Resultat: .
0%
röster
2013-12-17, 18:32
Medlem
Calogeros avatar
Intressanta lottningar för italienarna ute i Europa.

Tråkigt att Juventus eller Fiorentina måste (om man nu tar sig dit) lämna redan i åttondelen, men det blir å andra sidan en jävligt rolig match att kolla på. Mario Goméz borde väl vara tillbaka i spel dessutom? Goméz & Rossi mot Tevéz och Llorente. Två anfallspar i världsklass!

Först måste Juventus såklart slå ut turkarna vilket kanske inte blir helt enkelt. Åtminstone tror jag att Fiorentina har en lättare uppgift att lösa, Esbjerg känns ju rätt ljummet.

Det enda jag egentligen vet om Trabzonspor är att min gamle favorit Marcelinho lirat där. Någon som kommer ihåg den sköne liraren? Inte calcio förvisso, men Marcelinho borde någon gång ha kommit till Italien och lirat kan man tycka. Han spenderade sin primetime i Tyskland och Bundesliga, och framförallt i mitt andra favoritlag, Hertha Berlin. Man hade ett jävligt skönt lag på den tiden med Marcelinho, Bastürk, Wichniarek, Friedrich m.fl.

Det var ju lite diskussion om Club Calcio häromdagen, någon mer härinne som kom ihåg när Kanal 5 tog hand om sändningarna av Bundesliga? Var faktiskt jävligt bra kvalité så som jag minns det, men så var det också Liga Europa gänget som höll i ställningarna. Alltifrån studio till kommenterandet sköttes exemplariskt.
-------------------------------------------------------------------
Nåja, vad gäller Milan måste man väl säga att man fick bästa möjliga lottning? Atletico Madrid har i och för sig gjort en sjukt bra höst, men jag tror ändå att Milan kan klara det här. Lite bättre utgångsläge än om man mött någon av de två spanska giganterna.
Senast redigerad av Calogero 2013-12-17 kl. 18:42.
2013-12-18, 07:47
Medlem
qhz.s avatar
Nu är det dags att röra på fingrarna igen.

Med risk för att låta väldigt gammal och generaliserande så måste jag säga att dagens ungdomar är så jävla historielösa. Dom vet oftast vilket lag som vinner Premier League eller hur många mål Messi respektive Ronaldo gör. Men hur många ungdomar idag vet vem fan den svenske anfallaren Arne Selmosson var? Det är viktigt att veta. Det är historia som är grunden till den fotboll vi ser på idag, det ska ungjävlarna veta.

http://www.corederoma.it/online/wp-content/uploads/2010/01/a_selmosson1.jpg

En spelare som hamnade i skymundan av Grenoli. Som spelade i fel land under fel tidpunkt. Men som ändå är den enda spelaren någonsin som gjort mål för båda lagen i Derby della Capitale. Som vann VM-silver med det svenska landslaget 1958. Som fick smeknamnet "raggio di luna" i Italien och som började sin karriär på riktigt i Jönköpings Södra.

1954 packade han väskan och begav sig av till Udine där den dåvarande presidenten Dino Bruseschi väntade på svensken. Han spelade totalt 107 matcher i Udinese-tröjan, han spelade dock inte alla matcherna under en och samma tid i klubben utan han återvände till Udinese efter en utflykt till huvudstaden där han lyckades med konststycket att representera både Roma och Lazio. Något som kanske inte var lika "förbjudet" då som det är idag, men som ändå på sina håll måste ha skapat irritation, så klart!

Det blev några mål för Selmosson i respektive Romlags tröjor också, 31 mål för Lazio och 30 för Roma. I klippet nedan gör han 1-1-målet på Lazio i Udinese-tröjan 1955 (det var uppenbarligen dessa tre klubbar som Selmossons karriär till största del bestod av):

http://www.youtube.com/watch?v=9L7LhQpQZKI

Det är spelare som Selmosson som lätt blir bortglömda idag. Det kan fan inte ha varit lätt att åka iväg till Italien som 23-årig blond svensk och försöka spela fotboll i deras tempo. Speciellt inte om man från början är från Götene av alla ställen i världen!

