2013-12-18, 16:06
Medlem
Kloakrensarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-3PO
Du lyckas nästan alltid skriva många ord. Kan du inte sammanfatta kort (så att även vi idioter begriper) vad du vill uppnå och hur det ska uppnås?
Ursäkta dröjsmål med svar. Jag har ambitionen att svara på så många inlägg som möjligt, och i någon sorts turordning, men jag har begränsad tid för detta, och dröjsmål och oregelbundna prioriteringar blir oundvikliga.

Vad: Mindre kloakeri och därmed större politiskt inflytande. Hur: Opinionsbildning av samma slag som andra bedriver på Flashback.
Senast redigerad av Kloakrensaren 2013-12-18 kl. 16:08.
Citera
2013-12-18, 18:17
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloakrensaren
Ursäkta dröjsmål med svar. Jag har ambitionen att svara på så många inlägg som möjligt, och i någon sorts turordning, men jag har begränsad tid för detta, och dröjsmål och oregelbundna prioriteringar blir oundvikliga.

Vad: Mindre kloakeri och därmed större politiskt inflytande. Hur: Opinionsbildning av samma slag som andra bedriver på Flashback.
Okej. Jag antar att den här tråden är ett led i den opinionsbildningen men det verkar ju inte som att du övertygar särskilt många.

Hur hade du tänkt i övrigt att komma tillrätta med det du kallar kloakerier? Du kan ju knappast förvänta dig att du åstadkommer någon förändring genom den här tråden och då undrar jag lite hur du har tänkt kring det. Vad blir nästa steg så att säga?

Min egen uppfattning är att vi måste acceptera att när alla får komma till tals så blir en del debattinlägg av den typ du kallar kloakerier eftersom en del inte vill eller förmår att uttrycka sig mer välpolerat. Det leder mig till slutsatsen att din önskan endast kan uppnås genom förändringar i regelverket och om man skulle göra det så har Flashback enligt mitt sätt att se det förlorat sitt existensberättigande.

Jag har lättare att leva med "kloakerier" än att folk tystas för att de inte anses fina nog.
Citera
2013-12-18, 19:15
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-3PO
Jag har lättare att leva med "kloakerier" än att folk tystas för att de inte anses fina nog.
Särskilt med tanke på att den som säger sig vara en företrädare - medvetet eller omedvetet - för anti-kloakeriet så vitt jag kan se lyckats övertyga ganska så nära noll användare efter en tråd med nästan 150 inlägg. Det ligger nära till hands att tro att det inte riktigt alltid är där det brister när man argumenterar.
Citera
2013-12-18, 22:05
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Särskilt med tanke på att den som säger sig vara en företrädare - medvetet eller omedvetet - för anti-kloakeriet så vitt jag kan se lyckats övertyga ganska så nära noll användare efter en tråd med nästan 150 inlägg. Det ligger nära till hands att tro att det inte riktigt alltid är där det brister när man argumenterar.

Jag håller med Kloakrensaren om problembeskrivningen. Flashback skulle kunna bli en ännu starkare kraft i opinionsbildningen om fler vågade stå för att de läser Flashback och citera de inlägg som görs här.

Men jag tvivlar på att en mer aktiv moderering eller strängare regler kan lösa problemet. Snarare är det en översyn av forumstrukturen som behövs.

Steg ett borde vara att återinföra antisemitismforumet, så att de hemlösa antisemiter som står för mycket av kloakeriet återigen får en naturlig hemvist. Framför allt skulle PU få ett lyft eftersom det främst är där som de hamnat.

Stängningen av antisemitismforumet blev i realiteten en sammanslagning med PU. Något som diskussionen av utrikespolitiska frågor inte vunnit på.
Citera
2013-12-19, 00:36
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag håller med Kloakrensaren om problembeskrivningen. Flashback skulle kunna bli en ännu starkare kraft i opinionsbildningen om fler vågade stå för att de läser Flashback och citera de inlägg som görs här.

Men jag tvivlar på att en mer aktiv moderering eller strängare regler kan lösa problemet. Snarare är det en översyn av forumstrukturen som behövs.

Steg ett borde vara att återinföra antisemitismforumet, så att de hemlösa antisemiter som står för mycket av kloakeriet återigen får en naturlig hemvist. Framför allt skulle PU få ett lyft eftersom det främst är där som de hamnat.

