Citat:
Ursprungligen postat av
Elorin
Vem har utsett honom till landets främste klimatforskare om man får fråga? Han kan säkert vara bra på sitt område, som väl är meteorologi snarare än hydrologi?
Som jag har förstått det är han det. Har du någon annan kandidat till titeln? Väder-Per?
Citat:
Basera du vad du vill på utsagor, eller sagor om du så vill...blablabla...
Hade du någrakonkreta invändningar mot innehållet?
Citat:
Så du menar att Rockström ljög genom att vara för optimistisk gällande klimatpåverkan från våra utsläpp?
Nej, han är för optimistisk avseende effekterna av föreslagna åtgärder för att hindra att människor har en dräglig tillvaro med hjälp av fossila bränslen. Inte ens de mest långtgående nedmonteringarna av civilisationen ger en effekt som överstiger 1K, du kan ju kolla i ipcc:s skrifter.
Citat:
Även om han skulle anse att loppet är kört för 2 graders målet utifrån utvecklingen av utsläpp är det väl knappast en lögn att han säger att vi bör minska utsläppen så långt vi kan. Kan ju även notera att flera av IPCCs scenarion visar på en möjlighet att hamna under eller runt 2 graders höjning (RCP2.6 sannolikt, RCP4.5 och RCP6.0 möjligen)
Dessa scenarion bygger ju på omfattande tvångsåtgärder för att tvinga människor att inte använda den energi de behöver. I verkligheten är det ju så att vi helt utan sådana åtgärder inte är i närheten att av att nå två graders uppvärmning om IPCC:s fantasier skulle var rätt. lyckligtvis finns det ingenting som tyder på detta.
F n står temperaturen i atmosfären still och isarna växer.
Citat:
När har Rockström sagt att vi bör komma ner till ” mellan en halv till två miljarder människor”, för det var väl fortfarande honom vi pratade om?
Det är en naturlig följd av de utsläppsmål han ser som önskvärda, självfallet talar han inte om detta.
Andra ekofascister är mer frispråkiga och talar om dessa befolkningsmål.
En UNEP-rapport med data från 2008 motsger inte att NSF har gått över från biobränslesponsorer till vindkraftsponsorer, vilket var vad jag skrev. UNEP är f ö Maurice Strongs skapelse och kan inte tillmötas någon som helst auktoritet i vetenskapliga sammanhang.
Citat:
Hockeyteamet, vilka är det? Han var så vitt jag vet inte med om att ta fram MBH99. Är det istället de personer som anser att den ursprungliga publikationen i stort är korrekt så då är han väl säkert det, han och de flesta seriösa klimatforskarna,
Hockeyteamet är den grupp aktivistforskare som med alla tillgängliga medel offentligt stött hockeyklubban, trots att de mycket väl visste att det inte var ett robust forskningsresultat.
Citat:
Ja det finns bemötande av bemötande av bemötande. Frågan kvarstod, vad var lögn?
Att hoceyklubban visar temperaturutvecklingen.
Citat:
Eller så kan vi ta med fortsättningen av kommentaren..” Most proxy reconstructions end somewhere around 1980, for the reasons discussed above. Often, as in the comparisons we show on this site, the instrumental record (which extends to present) is shown along with the reconstructions, and clearly distinguished from them (e.g. highlighted in red as here).”
Nu var det ju inte detta det gällde utan att man just splitsade på termometerdata från 1960, 1980 och att detta inte angavs i IPCC-rapporten eller de många propagandatal och artiklar skrevs om saken.
Citat:
Att flera andra i publicerade rapporter säger att så är fallet, jag värderar det lite högre än delar av mail som tas ur sitt sammanhang men det är väl bara jag.
Tänk dig tanken att Jimmie Åkesson skriver ett i ett email att han vill utvisa alla invandrare i Sverige och att aftonbladet får tag på detta. Skulle du då tro på partiprogrammet eller emailet?
Citat:
Det var ett exempel, leta på GISS hemsida, om du inte tycker att det förklaras på din nivå där får du väl be dem om ett förtydligande?
Det handlar inte om att det skall förklaras på min nivå, det handlar om att det skall förklaras på Spencers, Lindzens, Michaels mfl nivå.
Citat:
Genom att använda GISS datan (från deras hemsida) innan (GHCNv3) och efter homogenisering för slumpvis utvald station, Semipalatinsk i det här fallet fick jag för 30-talet ut följande.
Efter homogenisering var årsmedlet för 4 år högre, för två år oförändrat och för 4 år lägre (små variationer) Medlet för årtiondet i sin helhet var efter homogenisering 2,464 grader (dit flyttar jag inte) och efter 2,446 grader. Du får gärna kontrollera, ingen formell kvalitetskontroll har utförts.
Så långt orkade jag leta, berätta vad du kommer fram till om du tittar på resten.
Cool the Past, Heat the Present. Q.E.D. (jag antar att du har skrivit fel)
Citat:
i #9292 hävdade du ju själv att ” Lyckligtvis finns det oförstörda data att tillgå i viss utsträckning här är ett exempel på skillnaden” så det borde ju du veta.
Annars går det bra att gå in här
http://data.giss.nasa.gov/gistemp/station_data/ och välja vilken data du vill ha och huruvida den skall vara homogeniserad eller inte.
HadCRU finns här
ftp://ftp.ncdc.noaa.gov/pub/data/ghcn/v2
I vissa fall kan det dock finnas avtal med nationella meteorologiska institut som begränsar vad som får lämnas ut så där kan det kanske i vissa fall finnas en begränsning.
det är långt ifrån heltäckande, vilket var vad jag anmärkte på.
Citat:
Jag tycker inte att det är relevant eller tillräckligt för att stämpla någon som en lögnare, nej.
Då kan du säkert visa vad hon har fel om.
Citat:
Jag får anta att du menar hans roll i WBGU?
Ja, självklart. Vad skulle jag annars ha menat?