2013-12-19, 23:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
I höstas släppte Norge's motsvarighet till statistiska centralbyrån bomben att en somailer kostar staten 10.000.000:-. Då utgår man från Norge's kostnader som förmodligen är lägre än Sverige's eftersom vi är sjukligt generösa med våra skattepengar. Men vi utgår ifrån att de är lika.

I Sverige är medelinkomsten 207.000:- för kvinnor, och för män 279.000:- (diskussioner om skillnaderna lämnar vi till feminism och jämställdhet). Det blir i runda slängar 20.000:-/person, om vi utgår från att vi är lika många kvinnor som män.

Om man får ut 20.000:- efter skatt, innebär det att man bidrar med ungefär 20.000:- i skatt (30% arbetsgivaravgift, 30% kommunalskatt). För att bidra med 10.000.000:- i skatt, behöver vi alltså arbeta 500 månader, som är 41.7 år.

Med andra ord krävs det att en person jobbar i 41.7 år för att en somalier ska kunna försörja sig. Hur är det tänkt att det ska rädda några pensioner?

Jag förstår alla argument att de kommer från kaos och misär och det är så synd om de, men min medmänsklighet har sina gränser, tyvärr. Är det rimligt att en viss folkgrupp ska vara en sån belastning för samhället att de kräver ett helt liv av arbete av en annan person för att överleva?

Som jämförelse så uppskattas medelinkomsten i Somalia till 3500:-/år, säg att vi höjer standarden till 10.000:-/år som är en väsentlig förbättring. Då kan vi för samma peng (10.000.000:-, kostnaden för en somalier), försörja 25 somalier i 40 år, hemma i Somalia.

Är inte somalierna som vill ha pengarna för sig själva på bekostnad av de som blir kvar i Somalia de riktiga egoisterna?

Lösningen på det finansiella, för det är det som är problemet... Jag vill inte göra någon värdering om personerna i fråga vad det gäller etnicitet...

Men lösningen heter skatteväxling. Man ändrar skattenivåerna inom kommun och stat. Ekonomiskt bistånd (kommun) byter funktion med studiemedel (CSN).

1.) Den som studerar och bidrar till ett samhälle genom att sen (förhoppningsvis) få ett jobb får studiemedel med samma kravsystem som idag fast man höjer den en aning och låter HELA var bidrag. För att finansiera detta;

2.) Man låter ekonomiskt bistånd vara ett lån. Ett lån likt CSN där när du inte behöver lånet (dvs jobbar) så ska du betala tillbaka till låg ränta.

Vinst-vinst-situation.
Senast redigerad av zan123 2013-12-19 kl. 23:30. Anledning: felformulerat
Citera
2013-12-19, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Fan vad trött jag blir av att läsa sådana här trådar. Eller rent deprimerad. Fakta is a bitch.

Detta är en insikt som vuxit sig starkare även i mig de senaste månaderna. Svensk invandringspolitik har lett till en position som det är omöjligt att backa ur. All öppen diskussion om problemen kan bara resultera i att man pekar ut vissa grupper som omöjliga i vårt samhälle. Eller med politikers, medias och kulturelitens ord: Främlingsfientlighet, rasism och att sparka nedåt, på de redan utsatta.

Jag vet sannerligen inte hur vi skall ta oss ur detta.
Ja, det känns helt klart hopplöst när man tittar på statistiken, och det är svårt att säga om det är politikerna eller somalierna själva som är problemet. Visst, de är i hög grad svårintegrerade analfabeter. Men vi har ju uppenbarligen lyckats integrera vissa av de, hur gjorde vi med de? Går det att använda på somalier som grupp?

Det mest tragiska i situationen är att etablissemanget gör allt för att dölja problemen, fifflar med statistik, sponsrar undersökningar där det önskade resultatet är bestämt i förväg, osv. Det löser inga problem.

Det är säkert sjukt tråkigt för lilla Abdi att läsa på internet att hans föräldrar och släkt är parasiter som aldrig kommer bidra med något annat än våldtäkter och brott, men vi kan inte ta hänsyn till folks känslor längre, problemen är uppenbara.

Oavsett hur man vrider och vänder på det måste något göras. Och det gäller inte bara somalier, de är skräckexemplet men många andra folkgrupper har också stora problem.
Citera
2013-12-19, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det du skriver är något missvisande. Kostnaden, som är en genomsnittskostnad gäller somaliern samt dennes barn (förutsatt att barnen blir integrerade).

Ur din artikel:
Vi vet ju hur många som blir integrerade... Så kostnaden är förmodligen ännu värre alltså.
Citera
2013-12-19, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zan123
Lösningen på det finansiella, för det är det som är problemet... Jag vill inte göra någon värdering om personerna i fråga vad det gäller etnicitet...

