Citat:
Ursprungligen postat av
hoodog
Jag vill absolut inte vara dryg eller så nu, men mycket av det du skriver här visar på att du inte riktigt greppat rättsfilosofin, vare sig i sak eller dess syften. Om det beror på din egen inställning till ämnet eller undervisningen och kursupplägget, vet jag dock inte. Men det förvånar mig heller inte. Filosofi - oavsett om den behandlar rätten eller något annat område - är svårt och kräver en hel del tankemöda. Dessutom är min erfarenhet att det som lärs ut på universiteten i själva verket i väldigt liten grad är rättsfilosofi - istället handlar det mer om idéhistoria. Fokus ligger nämligen främst på att kunna rapa upp vad någon tänkare sagt och ungefär i vilket ideologiskt sammanhang, utan att man förväntas analysera utsagorna eller försöka hitta argumentationens eventuella svagheter. Det är inte filosofi, oavsett vad man väljer att kalla det.
Naiva jag trodde att meningen "[s]edan är det förstås svårt att säga hur mycket av det här som beror på ämnena i sig, och hur mycket som beror på kursupplägg och examinationsformer" skulle duga som reservation angående både mina kunskaper och kursernas innehåll. Din beskrivning av idéhistoria som ämne verkar dessutom stämma alldeles perfekt överens med min beskrivning av hur jag upplevde en av tentorna i allmän rättslära.
Citat:
Ursprungligen postat av
hoodog
Jag ser det som oerhört viktigt att fördjupa sig i de mer analytiska delarna av vad man håller på med, oavsett vad detta i sin tur kan vara. Dessutom är det en högst naiv föreställning att tro att det man idag tar för givet som "rätt" skulle på något sätt vara frikopplat från rättsfilosofiska grunder. Snarare är det just dessa som bildar de mest fundamentala byggstenar på vilka rätten bygger. Och då tycker jag verkligen att det är viktigt för jurister att ha förståelse för vilka problem, möjligheter och konsekvenser olika perspektiv på sådana grunder kan medföra.
Generellt tycker jag att juristutbildningen fokuserar alldeles för mycket på gällande rätt. Det är ju ändå så att alla kommer behöva "lära om sig" efter examen, dels för att rättsområdet sas har "gått vidare" och dels för att man då ändå har glömt bort alla relevanta detaljkunskaper. Istället tycker jag utbildningen borde fokusera långt mycket mer på exempelvis muntlig och skriftlig framställning, metodlära och rättsteori.
Till stor del håller jag med dig. Framför allt vad gäller fokus på framställning och metodlära, vilket vi på SU (jag vet inte hur det är för några andra) har haft sorgligt lite av. Å andra sidan är väl tanken att man skall "lära sig genom att göra", både vad gäller metod och framställning.
Angående rättsfilosofiska grunder för rätten så hävdar jag naturligtvis inte att sådana saknas, eller för den delen att det saknas, eller bör saknas, koppling mellan rätt och moral. Det jag vänder mig mot är ett alltför stort fokus på rättsfilosofiska inriktningar som har mycket litet inflytande på det som idag är gällande rätt i Sverige. Att diskutera Finnis och Fuller känns ungefär lika relevant som att diskutera Harry Potter, om än inte lika roligt.
Exakt vad man borde fokusera på istället är förstås lite knepigt för mig att besvara, eftersom jag ju tydligen inte greppat ämnet. Dock vill jag minnas att jag hört det viskas om någonting som kallas Uppsalaskolan, vilken skall ha haft en faktisk betydelse för hur juridiken ser ut i Sverige i dag.
Sedan bör väl påpekas att jag är fullt medveten om min närmast patologiska avsky mot just naturrättslärorna, och inte är särdeles avogt inställd till andra alternativa perspektiv. Väldigt många juriststudenter, framför allt sådana som kommer direkt från gymnasiet, har mycket att lära av en ny syn på samhället. Emellertid är jag av åsikten att man går juristlinjen för att i första hand lära sig juridik, inte genusvetenskap, raslära, nationalekonomi, filosofi eller teologi. Och i Sverige är juridikens centrala område den gällande rätten, vilket innebär att man bör lära sig den (eller ja, egentligen få ett hum om den och börja lära sig metoden för att fastställa den) innan man tar upp andra perspektiv.