Citat:
Ursprungligen postat av
Golonka
Jag har en fråga till Smålandstintin och jag beklagar om du fått den tidigare. Jag kunde inte hitta något, men jag letade inte speciellt noga heller. Timmen är sen och tjänsten kallar imorgon. Nåväl:
Det har framkommit ganska graverande uppgifter om medlemmarna i den gruppering som Expressen anlitade för att göra det här "grävet". Det förekommer uppgifter om politisk extremism, om våldsförhärligande uttalanden på bloggar, facebooksidor, twitter och som inlägg här på Flashback. En av medlemmarna i gruppen har twittrat om att det borde "vara skottpengar på vita män" exempelvis. En annan har skrivit om hur spännande och roligt det är med våld. Uppenbarligen är det här personer som befinner sig på samma nivå som fotbollsligister och som jagar och får samma kickar som vilken Firman Boys eller Wisemen som helst -enda skillnaden är att fotbollsligister är ett allmänt föraktat släkte som möts av enhälligt fördömande, medans dessa våldstorskar tydligen bjuds in i finrummet, får ansenliga resurser till sitt förfogande och helt enkelt anlitas av en av Sveriges största tidningar för att eftersöka identiteten på personer som registrerat sig på en ganska allmänt utbredd tjänst för kommentarer på internet. En av medlemmarna i gruppen dömdes nyligen för att ha misshandlat en taxichaufför med knogjärn. En annan har gripits och dömts efter att ha slagit ett järnrör (no pun intended) i huvudet på en kille i tunnelbanan och där bar han för övrigt också på sig en expanderbatong, vilken han försökte göra sig av med i samband med gripandet!
Dessa personer har alltså insamlat data och uppgifter om epostadresser, samkört med diarier från offentliga register över inkomna handlingar och på så sätt utrönt vem som är vem bakom anonymitetens skydd.
Man har trålat med ett ganska finmaskigt nät och "fångsten" omfattar även personer som aldrig någonsin skrivit en kommentar på Avpixlat eller de andra s.k "hatsidorna", utan även personer som registrerat sig för att kommentera på SvT, SvD, HD, Familjeliv m.fl och till och med människor som skrivit där, men som gått i polemik mot invandringskritiska och öppet rasistiska kommentarer. Man påstår att man bara hängt ut de mest aktiva och värsta exemplen och folk som postat ett större antal kommentarer, men när Research Gruppens trofé-sida låg uppe med alla avpixlade användare rullandes förbi, så såg man även ett större antal personer som gjort tjugo, tio, fem eller färre inlägg rulla fram med kön, ålder och hemort och en taskigt maskerad epostadress och således även de avpixlade och uthängda!
Själva Research Gruppen har kopplingar till den yttersta vänstern inom svensk politik idag. Vi talar om grupper som SÄPO klassificerar som det allvarligaste av de tre konkreta hot mot rikets säkerhet man jobbar med idag; Autonoma grupper, nazister och islamister, och av dem är alltså den autonoma rörelsen det största hotet! Det rör sig om ett större antal personer, vilka enligt egen uppgift jobbat heltid med detta under ett helt år. Varifrån kommer pengarna?
Resultatet av mödan är alltså knappt en handfull personer! Inga "stora fiskar" alls, utan närmast gräsrötter inom SD, samt ett antal helt privata "civilpersoner" som varken är medlemmar eller aktiva inom SD, men som ändå fått hembesök och kvartssamtal inför rullande kameror. Man har anmärkt på språket och hatet. I några fall har man exemplifierat detta genom kommentarer som är rent löjeväckande i detta föregivet seriösa och angelägna sammanhang. Det snackas om "batikhäxa" och Annie Lööfs flin, bland annat. Så detta var alltså "näthatet" man orerat och ojjat sig över! Äldre personer, sannolikt frustrerade, rädda och arga. Som aldrig får komma till tals och som snoppas av och hyschas ner när de vill ställa en kritisk fråga på Ring P1 eller vars insändare till lokalblaskan rutinmässigt refuseras. Det här är människor som inte begriper sig på internet och som sannolikt knappt kan hantera sin mobiltelefon och som därför varit ett lätt byte för RGs research i det att man registrerat sig med sin "skarpa" epostadress vilken varit lätt att spåra.
Anser du, sett mot bakgrund av vad jag just skrivit, att detta reportage var "nödvändigt"? Anser du att resultatet motsvarade satsningen i tid och resurser? Tror du inte set vore i allmänhetens intresse att få reda på vilka personerna är som ingår i Research Gruppen och lite om deras vandel och eventuella bevekelsegrunder? Har Expressen -som alltså finansierat åtminstone delar av det här "knäcket"- något ansvar för vad som händer med eventuell överskottsinformation? Hur ser du på om RG delar med sig av de data om enskilda som man samlat in, med våldsbenägna aktivistgrupper som därmed kan utsätta helt oskyldiga människor för fara mot bakgrund av hur enkelt det faktiskt är att registrera en användare på Disqus? Idag bekantgjorde aktivistgruppen OFOG identiteten på den kanske viktigaste försvarsdebbatören i Sverige idag. Hans identitet är röjd trots att han själv valt att föra sin debatt i skydd av anonymitet för att kunna tala öppet och fritt om situationen på en av landets viktigaste myndigheter och konsekvenser av politiska beslut och dåligt ledarskap som påverkar rikets säkerhet. Var tror du OFOG fått den här bloggarens identitet från? Det rör sig alltså om en anställd officer som säkert Högkvarteret gärna velat veta vem han var, men där man alltså hindrats av lagen att efterforska honom. Hur tror du det känns att gå till jobbet och möta kollegorna för honom i morgon?
Du får nog jobba på ett par riktigt bra svar, Smålandstintin....
Du behöver inte vara orolig Golonka. Jag har inte fått frågan tidigare, i vart fall inte på ett så konkret och välformulerat sätt.
Jag tycker det är ointressant vem som är källan och ersättningen bestäms av hur många arbetstimmar som gått åt och hur bra nyheten är. Om det var sant att flera personer skulle jobbat flera år med grävet må vara sant, men två heltidsanställda brukar kosta kring en miljon, inklusive skatt och sociala avgifter. Det har naturligtvis inte Expressen betalat. Enligt mina källor har researchgruppen fått cirka 50000 spänn, så minst 950000 är i så fall ideellt arbete. Med andra ord tror jag det är skitsnack att det ligger så många arbetstimmar bakom avslöjandet.
Jag tycker inte det var fel att publicera nyheten, trots de minst sagt ljusskygga typerna i researchgruppen. Jag är mest förvånad att inte SD för länge sedan startat en riktig tidning där de kan hänga ut uthängarna som hänger ut uthängarna. Inget hindrar att de gör det, men det är inget Expressen eller Aftonbladet är intresserad av. Det klagas mycket på kvällstidningarna, men att någon annan tidning, typ fiiiina DN skulle fixa att sådant gräv tror jag är uteslutet.
När det gäller den militära källan som OFOG avslöjat är jag väldigt mycket mer tveksam. Det är en seriös och viktig nyhetskälla som man nu tystat för gott. Som du skriver är det nog bara högkvarteret som är glada idag och jag skulle bli mycket förvånad om inte informationen kommer därifrån. I framtiden kommer vi att få veta mindre om försvaret och det tror jag är dumt.
För mig är timmen tidig och det är möjligt att jag missat några frågor. Skrik till i så fall så återkommer jag!