2013-12-16, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophie.93
Nja, jag skrev förvisso "Vilket lärosäte är att rekommendera om man vill läsa juristprogrammet, MEN endast kommer få ett betygssnitt kring 15-18"
Alltså menade jag ett lärosäte utifrån mina något sämre förutsättningar. Och med tanke på dessa förutsättningar begriper jag att "topp"-universiteten blir svåra att nå och därmed spelar lärosätet ingen roll.

Och vi menar att du inte kan bli jurist med de betygen. Inte på någon skola. Alls.

statistik.vhs.se är en bra länk som någon annan säkerligen redan har rekommenderat. HP brukar ligga kring 1.4-1.5 vid ordinarie urval.
Citera
2013-12-16, 13:55
Medlem
Kan någon från T5 lägga ut statistiken för detta årets KERAI? Tror resultaten skulle komma idag väl? Skulle vara intressant att se om det nya upplägget har påverkat nämnbart.

Edit: T5 från GBG.
Citera
2013-12-17, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aqxq
Kan någon från T5 lägga ut statistiken för detta årets KERAI? Tror resultaten skulle komma idag väl? Skulle vara intressant att se om det nya upplägget har påverkat nämnbart.

Edit: T5 från GBG.

Resultat har ännu inte kommit. Vi lämnade in det sista den 18:e November, examinationstiden förlängdes med 5 dagar. Igår kl 17 anslogs det här: Med hänsyn till den tid som går åt till en ordentlig bedömning av portföljerna och den övriga situationen på kursen så kommer betygen tyvärr inte kunna presenteras i dag eller imorgon. Alla arbetar så hårt de kan med bedömningarna och resultaten kommer publiceras så snart möjligt.
Citera
2013-12-17, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Littlemisslaw
Resultat har ännu inte kommit. Vi lämnade in det sista den 18:e November, examinationstiden förlängdes med 5 dagar. Igår kl 17 anslogs det här: Med hänsyn till den tid som går åt till en ordentlig bedömning av portföljerna och den övriga situationen på kursen så kommer betygen tyvärr inte kunna presenteras i dag eller imorgon. Alla arbetar så hårt de kan med bedömningarna och resultaten kommer publiceras så snart möjligt.

Ah synd :/ Aja kommer väl antagligen på fredag eller måndag då?
Citera
2013-12-17, 14:54
Medlem
Hej!

Jag är 25+ och läser på juristprogrammet. Kommer alltså vara färdig när jag är 30+.

Jag har sjukt mycket ångest för det här. Känner mig pressad över att jag är "gammal" när jag kommer ut. Jag känner hela tiden piskan i ryggan som sagt. Tidsmässigt och prestationsmässigt.

Hur tänker ni? Tror ni att åldern spelar någon roll för ens framtida karriär?
Citera
2013-12-17, 16:01
Medlem
nanashis avatar
Klart den spelar roll. Därmed inte sagt att du är fullkomligt körd, men det talar antagligen inte till din fördel när du eventuellt ansöker till de mer prestigefyllda jobben.
Citera
2013-12-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aqxq
Ah synd :/ Aja kommer väl antagligen på fredag eller måndag då?

Förhoppningsvis innan fredag, det är nämligen sista dagen att tacka ja till annan utbildning till våren ( jag är en av dem som läser om kursen och inte får fortsätta i vår om jag blir underkänd, trots att jag bara har 60hp till examen och inga andra kurser "efter mig"). Jag räknar med resultat på ons-tors faktiskt!
Citera
2013-12-17, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nanashi
Klart den spelar roll. Därmed inte sagt att du är fullkomligt körd, men det talar antagligen inte till din fördel när du eventuellt ansöker till de mer prestigefyllda jobben.

Okej det känns ju bra.

Vad grunder du det på?
Citera
2013-12-17, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuffsa
Okej det känns ju bra.

Vad grunder du det på?

