2013-12-19, 16:53
Medlem
tgv23000s avatar
Vad är en bubbla?
Nobelpristagaren Eugene Fama sa klart och tydligt: En bubbla är en nedgång som kommer som en fullständigt överraskning, ingen har kunnat förutse den stora nedgång som inträffar när bubblan spricker.

Således har vi absolut ingen bubbla i Sverige idag, bara denna tråd, som fullständigt kryllar av folk som påstår att bubblan är uppenbar, är bevis nog !!!!!

.
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-19 kl. 16:57.
2013-12-19, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Angående bostadsbristen så har jag en annan infallsvinkel baserat min egen situation då jag äger fler lägenheter än den jag bor i. Det kan vara så att bostadsbristen blir självuppfyllande pga de höga priserna - eftersom ingen vill släppa ifrån sig en "guldkalv". Så länge priserna stiger klamrar sig folk fast vid bostäder som de faktiskt inte ens bor i. Vad är mekanismen bakom detta, jo att priserna stiger snabbare än kostnaden för att hålla fast bostaden, man behöver bara ett hyffsat cashflow så går det sitta o ruva på guldäggen länge. Börjar priserna sjunka kan det faktiskt visa sig att det finns fler bostäder än man trott. Detta är ett riskscenario jag räknar med i mina kalkyler, vad tror ni? kan det ligga något i denna analys? och ps. det handlar om Sthlm innerstad och närförort.
Det är ingen gissning, utan fakta. Föreningars ovilja att låta sina medlemmar hyra ut i andra hand har gjort att flera av mina vänner låter sina lägenheter stå tomma och oanvända.
2013-12-19, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
I Nationalekonomi talar man ju ofta i teoretiska termer att "om det sker så kommer det få den här påverkarn" med tillägget "om allt annat lika". Nu annonserade förvisso FED en minskning av stödköpen och det - om allt annat lika - varit situationen så skulle det i teorin påverka internationella räntor uppåt, därmed i förlängningen även svenska boräntor.

Nu är det ju sällan bara den förändringen som sker och FED lämnade också besked om att hålla räntan på i stort sett noll under en lång tid även om arbetslösheten går ner. Det beskedet tolkade marknaden som att det vägde upp taperingen med råge och därmed stigande börskurser och svagt sjunkande räntor.

Det intressanta nu är väl snarare att FED kommer få än större trovärdighetsproblem om den inte minskar stödköpen och än värre blir det om den åter börjar öka stödköpen. Då finns risken att förtroendet för dollarn glider FED ur händerna och det är synnerligen allvarligt.

Trevligt med dina inlägg alltid, läser dom alltid till slut. Men det här inlägget säger mig inte så mycket, kan inget om världsekonomi. Om du skulle kortfatta det här lite, vad för konsekvenser får jag av det här som händer i usa, ver inte ett skit vad som hänt faktiskt. Bör jag tänka på något som kan påverka räntan i sverige?
2013-12-19, 17:33
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Trevligt med dina inlägg alltid, läser dom alltid till slut. Men det här inlägget säger mig inte så mycket, kan inget om världsekonomi. Om du skulle kortfatta det här lite, vad för konsekvenser får jag av det här som händer i usa, ver inte ett skit vad som hänt faktiskt. Bör jag tänka på något som kan påverka räntan i sverige?
Där kan jag verkligen inte hålla med dej, jag tycker ___Magnus___ inlägg är väldigt ointressanta och intetsägande, vad är det jag missar?? kan du precisera vad du gillar med hans inlägg? Och vad är ditt syfte med att följa tråden?
2013-12-19, 18:45
Bannlyst
Citat:
Där kan jag verkligen inte hålla med dej, jag tycker ___Magnus___ inlägg är väldigt ointressanta och intetsägande, vad är det jag missar?? kan du precisera vad du gillar med hans inlägg? Och vad är ditt syfte med att följa tråden?

