2013-12-21, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alltforinget
Det han gör är att avrätta bedragare korrupta människor.
Han visar ingen nåd inte ens åt familjemedlemmar.

Han är en stark ledare som tänker på sitt folk i första hand.
Världen är korrupt men Nordkorea står fortfarande emot!

Hur kan ni missa detta?
Är ni så lättlurade?
nej men du är det tydligen..
Citera
2013-12-21, 22:43
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Genom att inte använda samma banksystem som vi i väst är vana med.
Folk får mat och husrum.
Det blir hela tiden bättre för befolkningen.
Man ser en positiv utveckling till skillnad från vad europa uppvisar just nu.
INGEN kan köpa Kim det visade han klart och tydligt med detta.

Folket är nöjda med det som har hänt.
Nordkoreanerna älskar sitt land.

Äh, ge dig din stackars dåre. För det första är vår finansiella infrastruktur en bidragande faktor till den oerhörda välståndsexplosionen de senaste 150 åren (aktiebolag, affärsbanker, krediter m.m.) för det andra ser man ingen positiv utveckling att tala om. Om det ens finns en sådan utveckling så är den försumbar och skrattretande i jämförelse med vad en norrländsk landsbygdskommun åstadkommer.
Citera
2013-12-21, 22:44
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18067341.ab

Om jag förstått det korrekt är det kutym i nordkorea med kollektiva bestraffningar av hela familjer om en familjemedlem begår ett brott. Men det känns ovanligt att fängsla och skeppa iväg ett helt släkte på hundratals individer till arbetsläger.

Var det en statskupp på gång på allvar? Eller är Kim bara en paranoid diktator?

Status för Jangs änka? Någon som vet?

Man brukar väl bestraffa i tre generationer, så då blir det snabbt ett stort antal individer.
Citera
2013-12-21, 22:51
Medlem
paperfaces avatar
Han raderar väl ut de personer som han anser är ett hot mot hans ställning i landet.
Han verkar vara på gränsen till riktigt jävla knäpp denna karl fast har man hört hela sitt liv att man är bättre än alla andra så antar jag att det blir så. Självinsikt är nog inte hans starkaste sida.

Förövrigt vad hände med den beryktade pipelinen som Ryssland skulle få gräva i NK mot en summa på cirkus 300 miljoner(senast jag hörde något). Blev det något av med den alls?

Personligen trodde jag faktiskt att när hans fader dog att NK skulle bli mer öppet, vilket det till en viss del verkar ha blivit turistmässigt men ur en synvinkel vad gäller business trodde jag att NK skulle komma att röra sig mer åt det hållet som Kina har gjort senaste 10 åren. Släppa in mer företag på marknaden till exempel. Det var uppenbarligen jävligt dumt att tro något sådant verkar det som men trodde att hans studier i Schewiz kanske hade öppnat hans ögon lite, även fast han mest hängde på ambassaden.
Citera
2013-12-21, 23:06
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
All judisk media är diskvalificerad
som underlag för detta påstående.
När folk är selektiva i sin läsning så brukar folk diskvalificera tidningar som inte bekräftar fördomar. Således går det alltid använda argumentet "källan är otillförlitlig" när källan står i kontrast mot ens egna värderingar. Med andra ord så är du inte intresserad av att diskutera, utan bara bekräfta att du har rätt. Så länge vi inte länkar saker som bekräftar dina fördomar så kommer du att skylla ifrån dig på diverse ting, samtidigt som du postar dina egna länkar som är objektiva och sanningstillförlitliga. Har jag rätt?

Citat:
Genom att inte använda samma banksystem som vi i väst är vana med.
Folk får mat och husrum.
Det blir hela tiden bättre för befolkningen.
Man ser en positiv utveckling till skillnad från vad europa uppvisar just nu.
INGEN kan köpa Kim det visade han klart och tydligt med detta.

Folket är nöjda med det som har hänt.
Nordkoreanerna älskar sitt land.
Nordkorea lever till stor del på grund av Kina. Om Nordkorea faller så är sannolikheten stor att Sydkorea går in i landet. Ett enat Korea, det vill säga Syd tar över Nord, skulle förmodligen innebära att USA kunde flytta baser närmare Kinas fastland. Detta är givetvis något som Kina absolut inte vill. Därför håller man Nordkorea levande.
Citera
2013-12-21, 23:18
Medlem
EMUs avatar
Är det bara jag som tror att Nordkorea kommer falla under Kim jong Uns ledarkap?

