2013-12-19, 20:59
Medlem
maskrooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nej, jag tror inte FS vidgått att LJs vittnesmål gäller honom. Smålandstintin skrev att det oftast var därför vittnesmål ströks. det jag gav smålandstintin cred för var att han, med sin sakkunskap, berättade att strykningar av vittnesmål är frekvent i en rättegång. Att det alltså inte är något Stort och Märkligt och Desperat som Fiddes hjärntrust i Tråden försöker få det till. Ibland är det skönt när någon rensar upp i träsket.

Jag tror vittnet R var kallat för att stärka upp LJs vittnesmål tidsmässigt. men åklagaren inser att tidsuppgifterna är för luddiga och väljer därför att stryka R. Alltså ur aspekten att det hade ändå inte tillfört nåt. LJs vittnesmål kan inte preciseras i tid, det hade naturligtvis blivit ännu starkare då. Nu är det "enbart" till innehåll som det är intressant. Men till innehåll är det givetvis hyperintressant! Eftersom det bara är innehållet som är intressant så räcker det att kalla LJ.

Vissa tror att bara för ett vittne inte minns allt korrekt, så faller hela vittnesmålet. Så är det givetvis inte. Även ett vittne som har rätt till 90% är givetvis högintressant.

Fetat: Gäller detta KH också, eller bara de vittnen som följer åklagarens linje?
Citera
2013-12-19, 21:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Fetat: Gäller detta KH också, eller bara de vittnen som följer åklagarens linje?
Det gäller alla vittnen. Men alla vittnen har inte rätt till 90%. En del har inte ens rätt till 10%.
Citera
2013-12-19, 21:03
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos

Det avgör domstolen, men är vittnet påverkat av tex media eller annat eller har velat för mycket så tror jag nog att ett vittne som ska peka ut ett ansikte får va betydligt bättre än KH.

Hoppas du på det vittnesmålet så råder jag dig att inte hoppas för mycket. Svenkvist är rätt så informerad om detta vittne och jag tror inte KH begår mened eftersom det är straffbart.

L har inte vetat vad han såg däremot, så det uppkom först då Marina hittades det är den stora skillnaden.
Sen ger L ett signalement sen läggs Ls vittnesmål åt sidan. Det gör dock inte KH som i tidigare domslut varit ett vittne som varit till mordmisstänktes fördel. Men det håller inte längre direkt för det blir ett annat bevisläge med Marinas kropp att beakta. Har man läst minsta lilla om vittnesuppgifter och rena utpekande med ansikten så ska man nog ta det försiktig med ett vittne som sett någon ett par sekunder, och som ändrar sig från förhör till domstolen dessutom.
Citera
2013-12-19, 21:04
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Nej, jag tror inte FS vidgått att LJs vittnesmål gäller honom. Smålandstintin skrev att det oftast var därför vittnesmål ströks. det jag gav smålandstintin cred för var att han, med sin sakkunskap, berättade att strykningar av vittnesmål är frekvent i en rättegång. Att det alltså inte är något Stort och Märkligt och Desperat som Fiddes hjärntrust i Tråden försöker få det till. Ibland är det skönt när någon rensar upp i träsket.

Jag tror vittnet R var kallat för att stärka upp LJs vittnesmål tidsmässigt. men åklagaren inser att tidsuppgifterna är för luddiga och väljer därför att stryka R. Alltså ur aspekten att det hade ändå inte tillfört nåt. LJs vittnesmål kan inte preciseras i tid, det hade naturligtvis blivit ännu starkare då. Nu är det "enbart" till innehåll som det är intressant. Men till innehåll är det givetvis hyperintressant! Eftersom det bara är innehållet som är intressant så räcker det att kalla LJ.

Vissa tror att bara för ett vittne inte minns allt korrekt, så faller hela vittnesmålet. Så är det givetvis inte. Även ett vittne som har rätt till 90% är givetvis högintressant.

Eller också kan det ju vara så illa att det strukna vittnets vittnesmål helt spräcker huvudvittnets utsaga, jag vet inte hur det är i det här fallet men det är onekligen lite mystiskt att åklagaren tar bort R så bryskt.

MH kanske borde fundera på om det inte vore bra att kalla honom i alla fall.
Senast redigerad av Reimer 2013-12-19 kl. 21:11.
Citera
2013-12-19, 21:06
Avslutad
Superdag infomässigt, tack till magoo!

Jag har lite svårt att tolka all info om skallen. Är det inte väldigt mycket skador mot huvudet, eller har jag missuppfattat?
Citera
2013-12-19, 21:11
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Hade det inte varit bättre att kolla upp vad vittnet tänker säga innan vittnet kallas? Det här visar att åklagaren slirar och sladdar och inte vet vad fan han ska göra. Och önskar att han aldrig hade tagit på sig det här djävla fallet.

Åklagaren var ju ny i ärendet och egentligen pensionär. Man kan undra varför inte de karriärsugna yngre åklagarna slogs som lejon för att få ett flashigt och kassaskåpssäkert mordfall att lösa och sätta i sin CV.
Citera
2013-12-19, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Eller också kan det ju vara så illa att det strukna vittnets vittnesmål helt spräcker huvudvittnets utsaga, jag vet inte hur det är i det här fallet men det är onekligen lite mystiskt att åklagaren tar bort R så bryskt.

MH kanske borde fundera på om det inte vore id´´e att kalla honom i alla fall.
Det är dina ord att R tas bort bryskt. Om åklagaren gör bedömningen att vittnesmålet inte kommer klargöra nåt ska väl vittnet självklart tas bort? Vem vinner på att rättegången dras ut i onödan? Möjligen kanske åklagaren hade lite väl "hängslen och livrem" -tänk när R sattes upp, kanske stod det o vägde redan när R sattes upp?
Citera
2013-12-19, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

MH kanske borde fundera på om det inte vore bra att kalla honom i alla fall.
Advokaten har tillgång till vad som sagts i förhör. Han har naturligtvis rätt att kalla honom om han tror det gör någon nytta.
Personligen tror jag att han är ohörbar, snarare än att han motsäger huvudvittnet.
Citera
2013-12-19, 21:13
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det är en lättare bild, men det är hemskt att läsa typ att armarna va böjda runt huvudet osv.
Jag hoppas ingen anhörig läser här. Det är ju alltid rättsmedicinska protokoll som dyker upp här i trådarna och det kan ju vara nog så känsligt. Ber om överseende med det, men i rent upplysningssyfte kan det vara bra att veta vad kräket har sysslat med. Hua vilket as!

Detta skulle innebära att hon endera sovit på mage med armarna typ runt kudden eller värjt sig från ett angrepp då hon blev skjuten .
Jag tror att det kan inte bli så mycket värre för anhöriga vid det här laget. Det finns säkert redan en massa skuldkänslor över att man inte gjorde något innan det var försent.
Citera
2013-12-19, 21:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Advokaten har tillgång till vad som sagts i förhör. Han har naturligtvis rätt att kalla honom om han tror det gör någon nytta.
Personligen tror jag att han är ohörbar, snarare än att han motsäger huvudvittnet.
Anser du fortfarande att det var grovt tjänstefel att dra tillbaka vittnet? (FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
Citera
2013-12-19, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det var det sistnämnda som hände, aktbilaga 89:
Knarkare har sällan särskilt bra koll på tid - och är sällan bra vittnen.
Citera
2013-12-19, 21:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Knarkare har sällan särskilt bra koll på tid - och är sällan bra vittnen.
Vittnet sa fel saker. Var det grovt tjänstefel att dra tillbaka honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in