2013-12-22, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Det viktigaste är att gå till botten med händelseförloppet, vad vittnena såg osv osv. Mvagrippa är säkert väldigt påläst men varför lägga energi på helt ointressanta fakta som är så långt ifrån Dekorimahörnet så man tror knappt det är sant. Det går snart skriva en bok om Mvagrippa och Boboslacke:s inlägg men ändå inte hitta ett smack som ens är i närheten av Sveavägen och mordet?

Vilken funktion har dessa 2 herrar i tråden ?

Håller med om att det (fortfarande efter snart 30 år!!) är viktigt att gå till botten med händelseförloppet och vittnena kring MOP. Allt för mycket är fortfarande otillräckligt förklarat eller osammanhängande. Lär själv återkomma till delar av detta när det blir lite mer tid över. Men jag vill också få klart för mig hur man bör se på det mycket sensationella Itac-dokumentet. Om det inte är en förfalskning så faller många pusselbitar på plats som jag ser det. Bitar som i så fall kan förklara den händelseutveckling som leder fram till MOP. (T.ex. en infiltrerad kuppövning, vilket automatiskt medför att även alla omedvetet inblandade också kommer att ha ett egenintresse att bidra till mörkläggningen). Om det å andra sidan kan fastslås att dokumentet är falskt, så kan ytterligare ett "spår" avskrivas, vilket gör att bättre fokus kan hållas på kvarvarande mysterier. Därför är det i alla fall i mina ögon en poäng att forska vidare kring det s.k. Nato-spåret.
Citera
2013-12-22, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Säpo känner jag inte så detaljerat.. står nog närmare underrättelsetjänsten i rent kunskapsmässigt

Nå skall vi ägan oss åt saken i fortsättningen innan så att modereringen kan få det lite lugnare?!

Boboslacke: Du har ju antytt att du har inside info om stay behind. Har du någon uppfattning om krigs-IB var en separat SB-organisation, dvs om den var helt frikopplad från Lindencronas och Gieseckes organisation? Det hävdas ju så i olika sammanhang (t ex av Synnergren). Och vad hände i sådana fall med den efter att Elmér och Synnergren blev pensionärer?
Citera
2013-12-22, 22:52
Bannlyst
Citat:
Det viktigaste är att gå till botten med händelseförloppet, vad vittnena såg osv osv. Mvagrippa är säkert väldigt påläst men varför lägga energi på helt ointressanta fakta som är så långt ifrån Dekorimahörnet så man tror knappt det är sant. Det går snart skriva en bok om Mvagrippa och Boboslacke:s inlägg men ändå inte hitta ett smack som ens är i närheten av Sveavägen och mordet?

Vilken funktion har dessa 2 herrar i tråden ?

Vi har redan gått till botten med händelseförloppet åtskilliga gånger i tråden. Problemet är att du inte fattar.
Citera
2013-12-22, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Vi har redan gått till botten med händelseförloppet åtskilliga gånger i tråden. Problemet är att du inte fattar.

Jag fattar i alla fall så mycket att jag kan läsa vad vittnena faktiskt såg vad som faktiskt hände på platsen egentligen ... Flera vittnen dessutom . Skillnaden är att jag litar på dom och ni inte.
Citera
2013-12-22, 22:59
Bannlyst
Citat:
Jag fattar i alla fall så mycket att jag kan läsa vad vittnena faktiskt såg vad som faktiskt hände på platsen egentligen ... Flera vittnen dessutom . Skillnaden är att jag litar på dom och ni inte.

Du kan inte lita på alla vittnen eftersom vissa vittnesmål motsäger varandra. Då måste man välja, göra en avvägning. Vi har valt att lita på vissa vittnesmål, du på andra. Jag har förklarat för dig flera gånger varför ditt val är ologiskt, jag hänvisar dig dit åter.

Att du tycker att Mvagrippas information är ointressant säger mer om dig än om Mvagrippas information.
Citera
2013-12-22, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Du kan inte lita på alla vittnen eftersom vissa vittnesmål motsäger varandra. Då måste man välja, göra en avvägning. Vi har valt att lita på vissa vittnesmål, du på andra. Jag har förklarat för dig flera gånger varför ditt val är ologiskt, jag hänvisar dig dit åter.

Att du tycker att Mvagrippas information är ointressant säger mer om dig än om Mvagrippas information.

Snarare logiskt val vilka man ska lita på... Men visst vi tycker olika och så är det. Förr eller senare mot all förmodan så kanske vi får facit, då får vi se vem som hade rätt helt enkelt !
Citera
2013-12-22, 23:25
Medlem
OilersFans avatar
Citat:

Så den som mördades på Sveavägen den där kvällen var alltså inte Olof Palme, utan en kvinna??

Ja det måste du ju tro, eftersom du nu litar blint på vad vittnena säger sig ha sett

Om jag inte missminner mig så finns det visst någon vittne som sett Ted Gärdestad lämna området i rask takt. Vad tror du om den gode Ted som möjligt GM?
Citera
2013-12-22, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
Så den som mördades på Sveavägen den där kvällen var alltså inte Olof Palme, utan en kvinna??

