2013-12-19, 21:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Finns inget förtroende hos någon vettig människa ändå när systemet med att köpa obligationer för nytryckta pengar överhuvudtaget existerar och dessutom är så omfattande som det är.

Visar bara att ingen positiv fundamenta finns. Framtiden är mycket mörk.

Det jag skrev hade inget med obligationer att göra, du verkar inte så kunnig.

.
2013-12-19, 21:05
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men om jag förstod dig rätt räknade du in amortering som en kostnad, stämmer inte det?

Du har helt rätt, jag var slarvig där i mitt exempel. Den poäng jag försöker få fram är att de som köper idag till dagens ytterst låga räntor har inte räknat på vad de kommer få, på ren svenska, punga ut med varje månad för att bo. Om man inte amorterar skjuter man ju bara fram betalningen för bostaden och bostäder är ju materiella ting som slits. Det är få hus som står i 120 år vilket börjar bli amorteringstakten i Sverige på nytagna lån.

Än färre människor blir 120 år gamla.
2013-12-19, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det jag skrev hade inget med obligationer att göra, du verkar inte så kunnig.

.
Du skrev att börserna reagerade positivt på minskade stödköp...

Om du inte tycker att det har något med obligationer att göra, har du lust att berätta vad du tror menas med stödköp i det här fallet?
2013-12-19, 21:10
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Du har helt rätt, jag var slarvig där i mitt exempel. Den poäng jag försöker få fram är att de som köper idag till dagens ytterst låga räntor har inte räknat på vad de kommer få, på ren svenska, punga ut med varje månad för att bo. Om man inte amorterar skjuter man ju bara fram betalningen för bostaden och bostäder är ju materiella ting som slits. Det är få hus som står i 120 år vilket börjar bli amorteringstakten i Sverige på nytagna lån.

näääe inte det klassiska amatörtänket igen, "bostäder slits ju" mn blir så jävla less på alla idiotamatöråsikter. Det är ju såklart marken bostaden står på som är värdefull, i växande storstäder. Ditt jävla bonnläppstänkande kanske fungerar om det handlar om en villa i Krokom. Men ett nytt kök vart tionde år i en lägenhet i Gamla Stan är lika mycket som familjens årsbudget för caffelatte. Ungefär detsamma gäller i alla städer, växande eller ej, centralt belägna fastigheter har ökat rejält i pris pga marken, underhåll o renoveringar är en spottstyver i sammanhanget. Skaffa lite jävla perspektiv innan du uttalar dej igen din loser.

Du räknar kostnaden för brädor, andra räknar kostnaden för central mark. Du är en bonnläpp och jubelidiot.
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-19 kl. 21:22.
2013-12-19, 21:11
Medlem
Citat:

Vänta nu... 120 år är väl ingen ålder för ett hus? Stockholms innerstad består ju främst av hus som är byggda 1880-1930, och att hitta en villa med mer än hundra år på nacken är knappast några svårigheter.
2013-12-19, 21:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Hela ditt långa inlägg blev helt poänglöst när du utgick från denna felaktighet och därför brydde jag mig inte ens om att granska dina uträkningar. Spelar ingen roll nu förstås men tog du ens med skatteeffekter och inflation i beräkningarna?

I övrigt gillar jag i alla fall din grundläggande attityd som du redogjorde för tidigare i tråden (om att en vara pendlar och blir över- eller undersålt) men du missar en hel del väsentligheter.

.
2013-12-19, 21:21
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Vänta nu... 120 år är väl ingen ålder för ett hus? Stockholms innerstad består ju främst av hus som är byggda 1880-1930, och att hitta en villa med mer än hundra år på nacken är knappast några svårigheter.

Dessa hus har renoverats, reparerats och haft omfattande underhåll. Stambyten, fönster, nya tak, nya fasader. Det är omfattande kostnader.
Studer hur kalkylerna för nya hotell ser ut t.ex.

Om Kalle och Lena betalar 10 000kr varje månad i ränta så får de ut vad då för de pengarna? Ingenting. Ska de byta fönster, tapetsera om, lägga nya golv, fräscha upp köket eller kanske fixa badrummet så måste de betala för det. Om de köper en villa idag och inte sätter av annat än pengar till sophämtning, vatten, tv-licens och räntekostnader så kommer det huset vara rätt ruttet om 30 år.

