Det har varit harmoni i Lazio under flera säsonger. Men nu blåser det, och när det blåser i Lazio så stormar det. En vinst på de nio senaste matcherna i Serie A. Inför matchen hördes sprida bussvisslingar mot Petkovic när hans namn lästes upp under lagpresentationen, sedan satt de i Curvan ner och var tysta under stora delar av de 90 minutrarna. Efter matchen hade man ett litet
kvartssamtal med spelarna där man förklarade att man var förbannade över att spelarna inte visade
balls på plan.
Jag har försvarat Petkovic, och tycker nog inte att det enbart är han som ska lastas. I mitt tycke är det snarare spelarnas fel. Loj inställning och stundtals juniormisstag (likt Ciani vid 2-4). Spelarna har fan ett ansvar att alltid prestera max. Cana och Ciani var pinsamma ikväll. 4 insläppta mål på Olimpico är alltid skamligt. Biglia är ordinarie i Argentinas landslag, men har inte levt upp till de förväntningar som jag hade på honom i Lazio, han klarar inte av att axla Ledesmas mantel när indianen är borta.
Med det sagt så får man dock säga att om spelarna uppenbarligen inte når upp till den nivå de kan, så får man kanske se över tränarposten ändå trots allt. Det är tränaren som är ytterst ansvarig.
Ciani ska förövrigt ha varit ganska förbannad i omklädningsrummet efter matchen...
------
Angående Warszawa så blev Lotito intervjuad av Sky en halvtimme innan matchen, där han riktade kritik mot den polska polisen. Polackerna "fick göra vad de ville" utanför Olimpico när de var här, men när laziali går en enad marsch för att undvika spridda konfrontationer i stan, så blir hundratalet gripna utan anledning.
I curvan hade man bl.a. två banderoller mot hur saker fungerar i Polen där det stod “Stolt över att vara italienare, ultras Lazio liberi”, samt en som jag delvis behöver hjälp med översättningen av: “Senza lacci senza suole, ma con un ideale in fondo al cuore!”.
-------
Angående spelare förresten så säger Pandev att hans målgest bara var riktad mot Lotito snarare än fansen. Samtidigt som Mauro Zárate skrev på sin
twitter: "Mama miaaa... quanto sei forte goran!!!!", förmodligen även det mest riktat mot presidenten, men det sänder ändå ut trista signaler mot Lazio som klubb och alla de fans som under många år stöttade honom fram tills slutet då folk ledsnade på honom och hans gnäll i media.
Buonanotte.