2013-12-19, 21:17
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Advokaten har tillgång till vad som sagts i förhör. Han har naturligtvis rätt att kalla honom om han tror det gör någon nytta.
Personligen tror jag att han är ohörbar, snarare än att han motsäger huvudvittnet.

Kan så vara, men då är det ju lite märkligt att åklagaren kallar honom i första skedet om du förstår vad jag menar.

Om R vore ohörbar skulle åklagaren märkt det tidigare anser jag.

Vi får se om vittnet dyker upp i en eller annan form i rätten.
Citera
2013-12-19, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Anser du fortfarande att det var grovt tjänstefel att dra tillbaka vittnet? (FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
Om det kan bevisas att hans vittnesmål kan fria FS kommer det framgå vid rättegången. Som jag sa innan utgår jag inte från att någonting ni säger stämmer. Om du påstår att det är julafton på tisdag kommer jag att kolla det grundligt innan jag tror på det.
Citera
2013-12-19, 21:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Om det kan bevisas att hans vittnesmål kan fria FS kommer det framgå vid rättegången. Som jag sa innan utgår jag inte från att någonting ni säger stämmer. Om du påstår att det är julafton på tisdag kommer jag att kolla det grundligt innan jag tror på det.
Eftersom det är lätt att kolla om det är julafton på tisdag och vad som står i aktbilaga 89 är det meningslöst för mig att ljuga om det. Var det grovt tjänstefel att dra tillbaka vittnet RJ för att han var ute fel natt och hämtade LJ?
Citera
2013-12-19, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Hade det inte varit bättre att kolla upp vad vittnet tänker säga innan vittnet kallas? Det här visar att åklagaren slirar och sladdar och inte vet vad fan han ska göra. Och önskar att han aldrig hade tagit på sig det här djävla fallet.

Åklagaren var ju ny i ärendet och egentligen pensionär. Man kan undra varför inte de karriärsugna yngre åklagarna slogs som lejon för att få ett flashigt och kassaskåpssäkert mordfall att lösa och sätta i sin CV.
Nu är j allt detta helt ovidkommande. HR kommer döma utifrån vad som presenteras. De kommer höra LJ berätta om vad han såg. De kommer se bilder av marinas bil, stadsjeepen. De kommer se Fidde sitta där, spitting image av mannen LJ såg. De kommer se bilder av kroppen i vit presenning, ett vitt paket stort som en låda. Sen kommer de döma, ok? Och då spelar vittnet R eller åklagarens ålder ingen roll.
Citera
2013-12-19, 21:23
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Detta skulle innebära att hon endera sovit på mage med armarna typ runt kudden eller värjt sig från ett angrepp då hon blev skjuten .
Jag tror att det kan inte bli så mycket värre för anhöriga vid det här laget. Det finns säkert redan en massa skuldkänslor över att man inte gjorde något innan det var försent.

Det verkar som man gått inöver emballaget vilket inte varit så lätt då man skulle frigöra kroppen från allt det här materialet.

Kroppen va insvept i diverse sängkläder.

Utifrån och inåt
Två bäddmadrasser delvis omlott
Ett svart lakan
En blåaktig filt vid den övre delen av kroppen
Ett påslakan innehållande ett duntäcke
En kudde med örngott låg uppe vid huvudet. Kudden låg snett över huvudets vänstra sida och in under vänster skuldra.
Citera
2013-12-19, 21:35
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
I Arbogafallet inför HR:s-förhandlingen ströks ett vittne under åklagarens protest.

Det var ett stjärnvittne från tyskland som skulle vittna om att CS sagt till henne på en resa i grekland att hon typ känt sig kränkt för att hennes f.d skaffat en ny familj.

Men teknisk bevis som att CS tagit ut pengar i tyskland den tiden damen påtod att de träffats gjorde att hon ströks av en enig HR. Det var försvaret som upptäckte att historian inte gick ihop, men åklagaren ville ändå att damen skulle vittna.

Så kan det se ut med desperata åklagare.

Vissa vittnen vill inte komma såvida de inte får sina resor betalda. Domstolen har rätt att göra en bedömning om detta vittnes uppgifter är av betydelse. De ska inte slösa med skattemedel till oväsentligheter.

Det är domstolen som kallar vittnen. parterna kan begära att vissa vittnen ska höras men sen hur det blir i slutändan är en annan femma.
Citera
2013-12-19, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vad du kan. Är du jurist?

Men nu var det ju åklagaren som begärde att vittnet skulle kallas. Därefter begärde han att vittnet skulle strykas.
Och att händer frekvent i rättegångar av olika skäl är redan utrett.
Citera
2013-12-19, 21:43
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vittnet sa fel saker. Var det grovt tjänstefel att dra tillbaka honom?

Grovt tjänstefel var väl att ta i
Att minska på antalet vittnen som man hade för att kunna styrka åtalet kan väl knappast vara ett tjänstefel. Men som någon redan tog upp, det är fritt fram för advokaten att begära att vittnen hörs.
Citera
2013-12-19, 21:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Grovt tjänstefel var väl att ta i
Att minska på antalet vittnen som man hade för att kunna styrka åtalet kan väl knappast vara ett tjänstefel. Men som någon redan tog upp, det är fritt fram för advokaten att begära att vittnen hörs.
Enligt smålandtintin var det grovt tjänstefel.
(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid

Vittnet hade kunnat visa att ett annat åklagarvittne hade fel (fel natt), så vittnet drogs tillbaka.
Citera
2013-12-19, 21:46
Medlem
MrsMagoos avatar
Om vittnet inte anses vara av stor vikt stryks han det är inte svårare än så.
Citera
2013-12-19, 21:47
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kan så vara, men då är det ju lite märkligt att åklagaren kallar honom i första skedet om du förstår vad jag menar.

Om R vore ohörbar skulle åklagaren märkt det tidigare anser jag.

Vi får se om vittnet dyker upp i en eller annan form i rätten.

Advokaten får alltid ett meddelande om ett vittne tillkommer eller dras in och han kan opponera sig. Det verkar ju som han inte gjort detta, vilket han förmodligen gör rätt i. Han kommer ha svårt nog att ha med FS att göra än att han ska kalla folk som dravlar i domstolen.
Citera
2013-12-19, 21:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Advokaten får alltid ett meddelande om ett vittne tillkommer eller dras in och han kan opponera sig. Det verkar ju som han inte gjort detta, vilket han förmodligen gör rätt i. Han kommer ha svårt nog att ha med FS att göra än att han ska kalla folk som dravlar i domstolen.
Vittnet kan visa att LJ var ute på Stora Höga fel natt, enligt åklagaren. Skulle det vara fel att kalla in RJ?

Nu behövs inte det, det finns så mycket annat som visar att LJ var ute och slangade fel natt.

Det som gör mig upprörd är att åklagaren är så desperat att han begår grovt tjänstefel (enligt smålandtintin och honom litar jag på i sådana saker).
Senast redigerad av Quarrel 2013-12-19 kl. 21:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in