Men lösningen heter skatteväxling. Man ändrar skattenivåerna inom kommun och stat. Ekonomiskt bistånd (kommun) byter funktion med studiemedel (CSN).

1.) Den som studerar och bidrar till ett samhälle genom att sen (förhoppningsvis) få ett jobb får studiemedel med samma kravsystem som idag fast man höjer den en aning och låter HELA var bidrag. För att finansiera detta;

2.) Man låter ekonomiskt bistånd vara ett lån. Ett lån likt CSN där när du inte behöver lånet (dvs jobbar) så ska du betala tillbaka till låg ränta.

Vinst-vinst-situation.
Det första förslaget finns redan, och det är inte bara för invandrare. Ungdomar utan gymnasiebehörighet mellan 18-24 år kan få fullt studiebidrag (typ 8500:-) efter att ha varit inskrivna på arbetsförmedlingen i 3 månader, har man fyllt 25 och saknar gymnasiebehörighet krävs inte att man är inskriven på arbetsförmedlingen, man bara skriver in sig på skolan och ansöker om vanligt CSN, om kommunen har råd får man automatiskt fullt bidrag utan återbetalningskrav.

Det andra förslaget tror jag inte är en lösning, det hjälper bara om personen har planerat att faktiskt bli en del av samhället. Om inte så skiter personen fullständigt i om skulden byggs upp, för pengarna fortsätter ju komma ändå, det blir snarare en morot att inte jobba, för jobbar man måste man betala tillbaks.

En av sakerna man kan göra, som inte är en lösning i sig, men en bit på vägen iallafall. Det är att göra livet riktigt jävla svårt som parasit. Istället för pengar in på kontot gör man som i USA med deras "welfare checks". Dvs rikskupongs liknande papperslappar som Willy's, ICA, LIDL, osv accepterar.

Det kommer säkert gå att handla droger för de kupongerna också, men lyxkonsumtion blir svårare. När man lever på välfärdssystemet ska man inte få ut 18.000:- efter skatt och leva lyxliv, man ska överleva, punkt. Vem vill jobba när man kan sitta på arslet för samma peng.

Sen kan man ju också fundera över anledningarna bakom högre bidrag för invandrare än svenskar, jag har mina teorier.
Senast redigerad av hustlerinc 2013-12-19 kl. 23:56.
Citera
2013-12-19, 23:57
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Climbfolife
Vi vet ju hur många som blir integrerade... Så kostnaden är förmodligen ännu värre alltså.
Det beror givetvis om du ser till totalsumman (som troligen blir högre än tio miljoner) eller summan per person (som troligen blir lägre än nämnda summa).
Citera
2013-12-20, 00:10
Medlem
Citat:
Det beror givetvis om du ser till totalsumman (som troligen blir högre än tio miljoner) eller summan per person (som troligen blir lägre än nämnda summa).
Varför skulle summan bli lägre? Har du lust att utveckla?
Citera
2013-12-20, 00:35
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Varför skulle summan bli lägre? Har du lust att utveckla?
Vad jag menade var följande: Utgångspunkten för tråden var att kostnaden för en (1) somalier var tio miljoner. Nu visade det sig att den summan syftade på mer än en somalier (somaliern + dennes barn) varvid summan per person (även om barnen inte blir integrerade) troligen blir lägre än tio miljoner.

Citat:
Finansavisen (ikke på nett) presiserer at pengebeløpet er livsløpskostnader for den enkelte innvandrer, og dennes forventede etterkommer i periode 2015 til 2100. De presiserer videre at summen forutsetter at norskfødte etterkommere er perfekt (økonomisk) integrert og at alle har like stort konsum av offentlige tjenester, en forutsetning SSB selv kaller diskutabel.
http://www.rights.no/2013/09/rode-tall/

Men jag kan ha missuppfattat. Tycker ärligt talat inte att det är helt lätt att förstå vad de menar eller hur de har räknat.
Citera
2013-12-20, 01:00
Medlem
Citat:
Vad jag menade var följande: Utgångspunkten för tråden var att kostnaden för en (1) somalier var tio miljoner. Nu visade det sig att den summan syftade på mer än en somalier (somaliern + dennes barn) varvid summan per person (även om barnen inte blir integrerade) troligen blir lägre än tio miljoner.

Men jag kan ha missuppfattat. Tycker ärligt talat inte att det är helt lätt att förstå vad de menar eller hur de har räknat.
Nu vet jag inte hur du tolkar texten, men givetvis ska ju barnen räknas in i kostnaderna för sin målsman? De lever ju inte på kärlek och positiva tankar.

När det kommer till kostnader för utbildning osv är det varje somalier var för sig. Det är iallafall så jag tolkar det, och om de räknat på annat vis (t.ex kostnaden för 3 somalier och räknar det som en) är den ju helt efterbliven. Det tvivlar jag på.
Citera
2013-12-20, 01:02
Medlem
är detta verkligen sant?
Citera
2013-12-20, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebbamaring
är detta verkligen sant?
Enligt statistiken är det tyvärr det. Liknande siffror finns från Sverige gällande zigenare. Deprimerande, men det är så det ser ut. Resultatet av en oansvarig integrationspolitik och ohälsosamt generösa bidrag.

