Problemet är väl delen om rimligt tvivel. Utan att ha domen framför oss så vet vi visserligen inte hur stor vikt de lagt vid hans tidigare beteende...
Emma kände till killen som körde ihjäl henne. Han hade bland annat kört runt på skolgården med bil och skrämt barnen genom att köra rakt mot dem och tvärnita i sista stund. Emma ringde till sin mamma och berättade att hon och hennes kompisar var rädda. Emma varnade också andra mammor och pappor när han körde omkring så att de skulle hämta sina barn.
...eller om de ens kunnat hitta andra mammor och pappor som kan minnas varningarna de skall ha fått, men mellan tummen och pekfingret så borde det tala för en fällande dom.
Särskilt om teknisk bevisning pekar på att han körde avsevärt snabbare än den hastigheten han själv hänvisade till (35 och bromsande).
ALLA med någon som helst juridisk kompetens och erfarenhet från rättegångar vet att Tingsrätten är ett skämt.
Nämndemän som somnar, nämndemän som inte kan läsa eller hör dåligt.
Domare som sitter och skriver inköpslistor till Bauhaus.
Jag har sett det mesta.
Jag gissar att i HD så kommer han att dömas till ansvar, kan bli några månader.
Varför tror du att HD kommer meddela PT? Finns det något prejudikatvärde i fallet?
Varför skriver hon till Reinfeldt? Han har ju ingen makt över hur en domstol ska döma i enskilda fall. Hon får väl överklaga i en högre instans istället om hon är missnöjd med domen.
Och vadå "men om man dödar en farlig varg så...", är ju en jävla skillnad på att döda något med flit och av en olyckshändelse. Om man skulle råka köra på en varg tror jag inte man döms för någonting. dessutom tvivlar jag på att man i praktiken döms till fängelse för jaktbrott.
Varför skriver hon till Reinfeldt? Han har ju ingen makt över hur en domstol ska döma i enskilda fall. Hon får väl överklaga i en högre instans istället om hon är missnöjd med domen.
Och vadå "men om man dödar en farlig varg så...", är ju en jävla skillnad på att döda något med flit och av en olyckshändelse. Om man skulle råka köra på en varg tror jag inte man döms för någonting. dessutom tvivlar jag på att man i praktiken döms till fängelse för jaktbrott.
Känns mest som en attentionwhorig-snyftartikel.
Hennes poäng var nog att hon ville att lagen skulle ändras
Hennes poäng var nog att hon ville att lagen skulle ändras
Tvivlar på att hon egentligen vill att någon alltid ska dömas för mord varje gång någon dör i en trafikolycka. Det finns redan utrymme att döma någon till större påföljder i liknande fall.
Det hon är missnöjd med är ju såklart tingsrättens dom.
Här är den rätta domen. Ni som är vana att läsa sådant här kanske kan tala om hur dom kan dömma så märkligt?
Föraren har fört fram en s.k. alternativ hypotes, en förklaring eller berättelse om hur det gick till som avviker från det åklagaren påstått. En domstol ska beakta en alternativ hypotes om den inte kan uteslutas, dvs. om man finner att det är möjligt att det kan ha gått till på just det sättet som beskrivs. Om den alternativa hypotesen ska beaktas måste åklagaren motbevisa denna. Domstolen har i detta fallet ansett att förarens berättelse måste beaktas, men att berättelsen inte är motbevisad av åklagaren. Åklagaren har då inte uppfyllt sin bevisbörda och gärningen är därför inte styrkt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!