2013-12-20, 15:29
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
okej, du kan återkomma när du har lyckats skapa dig en bättre hjärna via artificiellt urval eller nåt, så kan vi jämföra guds originala hjärn-design vs din artificiellt 'skapade' hjärna (som dessutom inte ens är skapad från grunden, eftersom du bara modifierar originaldesignen, men det skulle ändå vara ett litet framsteg)

Jag har tyvärr inte för avsikt att göra något sådant eftersom jag inte är socialdarwinist. Men att det är fullt möjligt råder ingen tvekan om. Om man t ex endast lät den intelligentaste 10 procenten människor para sig med varandra och steriliserade alla andra så kan jag garantera dig resultat.

Citat:
det säger mig att designarna måste ha varit väldigt bra, eftersom djur-designen varade i miljoner år innan de dog ut. tänk om det till exempel fanns en bilmodell som var så perfekt att den vara i en miljon år. även om en design varade 100 så skulle det vara väldigt bra, men guds skapelser är så bra att de varar ofta miljoner år.

Uppenbarligen var de inte bra nog så hela det här nonsens-stycket var ett slag i luften. Nu återstår bara för dig att förklara varför gud designar så dåligt så att 99,9 % dör ut.
Citera
2013-12-20, 16:05
Medlem
Citat:
eftersom du bara modifierar originaldesignen
Du är sååå snubblande nära. "Originaldelen" var primitiva förfäder till våra neuroner (som i sin tur är baserade på än enklare celler). Om du nu bara tänker ett steg till så kommer resten av förståelsen för ökande komplexitet som domino.
Citera
2013-12-20, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag har tyvärr inte för avsikt att göra något sådant eftersom jag inte är socialdarwinist. Men att det är fullt möjligt råder ingen tvekan om. Om man t ex endast lät den intelligentaste 10 procenten människor para sig med varandra och steriliserade alla andra så kan jag garantera dig resultat.
det där skapar inte någon ny hjärndesign, så du har inte riktigt hängt med på vad vi pratade om tidigare (till exempel hjärnans energiförbrukning togs som argument för dåligt design). sånt som du pratar om har man gjort i tusentals år, och det är på det sättet de skapade många genier i indien till exempel, och det är ursprunget till traditionen att föräldrarna väljer vem barnet gifter med.

Citat:
Uppenbarligen var de inte bra nog så hela det här nonsens-stycket var ett slag i luften. Nu återstår bara för dig att förklara varför gud designar så dåligt så att 99,9 % dör ut.
måste finnas plats för nya djur-designer, därför byggde han dom så att de blir skrotade efter ett tag.
Senast redigerad av elsydeon 2013-12-20 kl. 16:22.
Citera
2013-12-20, 16:11
Medlem
Citat:
det säger mig att designarna måste ha varit väldigt bra, eftersom djur-designen varade i miljoner år innan de dog ut.
Designen är riktigt dålig eftersom den bara håller i ett par år innan den dör och är beroende av fortplantning för att föra livet vidare. En BRA "originaldesign" hade aldrig haft något behov av större förändring och inte heller behövt nyttja sig av fortplantning för att anpassa sig genetiskt.

Varje djur som föds/kläcks är genetiskt ganska unikt i sin komposition. Tvillingar och kloner är ett undantag men deras barn är även de annorlunda på grund av hur genetiken fungerar.
Citat:
måste finnas plats för nya djur-designer, därför byggde han dom så att de blir skrotade efter ett tag.

Varför? En Allvetande gud har ju redan förutsett allt, en allsmäktig gud hade aldrig haft det problemet.
Citera
2013-12-20, 16:41
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
det där skapar inte någon ny hjärndesign, så du har inte riktigt hängt med på vad vi pratade om tidigare (till exempel hjärnans energiförbrukning togs som argument för dåligt design). sånt som du pratar om har man gjort i tusentals år, och det är på det sättet de skapade många genier i indien till exempel, och det är ursprunget till traditionen att föräldrarna väljer vem barnet gifter med.

1. Det du talar om är människoavel. Nästan alla anser att det är något förlegat.
2. Om din gud måste skapa nya djurarter hela tiden, för att hans gamla skapelser dör ut, då är han fan en riktigt dålig "designer".
Citera
2013-12-20, 16:47
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
det där skapar inte någon ny hjärndesign,

Du sa inget om en ny design. Du sa BÄTTRE hjärna. Förstår du skillnaden?

Citat:
så du har inte riktigt hängt med

Dito.

Citat:
sånt som du pratar om har man gjort i tusentals år

Nej det har man inte.

Citat:

Ad hoc-nonsens.

Varför skapade han bara inte de "nya arterna" direkt från början?
Citera
2013-12-20, 16:55
Medlem
AntiTheists avatar
Citat:

Om han är allsmäktig så finns det ingen orsak alls att göra om/göra nytt. En allsmäktig varelse vet ju, per definition, vad som är optimalt från början. Ingen orsak alls att testa sig fram.

Har han bara tråkigt då han utrotar, och skapar nya hela tiden?
Citera
2013-12-20, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej det har man inte.
men vart kommer då den där traditionen att föräldrar väljer vem barnet gifter sig med?

Citat:
Varför skapade han bara inte de "nya arterna" direkt från början?
kanske för att han inte hade lust, eller för att han inte ville skapa så många på en planet för att då skulle många utrotas fort, så han ville vänta lite med vissa designer.
Citera
2013-12-20, 17:03
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
kanske för att han inte hade lust, eller för att han inte ville skapa så många på en planet för att då skulle många utrotas fort, så han ville vänta lite med vissa designer.
Om det nu var ett problem, då kunde han bara gjort jorden större. Det du sitter och säger är:
"Gud finns! Det vet jag, men jag har inga bevis, men man kan veta det ändå. För det känner jag djupt i mitt hjärta. Och eftersom Gud fungerar på sitt "magiska" sätt kan vi aldrig komma åt honom."
Dina inlägg skriker felslut, tyvärr.
Citera
2013-12-20, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiTheist
Om han är allsmäktig så finns det ingen orsak alls att göra om/göra nytt. En allsmäktig varelse vet ju, per definition, vad som är optimalt från början. Ingen orsak alls att testa sig fram.
ja, jag har inte sagt att han har testat sig fram. han skapade alla djur optimala. vad som är optimalt förändras ju hela tiden, och därför skapade han också djur så att de kan förändras lite via naturligt urval och mutationer.

Citat:
Har han bara tråkigt då han utrotar, och skapar nya hela tiden?
nej, han bara gillar att uttrycka sin kreativitet genom att skapa nya varelser ibland. utrotningen av djur däremot sker ju automatiskt utan att gud behöver blanda sig in.
Senast redigerad av elsydeon 2013-12-20 kl. 17:09.
Citera
2013-12-20, 17:09
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
ja, jag har inte sagt att han har testat sig fram. han skapade alla djur optimala. vad som är optimalt förändras ju hela tiden, och därför skapade han också djur så att de kan förändras lite.
Det du sitter och säger är att han inte är allsmäktig. Då är han inte heller värdig att kallas Gud.
Citat:
utrotningen av djur däremot sker ju automatiskt utan att gudar behöver blanda sig in speciellt mycket.
Precis som utveckling och anpassning av individer också sker utan gudars inblandning
Citera
2013-12-20, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Om det nu var ett problem, då kunde han bara gjort jorden större.
han har skapat många andra planeter med andra sorts varelser, så det finns ingen anledning att ha alla djur på jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in