Selmosson flyttade självklart till Stockholm efter sin karriär. Detta var efter att han avslutat som tränare i Skövde AIK 1968. Han gick bort i februari 2002, 70 år gammal.
Han är inte helt bortglömd skall tilläggas. Han har fått ett minnesmärke efter sig i Götene och han står med i historieböckerna precis som alla andra. Det är bara en spelare som man kanske inte tänker på eller lägge märke till då han inte krönte några stora framgångar i Italien rent titelmässigt. Men jag är säker på att han är väl ihågkommen på Friuli och i Rom av väl valda människor.

4522 kanske har någon härlig anekdot att dela med sig av från Selmossons tid i Udinese som han kanske snappat upp någonstans. Det finns ju betydligt mycket mer att läsa om Selmosson än det jag skrivit ovan. Detta är ju egentligen saker som kan läsas ett musklick bort, men som jag ändå tycker det är värt att lyfta fram i en tråd om Calcio. För det var ju just i det som är Il Calcio som Selmosson satte sin största avtryck som fotbollsspelare.

Det är inte meningen att klampa in i tråden och vara besserwisser och tro att jag är någon fotbollsguru för att jag lite snabbt kan kladda ihop ett inlägg om Selmosson. Jag skriver helt enkelt om det jag tycker är intressant och som jag tycker är viktigt för andra människor att ta del av. Sen om det är så jävla viktigt och intressant är ju en annan femma. Men precis som i Calcion så är det passionen som driver mig att sitta och skriva om Arne Selmosson från Götene klockan 07:45 en onsdagsmorgon.
2013-12-18, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Nu är det dags att röra på fingrarna igen.

text

[u

Dina inlägg är guld värda för oss (hyfsat) nyfrälsta calciosupportrar! Mera! Meeraa!
2013-12-18, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Vad gillar ni Expressens Calciomania? Tycker det är en bra podd, Wilbacher kommer bättre till sin rätt där än i Km d'Amore eller ET faktiskt. Bra samspel trion emellan. Birro med sin passion och humor, Reimers stakar ut riktningen och Thomas som bidrar med detaljkunskaperna inom Serie A.

Tack för tipset - riktigt trevlig podcast. En trio som gör sig bra tillsammans och som är lite mer "nybörjarvänlig" än den för mig lite väl avancerade Km d'Amore (även om jag är ett stort fan av Borell).

Jag vill även passa på att tacka alla ni som bidrar till den här oefterhärmliga tråden. Helt klart i en klass för sig vad gäller den här forumdelen, och jag önskade bara att Englandstråden hade kunnat hålla i närheten av samma nivå.
2013-12-18, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapopulos
...
Jag vill även passa på att tacka alla ni som bidrar till den här oefterhärmliga tråden. Helt klart i en klass för sig vad gäller den här forumdelen, och jag önskade bara att Englandstråden hade kunnat hålla i närheten av samma nivå.
Du har rätt. Ett skönt o kunnigt gäng som lyssnar på och respekterar varandra. Slipper tröttsamt kukmäteri men har kvar lite hälsosamt hets då läge uppstår. Och tråden lyckas hålla stilen genom åren. Jag uppfattar det som att i princip alla skriver utifrån lust och passion. Sånt smittar.

Citat:
Ursprungligen postat av viwil002

Angående Warszawa så blev Lotito intervjuad av Sky en halvtimme innan matchen, där han riktade kritik mot den polska polisen. Polackerna "fick göra vad de ville" utanför Olimpico när de var här, men när laziali går en enad marsch för att undvika spridda konfrontationer i stan, så blir hundratalet gripna utan anledning.

I curvan hade man bl.a. två banderoller mot hur saker fungerar i Polen där det stod “Stolt över att vara italienare, ultras Lazio liberi”, samt en som jag delvis behöver hjälp med översättningen av: “Senza lacci senza suole, ma con un ideale in fondo al cuore!”.
...
Fortfarande sitter sex personer fast i Polen.

Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Laziali får ytterligare stöd runtom i Italien, igår från Avellino.
...
På tal om Avellino så spelar de just nu mot Juventus i Coppa Italia (start 21:00). Juventus ställer såklart upp med ganska många ”reserver”.

Citat:

Nu på morgonen möts man av denna rubrik i Gazettan:

"Scommesse, Gattuso e Brocchi indagati. Blitiz nella notte: 4 arresti"

Polisen har alltså varit hemma hos Gattuso och Brocchi för husransakan då är misstänkta för matchfixing.
...
Samtidigt som man verkar ha ordentligt på fötterna så kontrar Gattuso med att han tänker begå självmord om han inte rentvås…

Och Conte står igen i rampljuset för misstankar från sin tid i Siena…

Vaffanculo!

