Citat:
Inte bara de senaste åren.Det många 'Kalle och Lenor' har gjort de senaste åren är att de köpt en villa eller lägenhet för 2 miljoner och sett hur grannarnas villor och lägenheter av samma standard köpts och sålts för 2,2 sedan 2,5 sedan 3 miljoner. De har då känt att om de har en bostad som är värd 3 miljoner men bara har lån på 1,5 då kan de unna sig en liten renovering. Väl på banken har de märkt hur oerhört enkelt det var att låna pengar och vips har de där renoveringspengarna gått till både bil, utlandsresa och en ny iPad.
Men vad spelar det för roll? Roffe och Sanna sålde ju precis sitt hus för 4 miljoner och killen på banken tycker ju att Kalle och Lena kan låna ännu mer. Så vad är problemet?
Ja, jag tror det kommer bli ett skriande behov efter goda män framöver. Kanske kan några mäklare skola om sig..
Men vad spelar det för roll? Roffe och Sanna sålde ju precis sitt hus för 4 miljoner och killen på banken tycker ju att Kalle och Lena kan låna ännu mer. Så vad är problemet?
Ja, jag tror det kommer bli ett skriande behov efter goda män framöver. Kanske kan några mäklare skola om sig..
Det är nu ganska länge sedan en villaägare berättade att han skulle öka på lånen och köpa sig en segelbåt. Jag var då lite ovan vid den typen av resonemang och frågade lite. Han berättade då att han hade en viss belåningsgrad när han köpte huset och nu bedömde han att marknadspriset hade ökat (och han hade också amorterat). Så nu kunde han öka på belåningsgraden till samma nivå som han hade när han köpte huset. Och då räckte det till en segelbåt.
Nu kommer jag inte ihåg belåningsgraden men principen att man ökar på belåningen vid prisstegringar är långt ifrån ny.
I slutet på 80-talet kunde man få låna 105% av köpeskillingen. Men då kan det ju vara lite svårt att få med banken på att återgå till den belåningsgraden.
)