Vi svenskar kostar också en hel del pengar, men vi betalar tillbaks det (inte alla) när vi kommer ut i arbetslivet, istället för att gå på bidrag och dra upp våra kostnader ännu mer.
Senast redigerad av hustlerinc 2013-12-20 kl. 01:08.
Citera
2013-12-20, 05:15
Medlem
wizzmans avatar
Det är inte ens rimligt somalier existerar.
Citera
2013-12-20, 09:57
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ja, det känns helt klart hopplöst när man tittar på statistiken, och det är svårt att säga om det är politikerna eller somalierna själva som är problemet. Visst, de är i hög grad svårintegrerade analfabeter. Men vi har ju uppenbarligen lyckats integrera vissa av de, hur gjorde vi med de? Går det att använda på somalier som grupp?

För att somalierna skulle kunna förändra situationen, så hade de förmodligen behövt vara några andra än de de är. Jag tvivlar på att det är möjligt att vara något annat än det man är, samt att det vore ett rimligt krav på någon att de ska vara någon annan. Det är inte somalierna som har lurat i svenska folket att de är exakta kopior av svenskar, förutom några yttre små skillnader ifråga om pigment m.m. Däremot har inget (trots lögner om motsatsen) tvingat svenska regimen att föra den asylpolitik de för. Jag tycker det är tämligen uppenbart vem som bär skulden till dagens problem.

Citat:
Det mest tragiska i situationen är att etablissemanget gör allt för att dölja problemen, fifflar med statistik, sponsrar undersökningar där det önskade resultatet är bestämt i förväg, osv. Det löser inga problem.

Lögnerna, förhindrandet av demokrati och yttrandefrihet, förföljelserna av oliktänkande m.m. har varit och fortsätter att vara ett val av vår regim. Den statligt finansierade och resurskrävande lögn-, propaganda- och fördumningsindustrin kommer att redan i sig skada Sveriges framtida utvecklingen på en helt fundamental nivå. Enbart förvandlandet av den svenska skolan till en skola som inte ger eleverna motsvarande kunskaper och färdighet ifråga om vetenskap, tolka text, matematiskt tänkande och problemlösningsförmåga som i andra någorlunda jämförbara västliga och östasiatiska länders skolor kommer att ha en oöverskådligt negativ inverkan på landets framtida ekonomiska och sociala utveckling. Inte heller finns det något som pekar på att utvecklingen kommer att stoppas, än mindre på att man kommer att försöka börja reparera skadorna och allra minst att de skyldiga kommer att bestraffas för det de har gjort mot landet och dess befolkning.

Citat:
Det är säkert sjukt tråkigt för lilla Abdi att läsa på internet att hans föräldrar och släkt är parasiter som aldrig kommer bidra med något annat än våldtäkter och brott, men vi kan inte ta hänsyn till folks känslor längre, problemen är uppenbara.

Oavsett hur man vrider och vänder på det måste något göras. Och det gäller inte bara somalier, de är skräckexemplet men många andra folkgrupper har också stora problem.

Så är det. Även om en del kanske har tjänat på utvecklingen, så kommer de flesta bli på ett eller annat sätt offer för den, med undantag för makthavarna som istället har berikat sig på det. I dagens situation skulle en vilja uppifrån att sluta med förstörelsearbetet endast tänkas uppstå via insikten hos makthavare att även de själva och deras närmaste kan bli offer för utvecklingen, utan att de kan köpa sig fria från den. Det var väl lite av Breiviks budskap till de norska makthavarna? Jag har även fått intrycket att de norska makthavarna har därefter backat något ifråga om åsiktsförtrycket och finansierandet av lögner, propaganda och pseudovetenskap.

En av de första insikterna som fick mig att bli öppet kritisk till den svenska invandringspolitiken var insikten om vilka konsekvenser den leder till på lång sikt, samt vilka konsekvenser den kommer att ha för de flesta, oavsett om de är svenskar eller har invandrarbakgrund. För varje dag som utvecklingen går åt fel håll, så innebär det ett stort framtida lidande för många. Det kommer att innebära ett stort lidande för många om man med radikala medel försöker stoppa de självgående problem som har skapats av den medvetna politiken och reparera det som går att reparera, det kommer även att innebära ett stort lidande för många om man inte gör något åt dessa. Sveriges framtid ser inte ljus ut och de skyldiga (partiledningarna inom Sjuklövern och en del andra beslutsfattare) kommer att gå fria, rikligt belönade för sina illdåd.
Senast redigerad av Europe 2013-12-20 kl. 10:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in