Och till helgen är det stort derby. Och det kan bli att Milans och Inters ultras gör en gemensam aktion.

Vaffanculo!

*

Matchuppdatering:

Juventus har ju hyfsade reserver. Marchisio, Quagliarella och Giovinco i offensiven. Giovinco gjorde ett snyggt mål efter sex minuter och dödade därmed matchen. Relativt skön stämning...

Två noll efter 16 minuter, Caceres, och jag stänger ned min stream...

Äh vafan jag ljög. Jag behåller den på och njuter av Giovinco.

Giovinco till Quagliarella, och tre noll! Avellino hade annars spelat upp sig, men det är en uppenbar klasskillnad.

Giovinco är en stor liten lirare! Blir fan glad av att se honom. Inblandad i samtliga mål. Smekte in det första i bortre gaveln/krysset, och assisterade de båda andra. Om han hade spelat mer i CL så hade även Juventus fått spela mer i CL…

Finns ingen anledning att starta en matchtråd för bara en CI-match som redan är avgjord. Och jag kan snart inte uppdatera mer här.
Senast redigerad av Brille68 2013-12-18 kl. 22:00.
2013-12-18, 21:13
Medlem
snillet_1s avatar
Det verkar torna upp sig till en transferstrid mellan Milan och Roma i januari. Målet är ingen mindre än Marco Parolo.

Citat:
Enligt den romerska dagstidningen Il Messaggero skall Romas sportchef Walter Sabatini förbereda ett bud för att snuva Milan på Parmas mittfältare och målskytt Marco Parolo (28). Sabatini skall ha för avsikt att erbjuda anfallaren Marco Borriello (31) utöver pengarna i erbjudandet.

http://solocalcio.se/2013-12-18/sabatini-erbjuder-borriello-parolo

Tror han skulle göra mer nytta i Roma, begriper inte riktigt vad Milan skall ha honom till. Parolo fungerar väl inte som en del i en mittfältstrio? Offensiva spelare har man redan gott om (Honda kommer också). Jag är hur som helst positiv till en Parolo i Roma.
2013-12-18, 23:45
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Det verkar torna upp sig till en transferstrid mellan Milan och Roma i januari. Målet är ingen mindre än Marco Parolo.

http://solocalcio.se/2013-12-18/sabatini-erbjuder-borriello-parolo

Tror han skulle göra mer nytta i Roma, begriper inte riktigt vad Milan skall ha honom till. Parolo fungerar väl inte som en del i en mittfältstrio? Offensiva spelare har man redan gott om (Honda kommer också). Jag är hur som helst positiv till en Parolo i Roma.

Det blir nog Roma isåfall, Milan har bara erbjudit någon bytesdeal. Verkar mer insiktade på Marchetti eller Hernanes.
2013-12-19, 12:54
Medlem
På Coverciano finns världens förmodligen främsta utbildning för tränare. Och många av de stora tränarna höjer prestigen ytterligare genom att hålla föreläsningar och på andra sätt delta.

Cagliari ska möta Napoli på lördag.

2013-05-25:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...
För att förstå bakgrunden så ska man veta att Lopez är en legendarisk kapten inom Cagliari. Stenhård och en verklig ledare. Lämnade över kaptensbindeln till Conti. Men han har ännu inte sin licens på plats, även om han det senaste året har studerat på Coverciano. Därav Pulga. Som även han naturligtvis har spelat i Cagliari…
...

Dock så valde Lopez att skolka från den senaste föreläsningen, för att bättre kunna förbereda sig inför nästa match.

https://twitter.com/sscnapoli/status/412988354205335552/photo/1

Föreläsare? Benitez!
Senast redigerad av Brille68 2013-12-19 kl. 12:57.
2013-12-19, 21:45
Medlem
Derby della Madonnina är såklart den stora matchen. Trots att man försöker sabotera stämningen och inramningen.

Cagliari mot Napoli är alltid en viktig match.

Storica Salvezza. 2007. Cagliari hade 10 poäng efter halva säsongen. Och det var mot Napoli på övertid som det vände. Moral!:
http://www.youtube.com/watch?v=EVrOvW-xE3k

Ballardini återförde Cossu till den vackra ön och genomförde ett mirakel. Laget slutade på 42 poäng.

