2013-12-21, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Eiler O Falkirk gifte sig 1951 i Hampstead London

Anne C Falkirk föds 1956 i Hammersmith London, 1958 skrivs hon i Tyresö.

Ja, hennes födelsedatum är 1956-01-03 och hon är barn till Berit Johanna Falkirk (Berit gifte sig med Falkirk 1956-12-01).

Vem gifte han sig med 1951? Jo, Gwynneth (gift 1951-12-24; julafton!). Hans äktenskap med Gwynneth Falkirk upplöstes 1956-05-17.
Citera
2013-12-21, 19:47
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
På den här sidan http://www.palmemordet.forum24.se/palmemordet-about3-405.html

kan man läsa att en "H*kan Str*m" i mars 1987 på en BBS diskuterat wt-räckvidder: "För nåt år sedan (ganska precis 1 år sedan) var det nån kupp övning i Sthlm då använde man bla Ra-135 och det var flera som hade svårt med kommunikationen".

Det finns en "H*kan Str*m" som var kr.insp. 1986 och som jobbade med PU. Någon som vet om det är samma person?
Det skulle vara märkligt för diskussionen rörde just MOP. När blev Håk*n St*öm med i PU?

Diskussionen på Computext
https://anonfiles.com/file/939b6cf1a0cd7e4f168d84d0d40271ea
var antagligen en av de första diskussionerna om MOP via datorkommunikation.
Senast redigerad av iesho 2013-12-21 kl. 19:59.
Citera
2013-12-21, 19:54
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
På den här sidan http://www.palmemordet.forum24.se/palmemordet-about3-405.html

kan man läsa att en "H*kan Str*m" i mars 1987 på en BBS diskuterat wt-räckvidder: "För nåt år sedan (ganska precis 1 år sedan) var det nån kupp övning i Sthlm då använde man bla Ra-135 och det var flera som hade svårt med kommunikationen".

Det finns en "H*kan Str*m" som var kr.insp. 1986 och som jobbade med PU. Någon som vet om det är samma person?

Mycket intressant, men känns inte som det är samma person. Om det pågick en kuppövning under MOP-kvällen känns det inte så troligt att någon i PU skulle chatta om det offentligt ett år efter.

Jag föreslår att det som egentligen avhandlades mellan höga chefer i polisens ledningscentral från ca 23:50 (det är väl då cheferna börjar trilla in) är 1. Det var kuppövning ikväll och 2. Vad fan hände egentligen?

De som inte hade förkunskap (merparten) blev informerade om kuppövningen... och sen satt de där och resonerade vad fan de ska göra nu. Pratet om att alla i SBC blev lamslagna kan ju i denna mening faktiskt stämma. Det förklarar också varför regeringens representater tidigt på mordnatten är engagerade i ledningsfrågor och varför Holmér några timmar senare bara går in och tar över utredningen. Ingen visste vad som skulle hittas om man började rota i dessa skeenden på MOP-kvällen, och därför fick Holmér frikort med stöd av regeringen.

Det låter som en betydligt troligare scenario än det som de höga cheferna gemensamt i efterhand uppger sig ha sysslat med: vänta på ett bättre signalement på GM.
Citera
2013-12-21, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det skulle vara märkligt för diskussionen rörde just MOP. När blev Håk*n St*öm med i PU?

Han är med redan från början. Förhör bla Fauzzi och Engström första veckorna efter mordet.
Citera
2013-12-21, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo

Hur hamnade Mac Falkirk i just Sverige. Han gjorde detta mer eller mindre direkt efter en 4-års sejour i "Malaya" som han kallar det.

Det behöver inte betyda något men Malaysia på 50-talet verkar inte direkt ha varit en plats där brittiska underrättelseoperatörer saknade sysselsättning.

http://www.academia.edu/2046904/British_Counterinsurgency_in_Malaya_Population_Con trol_Intelligence_and_Military_Operations
Citera
2013-12-22, 06:30
Medlem
Jag jobbade vid tiden för mordet på Televerket Radio i Årsta.
Stockholm Radio var placerade högst upp i samma byggnad.
Jag och mina arbetskamrater tyckte det var konstgt att det böts säkerhetschef 2 ggr på så kort tid, samt att de uppträdde lite märkligt.
Via en arbetskamrat fick jag höra att innan mordet hade (troligen Grundborg) säkerhetschefen rusat in på Sthlm radio med dragen revolver i luften ,samt ropat ”Det här är en kupp”. All personal som var där blev skräckslagna. Därefter tog han ner vapnet och sa att det bara var en övning,och ville se hur personalen reagerade.

Har svårt att se att det var en ren tillfällighet att både Grundborg och Östling kunde få denna befattning,just vid tiden för mordet. Grundborg sjukskrev sig veckan efter mordet. Sen tog Östling över en kort tid.
Tjänsten som säkerhetschef var högt skyddsklassad, vilket innebar att Säpo ansett att dom var lämpliga för tjänsten
Citera
2013-12-22, 08:00
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ctru
Jag och mina arbetskamrater tyckte det var konstgt att det böts säkerhetschef 2 ggr på så kort tid, samt att de uppträdde lite märkligt.
Via en arbetskamrat fick jag höra att innan mordet hade (troligen Grundborg) säkerhetschefen rusat in på Sthlm radio med dragen revolver i luften ,samt ropat ”Det här är en kupp”. All personal som var där blev skräckslagna. Därefter tog han ner vapnet och sa att det bara var en övning,och ville se hur personalen reagerade.

Har svårt att se att det var en ren tillfällighet att både Grundborg och Östling kunde få denna befattning,just vid tiden för mordet. Grundborg sjukskrev sig veckan efter mordet. Sen tog Östling över en kort tid.
Tjänsten som säkerhetschef var högt skyddsklassad, vilket innebar att Säpo ansett att dom var lämpliga för tjänsten

Tack! alltid lika intressant med förstahandsuppgifter. Du får gärna utveckla ovanstående, ibland kan en tillsynes oviktig detalj visa sig vara en viktig pusselbit.
Citera
2013-12-22, 09:00
Medlem
Citat:
Första gången han är skriven i Sverige är i Tyresö 1958.

Jag har uppgift om att han flyttade till Sverige 1956-08-17
Citera
2013-12-22, 09:04
Medlem
Citat:
Eiler O Falkirk gifte sig 1951 i Hampstead London

Anne C Falkirk föds 1956 i Hammersmith London, 1958 skrivs hon i Tyresö.

Har du fler uppgifter om giftermålet i Hammersmith 1951-12-24. T ex uppgifter om Gwyneth.

Det var en mycket intensiv tid för Falkirk.
Citera
2013-12-22, 09:12
Medlem
I radioprogrammet med Falkirk påstår han sig vara i Malaya 4 år; 1950-1954.
Citera
2013-12-22, 09:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ctru

Vad sysslade ni med i Årsta?
Citera
2013-12-22, 10:45
Medlem
Är det någon som känner till eventuella kopplingar mellan Fäldt och Engman eller mellan Fäldt och gamla IB?

Fäldt uttalade sig fö så sent som i våras om MOP. Då höjde han Hans Holmér till skyarna:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article16188857.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in