2013-12-21, 22:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vad ska bevisas? Att en existens existerar som är evig och som inte har uppstått. Observera att jag valt inte kalla den för Gud och inte givit den fler egenskaper, förutom evig. Kom ihåg att detta inte är något empiriskt bevis, det är ett bevis som enbart förlitar sig på logikens lagar.

Premiss 1:
"någonting kan inte uppstå av sig själv."

Premiss 2:
"Någonting orsakar någonting annat."

Slutsats: någonting har alltid existerat.

Vi har alltså logisk bevisat att någonting har alltid existerat som själv inte har uppstått. Vi behöver inte kalla den för Gud för tillfället, eftersom fler egenskaper behöver bevisas, tex allsmäktighet. Men det är isf nästa steg när detta steg först accepteras, men tvivlar att den gör det.

Du har inte "bevisat" ett dugg; särskild inte med tanke på att du självmotsägande uppställer två versioner av det icke-observerbara i ett potentiellt extra-kosmisk existens-nivå.

Den ena där där du spekulerar i att kausaliteten existerar med underlag i gissninger om kausalitets-korrelationer mellan det inom- och extra-kosmiska ..... och den andra där det extra-kosmiska är tidlöst och alltså kausalitets-befriat.

Jag förmodar att du kommer med flera .... inbördes självmotsägande .... gissninger om det (icke-observerbara) extra-kosmiska efterhand som fler alternativa metafysiska modeller presenteras.
Citera
2013-12-21, 22:25
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ja, vi kan inte se längre än Big Bang med våra empiriska verktyg. Men om vi förlitar oss på logiken så kan vi se längre än Big Bang.

Det vi vet är att någonting INTE kan uppstå av sig själv i vårt universum. Varför skulle denna regel inte gälla utanför vårt universum?

Visst, den första orsaken behöver inte vara en skapare, men du är med på att det bör finnas en första orsak som själv inte blivit orsakad?

Vi vet att saker och ting inte kan uppstå av sig själv i vårt universum, men varför skulle inte denna lag även gälla utanför kosmos? Om denna lag inte gällde utanför kosmos, ja då skulle det betyda att saker och ting KAN uppstå av sig själv.
Inte alls. Det är bara en premiss du satt utan några som helst bevis.
Citat:
Ja, troende säger att de tror på en Gud och att en sådan finns, men det betyder inte att icke-troende ska påstå att Gud inte existerar, eller hur? För så fort icke-troende påstår något så har de bevisbördan. Regeln säger att den som påstår har bevisbördan. De flesta ateister påstår inte att en Gud INTE existerar, det är bara de som tramsar som gör det. Men du är ingen sådan hoppas jag.

(FB) Bevisa att Gud existerar (Sammanfogad tråd /Mod)

Citat:
Vad ska bevisas? Att en existens existerar som är evig och som inte har uppstått. Observera att jag valt inte kalla den för Gud och inte givit den fler egenskaper, förutom evig. Kom ihåg att detta inte är något empiriskt bevis, det är ett bevis som enbart förlitar sig på logikens lagar.

Premiss 1:
"Någonting kan inte uppstå av sig själv."

Premiss 2:

Vi har alltså logisk bevisat att någonting har alltid existerat som själv inte har uppstått. Vi behöver inte kalla den för Gud för tillfället, eftersom fler egenskaper behöver bevisas, tex allsmäktighet. Men det är isf nästa steg när detta steg först accepteras, men tvivlar att den gör det.

Din slutsats strider mot din första premiss. Om din första premiss ska stämma, kan inte din slutsats stämma. Du begick just nu en stor synd mot logiken. Det kommer logikguden straffa dig för.... i all evighet.
Citera
2013-12-21, 22:59
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Premiss 1:
"Någonting kan inte uppstå av sig själv."

Premiss 2:

Vilken logik säger att inget kan uppstå av sig självt? Jag tror du blandar in empiri i ditt "logiska" argument.
Citera
2013-12-21, 23:07
Medlem
Cloviuss avatar
Som sagt, det var inget mer än gamla Kalam.

För att spara tid och onödigt upprapande av argument samt motargument presenteras under en länk till Iron Chariots.

http://wiki.ironchariots.org/index.php?title=Kalam

Där finner ni vad som kommer att uppta de följande fem till tio sidorna i tråden.