Cagliari och Napoli är fortfarande de enda lagen från Mezzogiorno som vunnit lo Scudetto.

Men också kul att följa Roma mot Catania. Inte för matchens skull såklart. Roma är fortfarande obesegrade, medan Catania fortfarande inte har tagit en enda poäng på bortaplan. Utan för Tottis skull. En levande legend och en av de absolut största av dagens spelare alldeles oavsett vilket lag man håller på.

Roma har haft ett antal stora och sköna spelare genom tiderna, men Totti är Romas Gigi Riva. Han kommer inte att upprepas.

Hyllningar är på sin plats. Anekdoter borde hagla.
2013-12-19, 22:27
Medlem
Säsongen 2007/2008…

Njut en stund av Storico Salvezza. Och av Acquafresca. Talangen som numera slösar bort sin tid på Bolognas bänk.

http://www.youtube.com/watch?v=Lm4AUvfrKF8

En säsong då Gli Azzurri var regerande världsmästare. Kaká fick Ballon d’Or 2007, och Cannavaro året innan. Totti var innehavare av Golden Shoe. Och året innan var det Luca Toni. Milan var regerande mästare i CL.

Och 27 januari 2008 vände Cagliari på övertid mot Napoli och påbörjade detta årtusendets mest fantastiska upphämtning.

Glory Days
http://www.youtube.com/watch?v=6vQpW9XRiyM
2013-12-20, 01:09
Medlem
qhz.s avatar
Hyllas den som hyllas bör brukar man väl säga? När Totti kom upp på tapeten så är jag den första att återge Zach's geniala och fullständigt briljanta inlägg om Totti från tidigare i år. En text som alla bör läsa oavsett vad man gillar för lag, land eller liga och inte minst dom som på något sätt tvivlat om att Totti är en av dom största fotbollsspelarna som någonsin funnits.

Den största som någonsin funnits? Är han dum i huvudet? Är säkert det första folk tänker när dom ser att jag skrev det. Men ja, Totti är en av dom största. Att vara störst ska inte bara räknas i titlar eller mål. Att vara störst kan även handla om något så enkelt som lojalitet.

Det är säkert långt fler gånger än vad vi någonsin kan tänka oss som Totti fått erbjudanden från bådde större och rikare klubbar än Roma. Trots det har han aldrig valt pengarna utan kärleken till Roma som lag och Rom som stad är viktigare.

Det är få spelare idag, om ens någon, som tänker som Totti både på och utanför planen. Han kommer alltid att vara ihågkommen som den romerska kejsare han är. Större än påven. Det är en saga som så sakteligen går mot sitt slut. Men det är en saga som kommer att bli ihågkommen som en av de bästa och allra största av sagor.
2013-12-20, 14:03
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Hyllas den som hyllas bör brukar man väl säga? När Totti kom upp på tapeten så är jag den första att återge Zach's geniala och fullständigt briljanta inlägg om Totti från tidigare i år. En text som alla bör läsa oavsett vad man gillar för lag, land eller liga och inte minst dom som på något sätt tvivlat om att Totti är en av dom största fotbollsspelarna som någonsin funnits.

Den största som någonsin funnits? Är han dum i huvudet? Är säkert det första folk tänker när dom ser att jag skrev det. Men ja, Totti är en av dom största. Att vara störst ska inte bara räknas i titlar eller mål. Att vara störst kan även handla om något så enkelt som lojalitet.

Det är säkert långt fler gånger än vad vi någonsin kan tänka oss som Totti fått erbjudanden från bådde större och rikare klubbar än Roma. Trots det har han aldrig valt pengarna utan kärleken till Roma som lag och Rom som stad är viktigare.

Det är få spelare idag, om ens någon, som tänker som Totti både på och utanför planen. Han kommer alltid att vara ihågkommen som den romerska kejsare han är. Större än påven. Det är en saga som så sakteligen går mot sitt slut. Men det är en saga som kommer att bli ihågkommen som en av de bästa och allra största av sagor.

Zach skriver fantastiskt om Totti. Ungefär så jag tänker om honom men absolut inte kan skriva ner .

På tal om det kom det här upp idag. Ska börja lyssna snart. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/299056?programid=2794&play=4802622&playtype=s%C3%A 4ndning

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in