2013-12-22, 00:09
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Nordkorea lever till stor del på grund av Kina. Om Nordkorea faller så är sannolikheten stor att Sydkorea går in i landet. Ett enat Korea, det vill säga Syd tar över Nord, skulle förmodligen innebära att USA kunde flytta baser närmare Kinas fastland. Detta är givetvis något som Kina absolut inte vill. Därför håller man Nordkorea levande.
Sydkorea har Tysklands dyra återförening i färskt minne. Dom vill att inte att Korea ska bli ett land. För dom räcker det med att Nordkorea blir ett fritt land.
Citera
2013-12-22, 00:24
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlurpareN
Makt -> Ansvaret för att förbättra situationen -> Press -> Påtryckningar -> Kan inte lite på någon -> Paranoid -> Sinnessjuk.

Detta. Lägg till tjockis med utseende av en fet kissekatt någonstans där inne så är du nära sanningen
Citera
2013-12-22, 00:30
Medlem
Den eviga demokratidiskussionen

Gällande diskussionen om huruvida NK eller USA är demokratiska så är svaret att båda är ickedemokratier om än i olika skepnader. Ett passande citat från en låt kommer här:

Citat:
The greatest form of control is when you think you're free when you're being fundamentally manipulated and dictated to. One form of dictatorship is being in a prison cell and you can see the bars and touch them. The other one is sitting in a prison cell but you can't see the bars but you think you're free*

What the human race is suffering from is mass hypnosis. We are being hypnotized by people like this: newsreaders, politicians, teachers, lecturers. We are in a country and in a world that is being run by unbelievably sick people. The chasm between what we're told is going on and what is really going on is absolutely enormous.

Sedan så tycker jag inte att NK:s ledning är fullt ansvariga för landets isolation från omvärlden; de delar detta ansvar med väst och då framförallt USA. Jag ser landets isolation som en sanktion från omvärlden. Alltså delar våra politiker i väst ansvaret för all svält som orsakats i NK med dess ledning.
Citera
2013-12-22, 00:30
Medlem
Annat skvaller från vietnamesisk press är att Jang avrättades för att han hade ett förhållande med Kims fru. Det skvallret tar dock jag i alla fall med en stor skopa salt.
Citera
2013-12-22, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 21g
Nordkorea strävar väl inte direkt efter ekonomisk frihet och frihandel? Jucheideologin påbjuder en planerad ekonomi, utestängd från ekonomiska relationer med omvärlden. Detta förorsakade den extrema fattigdomen i Nordkorea, USA:s embargon rör mest partifolkets bankkonto och sådant som inte har ett dugg med den nordkoreanska ekonomin i sin helhet.
Du kanske har rätt, men som sagt min poäng är att det folket i landet anser är att USA är ett ondskefullt imperium som i 60 år från Korea kriget till idag har begått massmord på koreaner och förstört för landet, det är USA som folket vänder sin ilska mot. Ledarna ser de som starka som lyckats försvara landet från amerikansk imperialistisk invasion.

Nordkoreaners bild av USA är inte bilden västerlänningar har om ''frihetens nation'' utan deras bild av USA är ett ondskefullt imperium som mördade miljoner koreaner och som sedan ägnat sig åt att sabotera för landet och dess folk och de matas med den bilden redan i skolan. Alla nordkoreaner känner till historier om hur amerikaner spättade bebisar till döds och liknande under Korea kriget, kort sagt de har samma bild om USA som vi har om Nazi Tyskland.

Propagandan i Nordkorea utgår från att Nordkorea måste spendera massa pengar på militären för att stävja utländska invasioner och hot, detta leder till att nordkoreaner inte anser att problemen är ledningens fel, de anser att problemen beror på det amerikanska imperiets sabotage och hot mot nationen.

Omvärldens embargon blev alltså bara god propaganda för nordkoreanska eliten, de kan enkelt peka på dessa embargon som bevis för hur omvärlden förtrycker dem och vill dem illa och att de behöver en stark ledare och militär för att stävja dessa hot.
Citera
2013-12-22, 00:41
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thorfromasgard
För en vecka sedan hade han avrättat sin farbror [1] och nu fängslar han sina närstående [2] som i sin tur hade högt uppsatta positioner i hierarkin, precis som farbror.

