Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-19, 18:08
Medlem
13kilofittas avatar
Antagligen finns det en äldre tråd om händelsen men jag väljer att
lägga upp en ny tråd då tingsrättens dom förkunnats.

http://www.expressen.se/nyheter/emma-kordes-ihjal---darfor-friades-man/

Ulrika Hansback arbetar inom räddningstjänsten och larmades till sin egen dotters dödsolycka.
På sin blogg har mamman beskrivit den värsta dagen i hennes liv.

Straffet för 22-åringen.:

Hur tänkte tingsrätten där?

Även Kusinen har svårt att förstå:

http://www.expressen.se/debatt/snalla-reinfeldt-hjalp-mig-att-forsta-varfor/?fb_action_ids=10153625857520541&fb_action_types=o g.recommends
Citera
2013-12-19, 18:31
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Fel delforum. Passar bättre i Juridik.

Aktuella brott och kriminalfall --> Juridik
/Moderator
Citera
2013-12-19, 18:38
Medlem
Det finns ingen annan tråd om detta, och jag är osäker på om tråden lämpar sig i juridikforumet som brukar ha ganska hårda regler kring att endast den juridiska aspekten får diskuteras. Tror att TS postade i en rätt bra forumdel ändå.

Jag har bara läst den första artikeln, men det låter som en jäkligt svår bedömning att göra. Å ena sidan finns det vittnesmål om att killen kan ha kört vårdslöst (endast ljud vad jag läste), men samtidigt tycks det inte finnas några bevis och killens historia är ju faktiskt inte heller helt otrolig.

Om det däremot har handlar om ca 10 meter utan att han saktat ner så låter det som att han måste ha kört för fort eller också bara skitit i att bromsa. Så jag skulle nog döma honom om jag fick välja utifrån det jag läst.

Edit:
Tja, det här talar ju inte för killens fördel precis om detta stämmer:
Citat:
Emma kände till killen som körde ihjäl henne. Han hade bland annat kört runt på skolgården med bil och skrämt barnen genom att köra rakt mot dem och tvärnita i sista stund. Emma ringde till sin mamma och berättade att hon och hennes kompisar var rädda. Emma varnade också andra mammor och pappor när han körde omkring så att de skulle hämta sina barn.
Från din andra länk
Senast redigerad av 3. 2013-12-19 kl. 18:46.
Citera
2013-12-19, 18:44
Medlem
13kilofittas avatar
Den domen har inte jag läst. Finns den tillgänglig på pdf..?
Förvånansvärt tyst om detta.

Nyfikenheten växer...

*(..alltså, de citat i blaskan som hänvisas till domen kan givetvis inte jag konfirmera)
Senast redigerad av 13kilofitta 2013-12-19 kl. 18:59. Anledning: Jo, du menar länk..
Citera
2013-12-19, 18:49
Medlem
Iloveludas avatar
Rent förjävligt. Det räcker ju att läsa dom 2 första raderna där det står att han saknar körkort och att fordonet var avregistrerat. Det gör det ju till grov olovlig körning. Det borde ju räcka för grovt vållande till annans död. Vilket jävla hån mot dom annhöriga För Emmas skull hoppas jag verkligen att dom stackars annhöriga överklagar domen och att kräket åker in. Att han har orkat ta körkort en kort tid efter att detta hänt tydert ju på att han inte verkar ha ångrat vad han gjort direkt. EDIT. I juridisk mening hur kan man få körkortstillstånd några månader efter att man kört ihjäl någon med ett olagligt fordon och utan körkort?

Edit: Här är en gammal tråd i olyckor och kattastrofer. (FB) Flicka påkörd av MC - dog. Härjedalen
Senast redigerad av Iloveluda 2013-12-19 kl. 18:55.
Citera
2013-12-19, 20:40
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat och varning utdelad. Eftersom ni befinner er i Juridik förväntas ni diskutera detta ur ett juridiskt perspektiv. Moraliska värderingar och eventuella hemsnickrade straffidéer får ni försöka få utlopp för någon annanstans.

/Mod
Citera
2013-12-19, 20:58
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Vem är gärningsmannen?
Citera
2013-12-19, 21:03
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GAMLE SVARTEN
Vem är gärningsmannen?
Det är inte relevant på något sätt. I juridik så diskuterar vi juridik, och då är det inte alls nödvändigt att veta vad GM heter. Vill du nödvändigtvis veta så ringer du förslagsvis till TR:n och frågar.
Citera
2013-12-19, 21:41
Medlem
Bergakungens avatar
Är inte saken överklagad till Hovrätten? Det enda som oroar litet är att det tycks som att det var juristdomaren som ville fria, reservationen kom från nämndemännen.
Citera
2013-12-19, 21:57
Medlem
wh0res avatar
Någon som har domen tillgänglig för lite kvällsläsning? Jag hinner inte vänta till imorgon för TRs svar, då är jag på semester.

Hade varit gött om domstolarna började publicera sina aktuella domar direkt så man slapp maila dem.

Att Emmas mamma sen jobbar i räddningstjänsten gör ju ingen skillnad, men det bättrar på det sorgliga i historien. Om man tycker att straffet är för snällt kan man ju trösta sig med att familjen förmodligen måste flytta...
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Är inte saken överklagad till Hovrätten? Det enda som oroar litet är att det tycks som att det var juristdomaren som ville fria, reservationen kom från nämndemännen.
Det kan även tyda på att nämndemännen faller för snyfthistorien och blandar in saker som att Emmas mamma tvingades komma till platsen i jobb-ärende osv. Det är faktiskt en möjlighet.
Eller så är det bara så att man blir elakare och mindre human med en jur.kand.

Överklagande känns som enda alternativet i det här scenariot, jag hoppas på prövningstillstånd!
Senast redigerad av wh0re 2013-12-19 kl. 22:01.
Citera
2013-12-19, 23:05
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Ämnet är alltså tingsrättens friande dom - inte den friades körkortsinnehav.

/Mod
Citera
2013-12-20, 01:07
Medlem
TröttSvensks avatar
ALLA med någon som helst juridisk kompetens och erfarenhet från rättegångar vet att Tingsrätten är ett skämt.
Nämndemän som somnar, nämndemän som inte kan läsa eller hör dåligt.
Domare som sitter och skriver inköpslistor till Bauhaus.

Jag har sett det mesta.

Jag gissar att i HD så kommer han att dömas till ansvar, kan bli några månader.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in