Citat:
Ursprungligen postat av
GarryCoper
Måste man haka upp sig på det så bokstavligen.Påsksmällar smäller väl rätt bra dom också och för henne i det läget kanske det var det troliga. Inte fan tror jag att Lisbeth Palme varit ute på någon skjutbana och hört hur det låter när vapen avfyras, om hon nu inte gjort lumpen vill säga, men det är inte särskilt troligt.
Håller med. Det känns aningen långsökt att tro att LP med sitt tal om "smällare" menar "det var ett pistolskott som lät lite ovanligt, lite mer dämpat, lite mer som en smällare". Kraftiga smällare låter jättehögt. Pistolskott låter jättehögt. Avgasknallar låter jättehögt. Så tror jag de flesta människors värld ser ut. Sedan kan en expert som hört många pistolskott säkert säga att pistolskott faktiskt låter jätte
jättehögt... Men om en vanlig person hör en plötslig smäll, så kan det nog vara svårt att direkt säga "det där var bara jättehögt, så det måste ha varit en smällare".
LP redogör för den första förklaring till det jättehöga ljudet som dyker upp i huvudet på henne, baserat på hennes vardagliga erfarenheter. Precis som de andra vittnena gör. Många tror det är smällare, några tror det är en avgasknall, vissa vet inte vad de skall tro, och bara några få (EE, CV etc) tror att det är ett skott som avlossats. Jag kan inte se varför man skall dra slutsatsen att det inte lät som ett vanligt skott, när det finns en mycket enklare förklaring.