Hur kan man förklara hans beteende? Försöker han starta ett krig och börjar med att få bort de som kan hindra han?

Han försöker få bort de som kan hindra han. Problemet som jag ser det: I första hand kommer en militärkupp ske, i andra hand en invasion av USA.

Ledarskapet är ungefär som det blivit om en folkölsfull (nåja, LSD-påverkad) FB:are fått leka av sig genom att vara diktator för en helg... Spelet är dock högt: Om han lyckas undvika inbördeskrig eller invasion från väst:
Då besitter ledaren ett land & en hel befolkning (24 miljoner) i ett järngrepp.
Senast redigerad av Hegamon 2013-12-22 kl. 00:58.
Citera
2013-12-22, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nekromantern
Du kanske har rätt, men som sagt min poäng är att det folket i landet anser är att USA är ett ondskefullt imperium som i 60 år från Korea kriget till idag har begått massmord på koreaner och förstört för landet, det är USA som folket vänder sin ilska mot. Ledarna ser de som starka som lyckats försvara landet från amerikansk imperialistisk invasion.

Nordkoreaners bild av USA är inte bilden västerlänningar har om ''frihetens nation'' utan deras bild av USA är ett ondskefullt imperium som mördade miljoner koreaner och som sedan ägnat sig åt att sabotera för landet och dess folk och de matas med den bilden redan i skolan. Alla nordkoreaner känner till historier om hur amerikaner spättade bebisar till döds och liknande under Korea kriget, kort sagt de har samma bild om USA som vi har om Nazi Tyskland.

Propagandan i Nordkorea utgår från att Nordkorea måste spendera massa pengar på militären för att stävja utländska invasioner och hot, detta leder till att nordkoreaner inte anser att problemen är ledningens fel, de anser att problemen beror på det amerikanska imperiets sabotage och hot mot nationen.

Omvärldens embargon blev alltså bara god propaganda för nordkoreanska eliten, de kan enkelt peka på dessa embargon som bevis för hur omvärlden förtrycker dem och vill dem illa och att de behöver en stark ledare och militär för att stävja dessa hot.

Det är svårt att förklara detta för västlänningar som indoktrineras till att se på amerikanska invasioner som befrielser, trots ofattbara förluster för lokalbefolkningen. Många drar gränsen mellan demokrati och diktatur vid rösträtt. Att folket avlyssnas, blir indoktrinerade och i verkligheten saknar reell makt försummas.
Citera
2013-12-22, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
När folk är selektiva i sin läsning så brukar folk diskvalificera tidningar som inte bekräftar fördomar. Således går det alltid använda argumentet "källan är otillförlitlig" när källan står i kontrast mot ens egna värderingar. Med andra ord så är du inte intresserad av att diskutera, utan bara bekräfta att du har rätt. Så länge vi inte länkar saker som bekräftar dina fördomar så kommer du att skylla ifrån dig på diverse ting, samtidigt som du postar dina egna länkar som är objektiva och sanningstillförlitliga. Har jag rätt?

Nordkorea lever till stor del på grund av Kina. Om Nordkorea faller så är sannolikheten stor att Sydkorea går in i landet. Ett enat Korea, det vill säga Syd tar över Nord, skulle förmodligen innebära att USA kunde flytta baser närmare Kinas fastland. Detta är givetvis något som Kina absolut inte vill. Därför håller man Nordkorea levande.
Kina har ingen kontroll över Nordkoreas politik, Jang var lojal till den kinesiska ledningen och avrättades ändå utan problem. Inget land är mer självständigt eftersom det är ett land som står utanför Wallstreet och det globala ekonomiska systemet, de är ett av få nationer idag som är självständiga på riktigt.

Kina har relativt goda relationer med Nordkorea men de kontrollerar inte landet, inte alls på det sätt som USA kontrollerar alla deras marionettstater som Sverige och resten som är under kontroll av det amerikanska imperiet.

Kollapsa? Varför skulle nordkoreaner ge bort sin självständighet för att bli menlösa marionetter åt några jävla rednecks på andra sidan jorden? Ha tusentals amerikanska soldater i landet som mestadels ägnar sig åt att behandla den lokala befolkningen som skit, kolla bara alla våldtäkter och liknande dåd man läser att de begår i Japan och Sydkorea jämt och ständigt.