Stängningen av antisemitismforumet blev i realiteten en sammanslagning med PU. Något som diskussionen av utrikespolitiska frågor inte vunnit på.
Så du menar att Flashback var mer folkligt och allmänt accepterat fram tills Judeforumen arkiverades? Min uppfattning är snarare det motsatta, att det är en kontinuerlig ökning i popularitet och det innebär att det även blir allt mer accepterat.
Citera
2013-12-19, 01:11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Så du menar att Flashback var mer folkligt och allmänt accepterat fram tills Judeforumen arkiverades? Min uppfattning är snarare det motsatta, att det är en kontinuerlig ökning i popularitet och det innebär att det även blir allt mer accepterat.

Nu tror jag det är för tidigt att utvärdera effekten av just den ändringen på besöksfrekevensen. Detta sagt, så tycker jag att jag märkt en viss minskning av aktiva trådar i PU som inte handlar om judar. Men det kan ju vara en utspädningseffekt.

Sedan talar vi ju om de politiska fora, inte Flashback som helhet. Har besöksfrekvensen och antalet inlägg ökat där, eller är det Godis, Frukt och Snacks som blivit mer populärt?

Ytterst handlar det dock om politiskt genomslag, alltså om både journalister och vanligt folk vågar citera Flashbacks politiska fora, och kanske även erkänna att de själva skriver där. Och där tror jag precis som TS att de "kloakiga" trådarna och inläggen har en hämmande effekt.

Journalister citerar Flashback när de tvingas till det, och nästan alltid med en negativ vinkling. Jag tror att Flashback skulle kunna bli en källa som citeras mycket oftare, med bibehållen stor yttrandefrihet. Det handlar mest om hur man organiserar olika delfora. Rätt ämne på rätt plats.
Citera
2013-12-19, 21:13
Avslutad
Citat:

Jag skulle ju inte skriva här mer, men detta inlägg är inte riktat mot pretto-TS, utan jag vill svara på citeringen.

Exempelvis i Filmforumet har jag märkt att vissa judekritiska användare har strömmat in, där det tidigare var tyst. Tyst så klart, därför att judar upptar en stor del av Hollywood, och vi önskar inte debattera detta fenomen, utan snarare filmerna i sig.

Så jag kan tänka mig att många av de mer klassiska medlemmarna i Film skulle bli glada om det tidigare forumet öppnades. Så att de judekritiska kan hålla sig där.

För egen del så bryr jag mig inte. Men folk är så kinkiga, och det börjar bli tröttsamt att läsa användares motsvar till judekritikerna - eftersom att de sällan leder någon vart.

Jag tänker inte kritisera Flashback, ni gör väl vad ni vill. Men det kanske är sjyst mot judekritikerna att samlas runt samma heta skål gröt? Hetsa mer, vi bör. Inte tysta folks åsikter.
Citera
2013-12-19, 21:17
Medlem
Kloakrensarens avatar
Svar på inlägg #136:
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Fast forumet växer redan. Precis som i livet är det upp till var och en att hitta guldkornen. Avfärdar någon allt här som skräp är det kanske inte bara den personen som mister något, men det är hos den felet ligger.
Ja, i viss mån kan jag hålla med om detta. Men om man vill att vissa politiska åsikter, argument, sanningar, fakta, insikter o.s.v. ska få större inflytande är det ett irrelevant övervägande huruvida det är den persons eget fel, som man vill ska ta till sig dessa, att han eller hon avfärdar allt i det forum i vilket de framförs som skräp. Även om det är det, måste man analysera orsakerna till avfärdandet och, om möjligt, undanröja dem. I Flashbacks fall är de mycket lätta att förstå och, hoppas jag, deras undanröjande i åtminstone icke helt obetydlig utsträcking möjligt. I synnerhet i en situation med allvarliga politiska problem är det ansvarslöst att gömma de politiska guldkorn som är nödvändiga för problemens rätta förståelse och lösning i skräp, och hävda att det är upp till var och en att hitta dem där. Man måste befrämja deras spridning inte minst till dem som allra minst bör ”mista” dem, d.v.s. sådana som verkligen påverkar eller kan påverka politiken – alldeles oavsett det eventuella fel hos dessa som gör att de inte själva söker och finner dem bland skräpet. Och för detta syfte måste de presenteras i ett sammanhang eller paketeras på ett sätt som är fritt från eller i varje fall i möjligaste mån fritt från skräp.
Senast redigerad av Kloakrensaren 2013-12-19 kl. 21:50.
Citera
2013-12-19, 22:47
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Jag skulle ju inte skriva här mer, men detta inlägg är inte riktat mot pretto-TS, utan jag vill svara på citeringen.