Hhahha, för att jag äger en bostad på lån därav att jag följer tråden, själv då? Vad gillar du inte med manges inlägg? Tycker han har bättre inlägg än kurt sune som tror att allt kretsar runt han och sina vänner. Men vilken jävla kommentar du har.
2013-12-19, 18:46
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:

Tack, kul!

Världsekonomin är i ett väldigt intressant läge just nu där de stora ekonomierna USA, EU, Kina och Japan alla har stora skuldbördor att tampas med. Du har naturligtvis hört talats om 'greklandskrisen' här i EU som förenklat innebar att den grekiska staten har så stora skulder att den inte längre har råd att betala kostnaderna för räntorna på dessa skulder.
Den grekiska staten gick helt enkelt i konkurs.
USA har också en enormt hög skuldsättningsgrad och hade USA varit med i EU hade USA bara varit slaget av Grekland när det gäller skuldnivå - och Grekland har som sagt gått i konkurs.

Fördelen USA har mot t.ex Grekland är att USA har en egen valuta och kan tillverka oändligt mycket av den. Dollarn används också av nästan alla andra länder. När Saudiarabien säljer olja till Italien prissätts den i USD. När Venezuela pantsätter sitt guld för att få loss medel för att klara sina utgifter så lånar de USD från Goldman Sachs.

För USA är det en enorm fördel att USD är den valuta som andra länder handlar med, den är så kallad reservvaluta för världen.

Tidigare var dollarn kopplad mot guld, du kunde alltså byta en dollar mot guld och den amerikanska staten garanterade att det fanns guld för alla dollar du ville byta in.

Idag är den kopplingen borta och när USA som nation är så skuldsatt finns risken att USA och Federal reserv skapar så mycket dollar att förtroendet för dollarn som världens reservvaluta försvinner.
Om dollarn bara kan användas för att betala skatter i USA till en stat som är konkursmässig vad ska då kinser, araber o.s.v. med dollar till?

Just nu är USA's utgifter ca 43% högre än dess intäkter (skatteintäkter), mellanskillnaden täcks upp av sedelpress och nollräntor. Tänk Lyxfällan här men istället för en massa kreditkortsskulder med 12% räntor är räntorna 0% och de där 43% som saknas varje månad erhålls genom att nya sedlar trycks. Lite förenklat.
Att bedriva handel och låna ut till den familjen känns ju sådär. Hur ansvarsfull är den egentligen? Klart är att den kan inte betala tillbaks idag, men kan den göra det i morgon?

För ett par år sedan var fortroendet för både dollarn och euron väldigt lågt och folk började handla guld för att sedan kunna växla tillbaks guldet när valutan hade kraschat. Guldet steg med flera hundra procent, nu har det fallit tillbaka något men uppgången är ändå enorm och speglar en misstro mot de stora valutorna.

Det grundläggande problemet för USA, EU och Kina är att ländernas skulder har skenat så pass att nationerna har fullt upp med att klara av att betala räntorna på de lån de tagit. Lösingen hittills på detta gigantiska problem har varit att sänka räntorna till i praktiken noll och trycka gigantiskt mycket mer pengar.
Om ditt problem är att du är så skuldsatt att hela din lön går åt till att betala räntorna på dina lån. Är då lösningen på problemet att du beviljas 10ggr större lån och att räntorna sänks? Börsen tycks tycka det för varje gång så sker stiger börsen, när pengar är gratis måste de ju ta vägen någonstans. Samma sak med fastighetspriserna, priset på olja och priset på guld.

Det omvärlden nu håller andan för är huruvida lösningen är att bita i det sura äpplet, börja snåla (d.v.s. skära ner på statliga utgifter, försvar, os.v.), börja knega och betala av på lånen eller helt enkelt bara trycka mer pengar och låta skiten braka ihop någon gång.. i morgon eller övermorgon..