Ett land med främmande soldater stationerade i landet är inte ett fritt land, Japan är inte fritt och inte heller Sydkorea är fritt. Nordkorea däremot är ett fritt och självständigt land eftersom ingen främmande nation har baser och soldater där, utan landet styrs helt och hållet av den egna befolkningen.
Citera
2013-12-22, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Sydkorea har Tysklands dyra återförening i färskt minne. Dom vill att inte att Korea ska bli ett land. För dom räcker det med att Nordkorea blir ett fritt land.

Jag tror inte ens Sydkorea vill att regimen i Nordkorea faller. Gör den det, kommer miljontals emigranter till Sydkorea och ekonomin i syd riskerar att kollapsa. Detta kan i sin tur leda till börskrasch i den globala ekonomin.
Vad Sydkorea och USA kanske helst vill ha är en diktatur som håller kvar nordkoreanerna i sitt land men inte blir agressivt i utrikespolitiken. Lite mat i bistånd när kimmarna skramlar med vapen gör bägge sidor ganska nöjda.
Citera
2013-12-22, 01:15
Medlem
Ang Kim Jong Un - Ni som funderar på dikatorer i allmänhet, läs tex boken
Machiavellis Fursten, den räknar upp alla de knep o finter en diktator ska hålla på med för att få behålla makten....

Och till alla FB-are som funderar på att göra egen karriär som diktator så är boken ett absolut måste

Lycka till !!
Citera
2013-12-22, 01:40
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Kina har ingen kontroll över Nordkoreas politik, Jang var lojal till den kinesiska ledningen och avrättades ändå utan problem. Inget land är mer självständigt eftersom det är ett land som står utanför Wallstreet och det globala ekonomiska systemet, de är ett av få nationer idag som är självständiga på riktigt.

Kina har relativt goda relationer med Nordkorea men de kontrollerar inte landet, inte alls på det sätt som USA kontrollerar alla deras marionettstater som Sverige och resten som är under kontroll av det amerikanska imperiet.
1) ingen har påstått att Kina har kontroll över Nordkoreas politik
2) inget har sagt att Kina kontrollerar landet

När det är avklarat så kan jag berätta vad jag menar: Nämligen att Kina håller Nordkorea levande genom handel. Kina är ett av få länder som över huvud taget handlar med Nordkorea. Jag tror jag läste någonstans att Kina står för 90% av Nordkoreas handel. Lägg där till att Kina är det land som bidrar med mest mat och energi. Det är alltså det jag menar. Kina håller Nordkorea levande. Nu kallas affärsmän - som var lojala till Jang - tillbaka till Nordkorea. Med andra ord så finns risken att handeln minskar drastiskt.

Jag är helt i linje med punkterna jag tog upp. Jang var inte lojal till Kina. Däremot såg Kina potential i honom då de visste att han hade studerat deras marknad för eventuella reformer i Nordkorea. Kina är möjligtvis less på att "ta hand" Nordkorea och såg en chans att göra en kupp med hjälp av Jang. Jang var alltså inte lojal till Kina, men Kina visste att han hade kunskap och makt att kuppa och ta över efter Kim. Nu vet vi inte ens om detta var anledning till att Jang avrättades, men något åt det håller är det förmodligen.

Citat:
Nordkorea däremot är ett fritt och självständigt land eftersom ingen främmande nation har baser och soldater där, utan landet styrs helt och hållet av den egna befolkningen.
Ställer man sig inte i ledet så skickas man till ett arbetsläger. Folket är inte fritt. Då spelar det ingen roll om landet är självständigt eller inte. Det är folket som utgör nationen. Om folket inte är fritt och landet är självständigt, så är det eliten som är fri och inte folket. Således bryr jag mig inte nämnvärt om etiketten självständig, om det är på bekostnad av folkets frihet. Vad är viktigast för dig, ett självständigt land med ett icke-fritt folk eller ett icke-självständigt land med fritt folk?
Citera
2013-12-22, 02:22
Medlem
Kim Jong Uns far var en spelmissbrukare som ofta reste till Macao och spelade bort landets pengar.

Killen verkar ganska inavlad på något sätt. En nobody som ärvt en tron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in