Hej!
Ber verkligen om ursäkt på förhand om några härinne blir vansinniga på min fråga och börjar skrika att jag ska använda sökfunktionen (vilket jag gjort, fick dock inget tillfredsställande svar).
Jag ber också om ursäkt om några kommer med förslag typ "do the f-ing math", det har jag också gjort när det gäller half life och vätskeintag och sådant.
Min fråga handlar mest om andra användares _personliga erfarenhet_ och inte någon sökfunktion eller matematik. I alla fall, och alltid hypotetiskt, ponera att jag stått på behandling med buprenorfin i t.ex. 3 år, utan något avbrott. Dosen ligger, säg, på 24mg dagligen. Nu har jag fått lite lust att byta opioid, alltså festa till det några dagar och sedan återgå till min vanliga buprenorfindos. Låt oss säga att jag tog 24mg i förrgår morse, 16mg igår morse och ingenting idag. Hur många dagar tror ni som skulle behövas för att testa ta annat opioid och känna av det? Enligt mina beräkningar borde det gå 24h+24h+12h från sista doseringstillfälle för att buprenorfin inte längre ska utgöra något problem.
Som sagt, jag frågar efter mest personliga erfarenheter och inte beräkningar med halvtidseliminering och sådant. Samtliga svar uppskattas dock
God Jul och Gott Nytt År!
//cl0pix0l