Får nog acceptera att debatten här ligger cirka fem år efter grannlandet långt i väster...
Citera
2013-12-21, 23:28
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Inte alls. Det är bara en premiss du satt utan några som helst bevis.
Att saker och ting inte kan uppstå av sig själv är något som är självklart som följer ur identitetslagen. Dvs att A = A.

Om du sätter att A = "någonting" så innebär detta att någonting alltid är någonting, dvs den kan inte bli till icke-någonting. Då följer min premiss att icke-någonting kan inte bli till någonting, dvs att någonting kan inte uppstå av sig själv (icke-någonting).

Men har du ett motbevis att denna lag inte gäller, så visa det gärna.

Citat:
Din slutsats strider mot din första premiss. Om din första premiss ska stämma, kan inte din slutsats stämma. Du begick just nu en stor synd mot logiken. Det kommer logikguden straffa dig för.... i all evighet.

Hur bryter min första premiss mot min slutsats? Kan du utveckla?
Citera
2013-12-21, 23:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att saker och ting inte kan uppstå av sig själv är något som är självklart som följer ur identitetslagen. Dvs att A = A.

Inte alls, det är bara du som försökar tvinga logiken till att vara legitim utanför logiska samband. I princip har du exakt samma typ av ofalsifierbarhet som i 'vanlig' guds-bevisning.
Citera
2013-12-22, 00:44
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:

Om du sätter att A = "någonting" så innebär detta att någonting alltid är någonting, dvs den kan inte bli till icke-någonting. Då följer min premiss att icke-någonting kan inte bli till någonting, dvs att någonting kan inte uppstå av sig själv (icke-någonting).

Men har du ett motbevis att denna lag inte gäller, så visa det gärna.

Hur bryter min första premiss mot min slutsats? Kan du utveckla?
*Suck*
Du försöker bara tvinga det till att vara sant, utanför logikens ramar. Vet du ens vad identitetslagen säger?

Hur din första premiss bryter mot din slutsats är väl självklart? Förstår överhuvudtaget inte varför vi diskuterar det här.
Citera
2013-12-22, 00:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Hur din första premiss bryter mot din slutsats är väl självklart? Förstår överhuvudtaget inte varför vi diskuterar det här.

En motivation till att diskutera på kunskap1s nivå är att han tydligt demonstrerar det absurda i pådyvlande teisms världsbild och attityder.

Han är ett levande MOTbevis mot sin egen version av teism.
Citera
2013-12-22, 01:05
Medlem
soligts avatar
Såklart att det inte finns någon gud,, Jesus om han nu fanns eller om han ens hette så, tror du han tänkte på sin egen farsa (GUD) under sin uppväxt.. Vem gjorde jungfru Maria på smällen? och vem fan är Josef om GUD är jesus pappa? Märkligt att folk under alla årtusenden måste ha någon som ska guida dom framåt i livet.
Om man bara tänker ända fram. Jesus var ju en riktigt lysande bedragare för sin tid..
Citera
2013-12-22, 01:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soligt
Såklart att det inte finns någon gud,, Jesus om han nu fanns eller om han ens hette så, tror du han tänkte på sin egen farsa (GUD) under sin uppväxt.. Vem gjorde jungfru Maria på smällen? och vem fan är Josef om GUD är jesus pappa? Märkligt att folk under alla årtusenden måste ha någon som ska guida dom framåt i livet.
Om man bara tänker ända fram. Jesus var ju en riktigt lysande bedragare för sin tid..

Formellt rör tråden sig egentligen om att bevisa 'gud', inte om att motbevisa honom. Och för att vara lite pedantisk är det oklart om du i ovanstående kommer med ett 'absolut' påstående eller om du endast refererar till frånvaron av bevis för 'gud'.
Citera
2013-12-22, 01:39
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Formellt rör tråden sig egentligen om att bevisa 'gud', inte om att motbevisa honom. Och för att vara lite pedantisk är det oklart om du i ovanstående kommer med ett 'absolut' påstående eller om du endast refererar till frånvaron av bevis för 'gud'.
Jag tror han pratar i praktisk mening. I praktisk mening kan man säga att Gud, drakar, häxor osv inte finns.
Citera
2013-12-22, 01:42
Medlem
soligts avatar
vad är en GUD då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in