Ja det måste du ju tro, eftersom du nu litar blint på vad vittnena säger sig ha sett

Om jag inte missminner mig så finns det visst någon vittne som sett Ted Gärdestad lämna området i rask takt. Vad tror du om den gode Ted som möjligt GM?

Litar på vissa vittnen , inte alla. Ja visst Ted kom tydligen undan Vem vet mördaren kanske var en kvinna ?
Citera
2013-12-22, 23:36
Medlem
Angående olika vittnesmål, jag förstår att Björkmans vittnesmål alltid kommer att kunna ifrågasättas på grund av att han druckit alkohol och det är svårt att bedöma hur berusad han var.

Lp:s vittnesmål blir också svårbedömt på grund av att man inte vet hur chockad hon blev av händelsen eller om man ska hålla alla tänkbara alternativ öppna att hon hade någon dold agenda.

Delsborn: har jag läst någonstans att han står fast vid sin version men han satt ju i en bil och kanske inte kunde få 100 procentig överblick på det hela.Sedan har jag läst tidigare i tråden att någon misstänkte att han broderat ut historien efterhand.
Utan att kunna alla vittnesmål så en del vittnesmål ligger väl efter mordet och då lär väl platsen runt LP och Op sett tämligen rörig ut och en betraktare lär väl ha sett mest på platsen där OP låg och kanske missat någon i periferin.

Sedan om man vill vara konspiratorisk så kan man väl tänka sej att något/några vittnen avsiktligt gav fel information för att försvåra utredningen ( alternativt ville tjäna lite pengar och broderade ut lite grand för att kunna sälja till någon tidning eller så), jag får i varje fall inget bra grepp om själva mordscenariot.
Senast redigerad av Sumer 2013-12-22 kl. 23:50.
Citera
2013-12-22, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
När det gäller AK, liksom för övrigt den s.k. tunnelbaneföraren och de s.k. finska flickorna, har polisen trixat till det så finurligt att dessa förhör inte anses vara upprättade/expedierade allmänna handlingar. Därmed finns ingen på tryckfrihetsförordningen grundad rätt att få ut dem. Därmed behöver dessa förhör vad jag förstår inte heller formellt hemligstämplas för att hållas hemliga.

Du menar väl offentlighetsprincipen och inte tryckfrihetsförordningen? Oavsett så behövs det ingen hemligstämpling eller trixande för att hemlighålla handlingar i en pågående utredning, förundersökningssekretess gäller som standard. Lämnar polisen ut info (utöver det som tas med i en eventuell rättegång) så gör man det för att man anser att det inte skadar och kan hjälpa utredningen framåt. Så knappast i just denna utredning dock...
Citera
2013-12-22, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Angående olika vittnesmål, jag förstår att Björkmans vittnesmål alltid kommer att kunna ifrågasättas på grund av att han druckit alkohol och det är svårt att bedöma hur berusad han var.

Lp:s vittnesmål blir också svårbedömt på grund av att man inte vet hur chockad hon blev av händelsen eller om man ska hålla alla tänkbara alternativ öppna att hon hade någon dold agenda.

Delsborn: har jag läst någonstans att han står fast vid sin version men han satt ju i en bil och kanske inte kunde få 100 procentig överblick på det hela.Sedan har jag läst tidigare i tråden att någon misstänkte att han broderat ut historien efterhand.
Utan att kunna alla vittnesmål så en del vittnes mål ligger väl efter mordet och då lär väl platsen runt LP och Op sett tämligen rörig ut och en betraktare lär väl ha sett mest på platsen där OP låg och kanske missat någon i periferin.

Sedan om man vill vara konspiratorisk så kan man väl tänka sej att något/några vittnen avsiktligt gav fel information för att försvåra utredningen ( alternativt ville tjäna lite pengar och broderade ut lite grand för att kunna sälja till någon tidning eller så), jag får i varje fall inget bra grepp om själva mordscenariot.

Från ingenting så nämner de finska flickorna att Dekorimamannen har ett vapen i vänster hand... Björkman går bakom paret Palme och drar slutsatsen att GM sköt första skottet med vänster hand. Är inte det ett otroligt märkligt sammanträffande ? Mannen dom påträffar är helt enkelt mördaren, men varför skyllde man på CP och varför är halva obduktionsprotokollet överstruket, tänk utanför boxen?

Framförallt varför är utredningen ett stort fiasko?
Senast redigerad av mackeeee 2013-12-22 kl. 23:47.
Citera
2013-12-22, 23:46
Bannlyst
Citat:
Från ingenting så nämner de finska flickorna att Dekorimamannen har ett vapen i vänster hand... Björkman går bakom paret Palme och drar slutsatsen att GM sköt första skottet med vänster hand. Är inte det ett otroligt märkligt sammanträffande ?

Gärningsmannen hade liksom Dekorimamannen två händer. Finska flickorna säger att han hade vapnet i en av händerna. Ett vittne av 20 på mordplatsen säger samma hand. Ja, det var ju otroligt märkligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in