Vad vill du arbeta med efter examen? Det spelar nog viss roll tror jag? Som för övrigt är äldre än dig..
Citera
2013-12-17, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Vad vill du arbeta med efter examen? Det spelar nog viss roll tror jag? Som för övrigt är äldre än dig..

Jag är ganska säker på att jag vill jobba på byrå. Med affärsjuridik eller straffrätt. Men jag vill bli advokat iaf. Men jag vill hålla alla dörrar öppna.
Citera
2013-12-17, 23:24
Avslutad
Det är förmodligen inte en fördel att vara äldre, men åldern i sig spelar kanske inte en jättestor roll. Det som antagligen kan vara mer intressant (och påverka) är vad en haft för sig efter studenten och innan juridikstudier om det gått över fem år mellan.
Citera
2013-12-19, 04:17
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
(...)
Nja, jag säger inte att mål och ambitioner är ett helvete. Inte ens i princip, skulle jag påstå att jag gör det.

Jag redogör för att min uppfattning, tillika subjektiva, är den att utbildningen i fråga är ett helvete. Jag tror faktiskt inte att jag involverar mål och ambitioner i ekvationen annat än indirekt.

Jag redogör för att utbildningen är ett helvete (enligt min subjektiva uppfattning) pga:

1) Inlärningskurvan är brant. Med detta menar jag att så fort du hanterar ett ämne så tentas det av och så slängs du in i ett nytt ämne och så får du börja om ifrån noll igen. Detta kan jämföras med arbetslivet där jag t.ex. kan skilja någon på under fem minuter numera.

2) Betygshetsen. Denna är kopplad till mål och ambition. Utan målet och ambitionen att gå ut med bra betyg och öppna dörrarna man vill öppna, så har man rimligtvis inte samma betygshets. Mitt uttalande kring betygshetsen är i sammanhanget mer objektivt dock, och har att göra med att den a) är befogad; vill man öppna dörrar krävs bra betyg, och b) troligtvis är den värsta bland landets alla utbildningar. Huruvida mål och ambition är bra eller inte uttalar jag mig egentligen inte om, och helvetet i fråga är alltså själva utbildningen, inte utbildningens mål eller ambitionen att nå målet. Målet är i sammanhanget himmelen och ambitionen är drivkraften att ta sig dit.

3) Juriststudenter är vana vid att vara bäst i klassen i gymnasiet/grundskolan och inte vana vid att bara vara en i mängden. Detta för med sig en omställning för juriststudenten i fråga. Från att leka sig igenom saker och ting så blir det plötsligt svårt, ingen lovordar en längre, tvärtom inser man kanske att man inte är så jävla skarp som man alltid trott. Mindre saker kan orsaka större identitetkriser.
(...)

Att något är fundamentalt fel i den mentalitet som verkar råda oavsett lärosäte framgår väl om inte annat av att det du skrivit skulle - åtminstone bland mina kursare - ha fått dig stämplad som idiot eller rättshaverist. Jag uppfattade att det fanns en enorm brist på självinsikt som inte minst yttrade sig i att folk inte kunde erkänna för sig själva att man hade ett helvete emellanåt. Jag kan villigt medge att jag hade några av mitt livs värsta stunder under de första tre åren. Särskilt sticker den terminstenta då min brud precis dumpat mig, en nära anhörig dött i cancer och hela mitt sociala liv vid LU bestod av juriststudenter som bara hetsade, hetsade och hetsade. Fy fan.

En av anledningarna till att jag ändå dyker upp i den här tråden emellanåt är för sprida en viss verllighetsförankring i synen på arbetsmarknaden. Jag har högst medelmåttiga betyg som matchar min medelmåttiga begåvning som ryms väl i min medelmåttiga kropp. Fick jobb redan innan examensarbetet och har klarat mig som fina fisken i arbetslivet. Att döma av mitt fulspionerande på facebook har fan och hans moster fått kvalificerat arbete och bosatt sig på södermalm.
Ett förskräckligt öde på många sätt i och för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in