• 1
  • 2
2013-12-22, 08:37
Medlem
Min far sysslar med släktforskning på sin fritid. Det tillgängliga släktträdet (som dock inte är komplett) sträcker sig 32 generationer bakåt för honom (vilket blir 33 generationer för mig), och den äldste som nämns i det ska ha levt på 900-talet och ska ha varit min farfars mormors mormors morfars morfars farmors farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars far.

Jag diskuterar detta i en annan tråd, där vissa användare menar att det är omöjligt att släktforska så långt bakåt. Det ska enligt deras diskussion vara ovanligt att hitta släktingar längre bak i tiden än 1600-talet, och en omöjlighet att gå cirka 700 år längre.

Av många av de äldsta släktingarna som nämns så har det varit mycket kungligheter, eller så har de varit stora på ändra sätt.

Då är frågan: Hur långt bak i tiden levde er första kända släkting som nämns i era släktträd?
Citera
2013-12-22, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Min far sysslar med släktforskning på sin fritid. Det tillgängliga släktträdet (som dock inte är komplett) sträcker sig 32 generationer bakåt för honom (vilket blir 33 generationer för mig), och den äldste som nämns i det ska ha levt på 900-talet och ska ha varit min farfars mormors mormors morfars morfars farmors farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars far.

Jag diskuterar detta i en annan tråd, där vissa användare menar att det är omöjligt att släktforska så långt bakåt. Det ska enligt deras diskussion vara ovanligt att hitta släktingar längre bak i tiden än 1600-talet, och en omöjlighet att gå cirka 700 år längre.

Av många av de äldsta släktingarna som nämns så har det varit mycket kungligheter, eller så har de varit stora på ändra sätt.

Då är frågan: Hur långt bak i tiden levde er första kända släkting som nämns i era släktträd?

Det beror lite på hur källkritisk man är. Om man räknar min i visshet fastställda stamfader i svärdsled, så är han ifrån 1400-talet. Men ätten är känd ifrån 1200-talet. Sedan så har jag släktskap med flera av Bielke ätterna, Trolle, Lilliehöök af Fårdala, Sparre, Ribbing, Bonde etc. Så deras äldsta anfäder är även mina.

Jag har gått igenom min mors släkts tidigare stamträd där man såg anor bak till 650-talet. Men det kunde jag avfärda som inte tillräckligt källkritiskt redan på 1600-talet.

Men det finns även andra grenar som det finns icke tillräckligt tillförlitliga källor. Jag är släkt med McLean som genom en muntligt tradition har släktband tillbaka till 100-talet f. kr. Men sådant ska man ta med en nypa salt.

Men för att svara på din fråga så har jag precis börjat sammanställa materialet till ett släktträd så jag har inte gått ut på de äldsta grenarna av alla ätter ännu. Men äldsta stamfader är Tord Bonde som nämndes första gången 1310.
Citera
2013-12-22, 09:52
Bannlyst
haha, jag vet inte ens vem min mors föräldrar är eller heter XD

Så min släkttavla går tillbaka till 1960 bara
Citera
2013-12-22, 10:01
Medlem
PsykoBobs avatar
Det är inte konstigt om man har kungligheter eller annan idel ädel adel i leden.
Men ska man vara ytterst petig så kan man inte fastställa källorna (utan DNA) att det verkligen stämmer.
Vems barn är vems år 1310 eller 1425?
Ta din anfader från 900-talet med en ganska stor skopa salt då det inte går att verifiera äktheten i leden.
Citera
2013-12-22, 10:10
Medlem
1600-talet i Holland tog det stopp. Är man svensk då enligt svp?
Citera
2013-12-22, 10:32
Medlem
Tack för svar, allihop. Jag ska höra med min far hur han kom fram till detta nästa gång vi träffas.

Citat:
Ursprungligen postat av sukerman
1600-talet i Holland tog det stopp. Är man svensk då enligt svp?
Off Topic, men ja. Vi är öppna för andra germanska folk, och delvis andra européer. Jag har till exempel anor från Danmark, Norge och Tyskland. Det finns säkerligen många SvP-medlemmar med nära släktskap till utrikesfödda. Det är invandringen utanför den europeiska genpoolen som vi är emot. Det är ras, och inte medborgarskap, som är det viktiga.
Senast redigerad av Anders-Lundgren 2013-12-22 kl. 10:34.
Citera
2013-12-22, 10:49
Medlem
Vilken tönt Ts är.
Lite för tydligt att det bara är en skryt tråd. "Titta på mig jag kan följa mina anor längre tillbaka än flera kungar, vad fin jag är". Och sedan det obligatoriska diskussionsunderlaget "Hur långt bak i tiden levde er första kända släkting som nämns i era släktträd?". Fy fan vad dåligt. Vi förstår att du egentligen vill skryta och inte alls är så intresserad av de andra.