FED's senate besked kan utläsas som att 'jo, vi ska betala tillbaks' (vilket gjorde att guldet gick ner eftersom de som placerar i guld gör det för att skydda sig mot en dollarkollaps) 'men vi ska betala tillbaks långsamt och inte nu så ni kan festa på några år till'. Vilket gav stigande börskurser eftersom börsen tycker 2-3 år är en evighet.

Så vad har då detta med de svenska bolånen att göra? Jo, det ganska lilla landet Sverige har en förhållandevis stor banksektor. Våra fyra 'storbanker' har lånat upp mycket pengar utomlands som delvis finansierar utlåningen till de svenska hushållens bolån. Om USA stramar åt och minskar på de billigare krediterna kommer upplåningsräntorna för de svenska bankerna att stiga och därmed stiger också räntorna på bolånen.
Som det ser ut just nu kommer räntorna inte stiga de närmsta 2-3 åren. Men hur många tar bolån och bara kalkylerar 2-3 år framåt? Jag tror att det är ganska många som gör det och därmed har vi en bubbla. Hade folk räknat med räntor på 4,5-5% hade priserna sett annorlunda ut.

Vad kostar den där tvåan i Gröndal om lånet är på 3,3milj och familjen tänkt betala av det på 30 års tid med en snittränta på 4,5%? Vi pratar typ 20k SEK / mån. Det enda som kan motivera ett sådant pris är en kraftig inflation men om världsmarknaden tror på kraftig inflation skulle guldet stiga. Guldet har sjunkit från 1800 dollar / uns till 1200 dollar / uns efter en tidigare kraftig uppgång. Den bubblan har brustit.

Kvar står de som just betalt drygt 3,5 miljoner för en tvåa i Gröndal. Om de gjort ett klipp eller skuldsatt sig för resten av livet får framtiden utvisa.
Senast redigerad av -=Magnus=- 2013-12-19 kl. 18:55.
2013-12-19, 19:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar

Ser du sparande som en kostnad?

.
2013-12-19, 19:41
Medlem
Narkomats avatar
Citat:
Angående bostadsbristen så har jag en annan infallsvinkel baserat min egen situation då jag äger fler lägenheter än den jag bor i.

Menar du att du har flera lägenheter som du inte hyr ut, som står tomma?
2013-12-19, 19:43
Medlem
tgv23000s avatar
Snittpriser Sthlm innerstad: 74.000:-/m2
JM:s aktiekurs: 250 kr
OMXSPI: 525

då säljer jag allt o blankar JM.

tror det händer tidigast 2015, senast 2016.

ta rygg o bli rik!!

.
2013-12-19, 19:45
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkomat
Menar du att du har flera lägenheter som du inte hyr ut, som står tomma?
japp det menar jag, 2 står tomma, 4 är inte färdigbyggda ännu. Kommer att boka två till nyproduktion snart, avslöjar inte var ännu, men efter bokning.
2013-12-19, 19:48
Bannlyst
Citat:
japp det menar jag, 2 står tomma, 4 är inte färdigbyggda ännu. Kommer att boka två till nyproduktion snart, avslöjar inte var ännu, men efter bokning.

ok det är ditt sätt att tjäna pengar på? då har du ett stort kapital för att göra den investeringen du nämner?
2013-12-19, 19:54
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
ok det är ditt sätt att tjäna pengar på? då har du ett stort kapital för att göra den investeringen du nämner?
jobbar numera halvtid med "vanliga jobbet" det är lägenheter jag blivit rik på, men det har tagit 10 år. Men det behövs inget stort kapital för att spekulationsboka en nyproduktion lgh, 100.000:- och bra kreditvärdighet räcker, men du riskerar kanske upp till -500.000:- på en 2:a om marknaden går åt helt fel håll. Sen ska du bara hitta rätt byggprojekt och förutspå marknaden, jag bokade 4 nyproduktion i Sthlm för 12-16 månader sedan, har tipsat om dom i tråden, men det är nu slutsålt för länge sen, hittills ser det ut som jag träffat ganska nära bullseye, dessa ska säljas till våren.
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-19 kl. 19:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in