BB-teori, som jag anser vara den mest sannolika makro-kosmiska kosmologi; tills vidare är jag avvaktande gentemot parallel- och multi-versum varianterna och steady-state/continuous-creation (typ Hoyle) är i stort sett självdöd.
Jag får fråga min lärare om det, men jag har för mig att värmedöden inte kan ske, enligt nya upptäckter.
Citera
2013-12-23, 12:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Jag får fråga min lärare om det, men jag har för mig att värmedöden inte kan ske, enligt nya upptäckter.

Jag är öppen för ny information, kosmologin är ju fortfarande mycket dynamisk och det kan vara svårt att hänga med.
Citera
2013-12-23, 13:10
Medlem
Citat:
Ja, det var så doktrinerna ännu engång. När kommer bevisen?

Det finns flera typer av bevis normalt tänker vi på vetenskapliga bevis, formella bevis och juridisk bevisföring. Så det finns flera sätt att bevisa på Guds existens, men endel av bevisen räknas inte som bevis, så det blir svårt att få en slutsats på att Guds existens existerar.

Om vi tänker oss mer vetenskapligt och tar teodicéproblemet som exempel, kan det vara så många skarpa hjärnor som helst sen tillbaks till antiken kan vi säga utan ett logiskt svar som får ihop Gud existerar.

Om vi tar dessa 5st satser som sanna:

"
  1. Gud existerar.
  2. Om Gud existerar, så är han god.
  3. Om Gud existerar, så är han allsmäktig.
  4. Onda gärningar utförs och har utförts i världen.
  5. Om Gud är god och allsmäktig, så är sats 4 falsk.
"
Som sagt vi tänker bestämt hur Gud kan vara både god och allsmäktig - när det finns ondska och lidande.

I min religion finns Djävulen mitt i bland oss, finns det godhet, så måste det finnas ondska i världen. Men vi får inte glömma bort det var Gud som skapade allt, det betyder Djävulen är en skapelse av Gud, och det kan vara en prövning i livet när man träffat på Djävulen. Om man fått Djävulen i sig kan man inte veta, utan Djävulen bara finns där och kan ge idéer, men man väljer själv om man vill följa dem idéer. Så handlingar i livet man gjort och gör är sina egna och man kan inte skylla ifrån sig på någon inte ens på självaste Djävulen.

Så när Gud vet sätter Gud ut bestraffningar och det kan uppfattas som ondska.

Så sats 4 som nämns men vi ser inte Gud som han som sagt, utan som Gud. Så är sats 4 sann.
Citera
2013-12-23, 13:29
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Det finns flera typer av bevis normalt tänker vi på vetenskapliga bevis, formella bevis och juridisk bevisföring. Så det finns flera sätt att bevisa på Guds existens, men endel av bevisen räknas inte som bevis, så det blir svårt att få en slutsats på att Guds existens existerar.

Om vi tänker oss mer vetenskapligt och tar teodicéproblemet som exempel, kan det vara så många skarpa hjärnor som helst sen tillbaks till antiken kan vi säga utan ett logiskt svar som får ihop Gud existerar.

"
  1. Gud existerar.
  2. Om Gud existerar, så är han god.
  3. Om Gud existerar, så är han allsmäktig.
  4. Onda gärningar utförs och har utförts i världen.
  5. Om Gud är god och allsmäktig, så är sats 4 falsk.
"
Som sagt vi tänker bestämt hur Gud kan vara både god och allsmäktig - när det finns ondska och lidande.

I min religion finns Djävulen mitt i bland oss, finns det godhet, så måste det finnas ondska i världen. Men vi får inte glömma bort det var Gud som skapade allt, det betyder Djävulen är en skapelse av Gud, och det kan vara en prövning i livet när man träffat på Djävulen. Om man fått Djävulen i sig kan man inte veta, utan Djävulen bara finns där och kan ge idéer, men man väljer själv om man vill följa dem idéer. Så handlingar i livet man gjort och gör är sina egna och man kan inte skylla ifrån sig på någon inte ens på självaste Djävulen.

Så sats 4 som nämns men vi ser inte Gud som han som sagt, utan som Gud. Så är sats 4 sann.

Vad vill du ha sagt med detta? Det bevisar ju verkligen inte att någon gudom skulle existera. Om du vill diskutera teodicéproblemet så är detta fel tråd då det finns en tråd redan om detta ämne i detta forumet.
Citera
2013-12-23, 13:32
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
I min religion finns Djävulen mitt i bland oss, finns det godhet, så måste det finnas ondska i världen.

1. Finns det ett efterliv enligt din religion och existerar ondska där?

2. Finns det enligt dig en tidpunkt då enbart din gud existerade? Fanns det isf ondska då också?

Citat:
Men vi får inte glömma bort det var Gud som skapade allt, det betyder Djävulen är en skapelse av Gud, och det kan vara en prövning i livet när man träffat på Djävulen.

Är inte gud allvetande?

Citat:
Om man fått Djävulen i sig kan man inte veta, utan Djävulen bara finns där och kan ge idéer, men man väljer själv om man vill följa dem idéer. Så handlingar i livet man gjort och gör är sina egna och man kan inte skylla ifrån sig på någon inte ens på självaste Djävulen.

1. Dumheter. Ta bort djävulen ur ekvationen och du hade inte gjort den onda handlingen, inte sant?

2. Vem orsakar allt lidande som INTE kommer från människor, t ex naturkatastrofer?

Citat:

Om ordet "ondska" över huvud taget ska ha någon som helst betydelse så bör man definitivt applicera det på vissa av guds påstådda handlingar...

Citat:

???
Citera
2013-12-23, 13:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Om du förstår såpass mycket av den grundläggande problematiken om bevisföring per se i perspektiven av logik, epistemologi, metafysik (och möjligen förståelse av semantik), varför då all din tidigare demagogiska skyggboxning (ex.: Ditt 'loop' om det icke-observerbara)?

Citat:

Vetenskap är inte DIREKT applicerbar på etiska frågeställninger, så det är irrelevant i detta sammanhang.

Iövrigt är det upp till dig att presentera och validera en epistemisk och metafysisk världsbild UTAN logik. Där kan du i så fall lämpligen börja.(1)

Citat:

1/ Gud existerar.
2/ Om Gud existerar, så är han god.
3/ Om Gud existerar, så är han allsmäktig.
4/ Onda gärningar utförs och har utförts i världen.
5/ Om Gud är god och allsmäktig, så är sats 4 falsk.

Varför skulle "VI" acceptera DINA ad hoc premisser?

Citat:

Nu är du inne på predikandet av doktriner igen --> IRRELEVANT.

Börja från (1) istället.

Citat:

Endast med dina "utan logik"-ad hoc premisser.
Citera
2013-12-23, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Vad vill du ha sagt med detta? Det bevisar ju verkligen inte att någon gudom skulle existera. Om du vill diskutera teodicéproblemet så är detta fel tråd då det finns en tråd redan om detta ämne i detta forumet.

Vad jag ville ha sagt det går inte att bevisa att Gud existerar med dagens bevis-system som man ser som ett bevis, som ett bevis.

Sen tror jag att man kan göra så ondskan försvinner i världen om man lärt sig hantera vad ondskan är, så man kan få denna jord till ett paradis som många går och drömmer om att hamna i tills den dagen man dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in