2013-12-19, 20:13
Medlem
Narkomats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
japp det menar jag, 2 står tomma, 4 är inte färdigbyggda ännu. Kommer att boka två till nyproduktion snart, avslöjar inte var ännu, men efter bokning.

Tror du att många gör som du?

Det är ett illavarslande tecken när folk spekulerar i saker utan kassaflöde med värdestegring som enda utsikt. Att däremot investera i nybyggnation kan vara en annan sak i min mening.
2013-12-19, 20:15
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Ser du sparande som en kostnad?

Nej. Däremot innebär ett ökat sparande att utrymmet att konsumera för minskar idag.
2013-12-19, 20:17
Bannlyst
Citat:
Vad är en bubbla? Nobelpristagaren Eugene Fama sa klart och tydligt: En bubbla är en nedgång som kommer som en fullständigt överraskning, ingen har kunnat förutse den stora nedgång som inträffar när bubblan spricker.

Sade den jöken det så ser jöken inte skillnad mellan en bubbla och en bubbla som spricker. Är man verkligen kvalificerad för ett nobelpris då? Om Fama vann priset i ekonomi så är det fel att kalla det nobelpris i ekonomi eftersom ett sådant pris inte existerar. Detta vet väl tgv?
2013-12-19, 20:19
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkomat
Tror du att många gör som du?

Det är ett illavarslande tecken när folk spekulerar i saker utan kassaflöde med värdestegring som enda utsikt. Att däremot investera i nybyggnation kan vara en annan sak i min mening.

Tror inte det är särskilt utbrett, inte så omfattande som jag gör iallafall, och de som spekulerar har pengar att backa upp med tror jag, håller med dej om att det kan vara ett illavarslande tecken och jag håller noga koll på det, men håller inte med dej om att investera i nybyggnation skulle vara annorlunda, jag spekulerar ju i värdestegring, det är mitt enda mål, att sälja nyproduktionen med vinst.
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-19 kl. 20:21.
2013-12-19, 20:20
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Sade den jöken det så ser jöken inte skillnad mellan en bubbla och en bubbla som spricker. Är man verkligen kvalificerad för ett nobelpris då? Om Fama vann priset i ekonomi så är det fel att kalla det nobelpris i ekonomi eftersom ett sådant pris inte existerar. Detta vet väl tgv?
jag vet att det är i alfreds nobels minne bla bla bla hårklyveri pettimeter när du inte har nåt annat att komma med. Så du tillrättavisar Fama??? har du storhetsvansinne?
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-19 kl. 20:26.
2013-12-19, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Tack, kul! Världsekonomin är i ett väldigt intressant läge just nu...

Hela väst har ett pissigt självförtroende också. Väst tror inte att det kan knega utan att den egna valutan är piss värd. Bolånetagare utnyttjar detta också. De talar sig varma för industri och sysselsättning men är egentligen bara intresserade av att inflationsvägen bli av med sina egna lån. Skitsamma om pensionssparandet för ett helt folk försvinner. Skitsamma om människor utan egendom inte har någonting (men här lär det hända saker, det är på gatorna som ledande politiker blir skrämda och börjar lyssna på andra än den snälla medelklassen som tror sig ha politikerna i en gisslan-situation).

Bank-ekonomerna talar sig också varma om industrin men vill naturligtvis bara få mer och mer av fordringar som de kan mjölka på räntor. När lånestocken är stor spelar det ingen roll om räntan är låg.
2013-12-19, 20:32
Bannlyst
Citat:
jag vet att det är i alfreds nobels minne bla bla bla hårklyveri pettimeter när du inte har nåt annat att komma med. Så du tillrättavisar Fama??? har du storhetsvansinne?

Jag har inte sett tecken på¨att du är grabben som är i stånd att tänka själv. För i helvete, hur svårt kan det vara att se skillnaden på en bubbla och en bubbla som spricker?
2013-12-19, 20:32
Medlem
Narkomats avatar
Citat:
Tror inte det är särskilt utbrett, inte så omfattande som jag gör iallafall, och de som spekulerar har pengar att backa upp med tror jag, håller med dej om att det kan vara ett illavarslande tecken och jag håller noga koll på det, men håller inte med dej om att investera i nybyggnation skulle vara annorlunda, jag spekulerar ju i värdestegring, det är mitt enda mål, att sälja nyproduktionen med vinst.

De som spekulerar har kanske pengar att backa upp med, men det hindrar ju inte priserna från att falla om/när spekulationsandelen av efterfrågan försvinner och ersätts av ett utbud i stället.

Jag vet för lite om hur investering i nybyggnation fungerar för att kunna diskutera det egentligen. Jag tänker mig att investeringen kan ses som en investering i ett byggprojekt och inte i en redan befintlig tillgång.
2013-12-19, 20:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Nej. Däremot innebär ett ökat sparande att utrymmet att konsumera för minskar idag.

Men om jag förstod dig rätt räknade du in amortering som en kostnad, stämmer inte det?

.
2013-12-19, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jo de beslutade att minska stödköpen nu...Och börsen reagerar positivt på beskedet..

Finns inget förtroende hos någon vettig människa ändå när systemet med att köpa obligationer för nytryckta pengar överhuvudtaget existerar och dessutom är så omfattande som det är.

Visar bara att ingen positiv fundamenta finns. Framtiden är mycket mörk.
2013-12-19, 20:43
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Finns inget förtroende hos någon vettig människa ändå när systemet med att köpa obligationer för nytryckta pengar överhuvudtaget existerar och dessutom är så omfattande som det är.

Visar bara att ingen positiv fundamenta finns. Framtiden är mycket mörk.
Din stackars bittra människa, hur många stadiga whiskey har du druckit ikväll?
2013-12-19, 20:52
Bannlyst
Citat:
Din stackars bittra människa, hur många stadiga whiskey har du druckit ikväll?

He he he, 7 glasch vi det här laget! Det Fama sade var väl ändå inte så märkvärdigt? Dessutom var det ju fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in