Exempelvis i Filmforumet har jag märkt att vissa judekritiska användare har strömmat in, där det tidigare var tyst. Tyst så klart, därför att judar upptar en stor del av Hollywood, och vi önskar inte debattera detta fenomen, utan snarare filmerna i sig.

Så jag kan tänka mig att många av de mer klassiska medlemmarna i Film skulle bli glada om det tidigare forumet öppnades. Så att de judekritiska kan hålla sig där.

För egen del så bryr jag mig inte. Men folk är så kinkiga, och det börjar bli tröttsamt att läsa användares motsvar till judekritikerna - eftersom att de sällan leder någon vart.

Jag tänker inte kritisera Flashback, ni gör väl vad ni vill. Men det kanske är sjyst mot judekritikerna att samlas runt samma heta skål gröt? Hetsa mer, vi bör. Inte tysta folks åsikter.

Jag ser det hela främst som en ordningsfråga. Nån jävla ordning måste det vara även på Flashback, för att travestera den gamle vpk-ledaren C.H. Hermansson.

Problemet idag är att vi som är intresserade av utrikespolitik (eller film) tvingas vada till knäna i antisemitiska trådar och inlägg. Något som i bästa fall stör och distraherar och i värsta fall skrämmer bort folk. Och om folk skräms bort blir även Flashbacks politiska inflytande lidande, som TS konstaterat.

Något begriplig förklaring varför man gjorde denna försämring av Flashbacks struktur har vi aldrig fått. Ett argument som förts fram av några är dock något slags perverterat rättviseskäl: att antisemiterna ska få sprida sitt evangelium även utanför de närmast troendes skara. Jag förmodar att det var det du var inne på med ditt grötresonemang?

Dock håller inte det argumentet, vilket man lätt inser med följande exempel. Godisforumet har färre besökare och når därför färre läsare än fotbollsforumet. Dessutom är de som skriver där främst de som redan är intresserade av godis. Man kan då hävda att det är orättvist att godisälskarna är förvisade till ett litet hörn av Flashback, och att de kanske skulle få tillfälle att posta i det stora fotbollsforumet.

Jag tvivlar dock på att folk i fotbollsforumet skulle uppskatta om det hela tiden startades nya trådar om godis där, och gjordes OT-inlägg om godis i befintliga trådar.
Citera
2013-12-20, 00:29
Avslutad
Citat:
Dock håller inte det argumentet, vilket man lätt inser med följande exempel. Godisforumet har färre besökare och når därför färre läsare än fotbollsforumet. Dessutom är de som skriver där främst de som redan är intresserade av godis. Man kan då hävda att det är orättvist att godisälskarna är förvisade till ett litet hörn av Flashback, och att de kanske skulle få tillfälle att posta i det stora fotbollsforumet.

Jag tvivlar dock på att folk i fotbollsforumet skulle uppskatta om det hela tiden startades nya trådar om godis där, och gjordes OT-inlägg om godis i befintliga trådar.

Å andra sidan är ditt exempel löjeväckande missledande. Vad har godis med fotboll att göra, är en bra mycket mer svårdefinierad fråga än vad judar har med utrikespolitik att göra.

De flesta kan anse att judar har en stor roll inom film och politik, de flesta kan inte anse att godis har en stor roll inom fotboll - annat än som marknadsföring eller som "anti-vita" chockladfigurer av det svenska herrlandslaget.
Citera
2013-12-20, 00:45
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Å andra sidan är ditt exempel löjeväckande missledande. Vad har godis med fotboll att göra, är en bra mycket mer svårdefinierad fråga än vad judar har med utrikespolitik att göra.

De flesta kan anse att judar har en stor roll inom film och politik, de flesta kan inte anse att godis har en stor roll inom fotboll - annat än som marknadsföring eller som "anti-vita" chockladfigurer av det svenska herrlandslaget.

Jag tyckte att jämförelsen var relevant därför att om du läser de antisemitiska trådarna i PU så är det ofta långa listtrådar med judar i olika länder som påstås ligga bakom det ena och det andra. De påminner alltså väldigt mycket om godistrådarna där folk jämför olika chips och lakritssorter. Mycket länkar men inte så mycket diskussion.

Vad gäller krystade försök att anknyta till ämnet så tror jag att många av de antisemitiska trådarna och inläggen skulle stå sig väl i en jämförelse med den hypotetiska godisinvasionen av fotbollsforumet. Det handlar ofta om väldigt långsökta kopplingar i flera steg.
Citera
2013-12-20, 00:48
Avslutad
Citat:
Vad gäller krystade försök att anknyta till ämnet

Folk verkar tycka att godis är harmlöst, men oproportionerligt många verkar störa sig på judarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in