Men kul att någon skojjare lurat i dig att ni kan följa er släkt 900 år bak i tiden. Det förstår du väll själv att det inte är tillförlitligt. Men du toppar allt med att vara aktiv i SvP. Det är inget som höjer din trovärdighet. Varför skulle medlemmen i SvP vilja bevisa sina långa rötter i Sverige? hmmm. Undra varför?

För min del. Jag skulle säga att det går att följa min släkt till mitten av 1800-talet. Med säkerhet. Min farfar snackade om vallonblod. Men eftersom 90% av alla brunhåriga svenskar anser sig vara det så ställer jag mig tveksam till det. Troligare att någon typ av resande varit där och skvätt. Så med säkerhet 1800-talet.
Citera
2013-12-22, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alberto-del-Rio
Vilken tönt Ts är.
Lite för tydligt att det bara är en skryt tråd. "Titta på mig jag kan följa mina anor längre tillbaka än flera kungar, vad fin jag är".
Nej, det var inte för att skryta och framstå som finare än ni andra. Jag funderade bara på om mitt ovanligt långa släktträd kan bero på att de första förfäderna i det var hyfsat kända, och att det därmed har varit lättare att hitta data om dem.
Citera
2013-12-22, 11:11
Medlem
Skuggvarelses avatar
Jag har tillgänglig data till 1500-1600-talet på två sidor: den ena genom kyrkböcker och den andra sidan genom adel och motsvarande privilegierade grupper där det finns mycket dokumenterat. Ner till 900-talet är lite mer ovanligt, men som andra påpekat ingen omöjlighet när det gäller kända (adliga, kungliga osv) släkter. Eftersom det inte är i rakt uppstigande led kan du inte ta hjälp av haplogrupper, som annars skulle kunnat fastställa blodet (under förutsättning att du får tillgång till information om någon du tror dig vara besläktad med genom trädet och jämför). Hur som helst, kul att sitta på ett sådant långtgående släktträd!
Citera
2013-12-22, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Nej, det var inte för att skryta och framstå som finare än ni andra. Jag funderade bara på om mitt ovanligt långa släktträd kan bero på att de första förfäderna i det var hyfsat kända, och att det därmed har varit lättare att hitta data om dem.
Vilken slump att människor som tittar långt bakl ofta hittar någon adlig, kunglig eller på andra sätt känd person.
Det är lite samma fenomen med människor som "levt andra liv tidigare" och återfötts.
De har alltid varit kända eller viktiga personer i ett tidigare liv. Ingen har bara varit bonde eller enkel arbetare.
Citera
2013-12-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alberto-del-Rio
Vilken slump att människor som tittar långt bakl ofta hittar någon adlig, kunglig eller på andra sätt känd person.
Det är lite samma fenomen med människor som "levt andra liv tidigare" och återfötts.
De har alltid varit kända eller viktiga personer i ett tidigare liv. Ingen har bara varit bonde eller enkel arbetare.
Återigen, jag diskuterar de förmodade skälen till varför släktträdet sträcker sig till 900-talet. Ja, det finns säkerligen många nu levande personer som är ättlingar till dessa kungar. Och för att jämna ut ditt missförstånd så kan jag även nämna att jag även har haft enkla bönder i min släkt. Nöjd nu?
Citera
2013-12-22, 11:52
Medlem
Jeremiahs avatar
Släktforskning där man kommer väldigt långt bak får man ta med en rejäl skopa salt.
Väldigt många hakar på andras släktträd "online". Hittar man då en gemensam förfader inbillar man sig att den andra släktforskaren har verifierat sin forskning.
Det finns alltså en hel del oseriösa släkträd på nätet där de är fabricerade för att se bra ut.

Ett berömt sådant är släktträdet som leder ner till "Bure-ätten".

Om man har släktforskat lite och läst i kyrkböcker vet man att de är dåligt skrivna kladdade, darriga etc. Kommer man tillräckligt långt bak så är det skrivet på Latin också.

På en gren har jag hittat en Isländska född 1603, som gifte in sig i min släkt.
Det ledde till Isländska Vikinga Kungar, Geirmund "Hell-Skin" King of Rogaland anno 840.
Verifierat? Nej.
Men med verifierad anknytning till Island anser jag mig ha Vikingablod i ådrorna och därmed vara Viking.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in