När det gäller lägenheter kan det vara på sin plats att varna för föreningar med väldigt låg avgift om de inte får in stora pengar från t.ex affärslokaler. Annars är risken stor att avgiften måste höjas ganska kraftigt för att finansiera renoveringar.
2013-12-19, 21:26
Medlem
Citat:
Dessa hus har renoverats, reparerats och haft omfattande underhåll. Stambyten, fönster, nya tak, nya fasader. Det är omfattande kostnader.

Om Kalle och Lena betalar 10 000kr varje månad i ränta så får de ut vad då för de pengarna? Ingenting. Ska de byta fönster, tapetsera om, lägga nya golv, fräscha upp köket eller kanske fixa badrummet så måste de betala för det. Om de köper en villa idag och inte sätter av annat än pengar till sophämtning, vatten, tv-licens och räntekostnader så kommer det huset vara rätt ruttet om 30 år.

När det gäller lägenheter kan det vara på sin plats att varna för föreningar med väldigt låg avgift om de inte får in stora pengar från t.ex affärslokaler. Annars är risken stor att avgiften måste höjas ganska kraftigt för att finansiera renoveringar.
Har de amorterat? Belåna huset ytterligare för att finansiera renovering. Har de sparat i andra tillgångar? Sälj dem för att finansiera. Har de spenderat allt? Då behöver de en god man
2013-12-19, 21:29
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:

tapetsera om en lägenhet på 80 m2 i Sthlm innerstad kostar 30.000.- om du köper tjänsten, tycker du det är ett relevant att skriva om i denna tråd? Då lägenheten är värd 5.500.000:- ?
2013-12-19, 21:35
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Har de amorterat? Belåna huset ytterligare för att finansiera renovering. Har de sparat i andra tillgångar? Sälj dem för att finansiera. Har de spenderat allt? Då behöver de en god man

Det många 'Kalle och Lenor' har gjort de senaste åren är att de köpt en villa eller lägenhet för 2 miljoner och sett hur grannarnas villor och lägenheter av samma standard köpts och sålts för 2,2 sedan 2,5 sedan 3 miljoner. De har då känt att om de har en bostad som är värd 3 miljoner men bara har lån på 1,5 då kan de unna sig en liten renovering. Väl på banken har de märkt hur oerhört enkelt det var att låna pengar och vips har de där renoveringspengarna gått till både bil, utlandsresa och en ny iPad.
Men vad spelar det för roll? Roffe och Sanna sålde ju precis sitt hus för 4 miljoner och killen på banken tycker ju att Kalle och Lena kan låna ännu mer. Så vad är problemet?

Ja, jag tror det kommer bli ett skriande behov efter goda män framöver. Kanske kan några mäklare skola om sig..
2013-12-19, 21:40
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
tapetsera om en lägenhet på 80 m2 i Sthlm innerstad kostar 30.000.- om du köper tjänsten, tycker du det är ett relevant att skriva om i denna tråd? Då lägenheten är värd 5.500.000:- ?

Det är ungefär så många tycks resonera. 30 000 kr är ingenting för grannarna har nyss sålt en likadan lägenhet för 5,5milj och vi köpte ju bara våran för 4 milj. Alltså har vi tjänat 1,5milj och vad är då 30 000 SEK, ingenting.

Grejen är ju den att de har inte tjänat ett ruttet jävla öre förrän de själva sålt sin lägenhet. Den där tapetseringen för 30 000 eller köket för 200 000 eller iPaden för 4000 det är däremot faktiska utgifter.
2013-12-19, 21:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är ungefär så många tycks resonera. 30 000 kr är ingenting för grannarna har nyss sålt en likadan lägenhet för 5,5milj och vi köpte ju bara våran för 4 milj. Alltså har vi tjänat 1,5milj och vad är då 30 000 SEK, ingenting.

Grejen är ju den att de har inte tjänat ett ruttet jävla öre förrän de själva sålt sin lägenhet. Den där tapetseringen för 30 000 eller köket för 200 000 eller iPaden för 4000 det är däremot faktiska utgifter.

Jag tyckte du hade en vettig ton tidigare men nu låter du bara bitter. Är det för att du sålde tidigare och sedan dess sett priserna skjuta i höjden trots att du trodde på en nedgång så att du skulle kunna köpa tillbaks billigare?

Om du inte ändrar inställning kommer du att få bo i en hyreskåk resten av livet och betala höga hyror. Själv har jag fått betalt för att bo ända sedan jag köpte min första BR.

.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in