Jag menar med de ofantliga avrättningarna mot höga militärer och till och med släktingar. I en kultur som ser dom äldre som ledare ser det inte ljust ut. Vad är han 32?

Det var väl Kim fettot som lät sin förra flickvän bli avrättas? Samt gillar nba och allt som Nordkoreaner förväntas hata aka västerländsk levnadsstil etc.

Alternativt så kommer han bli avsatt och avrättad och en rad av generaler kommer leda landet. (iofs så gör dom det väl antagligen nu det. Kim Jong Un är väl bara en galjonfigur.)
Citera
2013-12-21, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMU
Är det bara jag som tror att Nordkorea kommer falla under Kim jong Uns ledarkap?

Jag menar med de ofantliga avrättningarna mot höga militärer och till och med släktingar. I en kultur som ser dom äldre som ledare ser det inte ljust ut. Vad är han 32?

Det var väl Kim fettot som lät sin förra flickvän bli avrättas? Samt gillar nba och allt som Nordkoreaner förväntas hata aka västerländsk levnadsstil etc.

Alternativt så kommer han bli avsatt och avrättad och en rad av generaler kommer leda landet. (iofs så gör dom det väl antagligen nu det. Kim Jong Un är väl bara en galjonfigur.)

Jag tror att generalstyre skulle vara början på slutet för nordkorea som diktatur. Det råder en extrem personkult kring den stora ledaren i nordkorea (om den är lika stor för den senaste vet jag inte). Utan den tror jag att det skulle vara svårt att hålla sån disciplin på undersåtarna.
Citera
2013-12-21, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EMU

Nordkorea föll inte när Sovjet föll, Nordkorea föll inte när ca 2 miljoner svalt ihjäl i början av 90-talet. Det är ett otroligt stabilt samhällsbygge som inte kommer gå under, de har klarat betydligt större prövningar. De flesta nordkoreaner anser att det är USA och de ekonomiska embargon de fått från USA som är anledningen till de ekonomiska problemen, inte att det är ledarnas fel.
Citera
2013-12-22, 00:05
Medlem
EMUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekromantern
Nordkorea föll inte när Sovjet föll, Nordkorea föll inte när ca 2 miljoner svalt ihjäl i början av 90-talet. Det är ett otroligt stabilt samhällsbygge som inte kommer gå under, de har klarat betydligt större prövningar. De flesta nordkoreaner anser att det är USA och de ekonomiska embargon de fått från USA som är anledningen till de ekonomiska problemen, inte att det är ledarnas fel.

Fast ett scenario kan väl vara att Kim Jong Un har blivit "sjuk" så att en släkting (vet inte hur många de är) tar över som är lite mer vänlig till Generalerna.

Har väldigt svårt att tro att Kim jong Un har någon riktig makt. Jag tror det slutade med Kim Jong Il.
Citera
2013-12-22, 00:06
Medlem
Hittade lite färska nyheter och färskt skvaller om Kim Kyong-hui aka änkan till Jang i vietnamenisk media som jag körde i google translate..

Damen i fråga är mycket sjuk i någon sorts hjärtsjukdom. Hon har vårdats utomlands under en längre period/upprepade gånger i Singapore och/eller Ryssland men kom tillbaka till Nordkorea för drygt en månad sedan. Enligt vissa källor är hon såpass sjuk att hon inte längre känner igen människor (hjärtinfarkt + stroke ??). Enligt andra källor var det hon som angav Jang.

Om det stämmer att hon är riktigt sjuk och hjärnskadad lär hon inte ses som något hot och det kan ju rädda livet på henne.
Citera
2013-12-22, 00:07
Medlem
SlurpareNs avatar
Makt -> Ansvaret för att förbättra situationen -> Press -> Påtryckningar -> Kan inte lite på någon -> Paranoid -> Sinnessjuk.
Citera
2013-12-22, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nekromantern
Nordkorea strävar väl inte direkt efter ekonomisk frihet och frihandel? Jucheideologin påbjuder en planerad ekonomi, utestängd från ekonomiska relationer med omvärlden. Detta förorsakade den extrema fattigdomen i Nordkorea, USA:s embargon rör mest partifolkets bankkonto och sådant som inte har ett dugg med den nordkoreanska ekonomin i sin helhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in