2013-12-21, 12:27
Medlem
Är det helt normalt att hälften av obduktionsprotokollet är överstruket och hemligstämplat? Man har verkligen gjort precis allt i den här utredningen för att dölja sanningen och INTE hitta mördaren.
Citera
2013-12-21, 13:10
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det finns ytterligare en anledning att intressera sig för Alséns källa Mac F, som alltså uppgav sig ha kommit över dagordningen för Moskvamötet för MI6 räkning. Den man vi tror oss ha identifierat som Mac F hade nämligen en koppling in i regeringskansliet. Vid tiden för MOP var hans dotter (enligt folkbokföringen) svägerska med den i MOP-sammanhang flitigt förekommande statssekreteraren Harald F.

Det behöver naturligtvis inte betyda något, men det kan göra det.

Kan du berätta mer om Mac F, eller kan du länka eller ge tips om var jag hittar info.
Citera
2013-12-21, 15:11
Medlem
springflods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GarryCoper
Måste man haka upp sig på det så bokstavligen.Påsksmällar smäller väl rätt bra dom också och för henne i det läget kanske det var det troliga. Inte fan tror jag att Lisbeth Palme varit ute på någon skjutbana och hört hur det låter när vapen avfyras, om hon nu inte gjort lumpen vill säga, men det är inte särskilt troligt.
Håller med. Det känns aningen långsökt att tro att LP med sitt tal om "smällare" menar "det var ett pistolskott som lät lite ovanligt, lite mer dämpat, lite mer som en smällare". Kraftiga smällare låter jättehögt. Pistolskott låter jättehögt. Avgasknallar låter jättehögt. Så tror jag de flesta människors värld ser ut. Sedan kan en expert som hört många pistolskott säkert säga att pistolskott faktiskt låter jättejättehögt... Men om en vanlig person hör en plötslig smäll, så kan det nog vara svårt att direkt säga "det där var bara jättehögt, så det måste ha varit en smällare".

LP redogör för den första förklaring till det jättehöga ljudet som dyker upp i huvudet på henne, baserat på hennes vardagliga erfarenheter. Precis som de andra vittnena gör. Många tror det är smällare, några tror det är en avgasknall, vissa vet inte vad de skall tro, och bara några få (EE, CV etc) tror att det är ett skott som avlossats. Jag kan inte se varför man skall dra slutsatsen att det inte lät som ett vanligt skott, när det finns en mycket enklare förklaring.
Senast redigerad av springflod 2013-12-21 kl. 15:45.
Citera
2013-12-21, 15:38
Medlem
Sluts avatar
Citat:
Det där är en gåta. Taxichauffören Delsborn hörde ju kraftiga smällar och påstår sig sett eldsflamman från andra skottet. Det talar emot att ljuddämpare använts. Vad jag förstår går det att använda ljuddämpare även på en revolver och då blir knallarna något mer dämpade, men inte lika dämpat som en pistol, men jag är tveksam om man då skulle se någon eldsflamma. Vem ska man tro på? Att man använt en magnum beror antagligen på att
man räknat med möjligheten att Palme kan ha skyddsväst på sig. Även kopparmantlad ammunition talar för det. Min gissning är att det var en magnum med ljuddämpare.

Det finns olika sorters ljuddämpare...

http://cdn05.dayviews.com/plugin/99/_u3/_u2/_u7/_u6/_u0/_u4/u3276048/s/4K/fs_501305378_28166_1327601180.jpg
Citera
2013-12-21, 16:05
Medlem
Citat:
Det finns ytterligare en anledning att intressera sig för Alséns källa Mac F, som alltså uppgav sig ha kommit över dagordningen för Moskvamötet för MI6 räkning. Den man vi tror oss ha identifierat som Mac F hade nämligen en koppling in i regeringskansliet. Vid tiden för MOP var hans dotter (enligt folkbokföringen) svägerska med den i MOP-sammanhang flitigt förekommande statssekreteraren Harald F.

Detta stämmer väldigt bra.

Nej, det kanske inte betyder något, men det är definitivt värt att borra vidare i.

Hur hamnade Mac Falkirk i just Sverige. Han gjorde detta mer eller mindre direkt efter en 4-års sejour i "Malaya" som han kallar det.
Citera
2013-12-21, 17:04
Medlem
Citat:
Kan du berätta mer om Mac F, eller kan du länka eller ge tips om var jag hittar info.

Vi hade en diskussion för några dagar sedan, t ex det här inlägget: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2013-12-21, 18:01
Medlem
Citat:

Svägerska till HF, lite svagt för att kallas koppling till RK. Men den kopplingen fanns väl annars redan via IE:s nära koppling till RK. Vem var/är svägerskan?
Btw, Gun Fälth, vid tiden tf ansv utg på DN, är också halvskum. (Vet ej ev släktband med Harald). Gun var bla med och lade ett tungt lock över Rimborns uppgifter om två gärningsmän.
Citera
2013-12-21, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Svägerska till HF, lite svagt för att kallas koppling till RK. Men den kopplingen fanns väl annars redan via IE:s nära koppling till RK. Vem var/är svägerskan?
Btw, Gun Fälth, vid tiden tf ansv utg på DN, är också halvskum. (Vet ej ev släktband med Harald). Gun var bla med och lade ett tungt lock över Rimborns uppgifter om två gärningsmän.

Svägerskan tycker jag vi lämnar utanför. Hon figurerar mig veterligt inte i något sammanhang som har med det här att göra. Det är inte alltså inte G.F. Jag håller annars med om att det hade varit intressant om GF hade någon relation med HF, men om så är fallet vet jag inte.
Citera
2013-12-21, 18:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Detta stämmer väldigt bra.

Nej, det kanske inte betyder något, men det är definitivt värt att borra vidare i.

Hur hamnade Mac Falkirk i just Sverige. Han gjorde detta mer eller mindre direkt efter en 4-års sejour i "Malaya" som han kallar det.

Första gången han är skriven i Sverige är i Tyresö 1958.
Citera
2013-12-21, 18:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas

Harald Fälth är växjö-son , duktig hockeyback sent 60-tal både i Öster och Malmö FF. Pappan hette Folke F. Gunsan är i alla fall inte nära släkting.
Citera
2013-12-21, 18:48
Medlem
På den här sidan http://www.palmemordet.forum24.se/palmemordet-about3-405.html

kan man läsa att en "H*kan Str*m" i mars 1987 på en BBS diskuterat wt-räckvidder: "För nåt år sedan (ganska precis 1 år sedan) var det nån kupp övning i Sthlm då använde man bla Ra-135 och det var flera som hade svårt med kommunikationen".

Det finns en "H*kan Str*m" som var kr.insp. 1986 och som jobbade med PU. Någon som vet om det är samma person?
Senast redigerad av HubertNorlen 2013-12-21 kl. 19:26.
Citera
2013-12-21, 19:01
Medlem
mvagrippas avatar
Eiler O Falkirk gifte sig 1951 i Hampstead London

Anne C Falkirk föds 1956 i Hammersmith London, 1958 skrivs hon i Tyresö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in