2013-12-19, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Den logiska följden av tapering bör vara stigande marknadsräntor och därmed högre bolåneräntor.

I sverige då?
2013-12-19, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
3-mån ränta -1,52% 0,65 08:41:40
Hur är en kort ränta i Sverige som påverkas direkt av RBs beslut ett argument mot att långa räntor i USA bör gå upp som följd av upphörande av stödköp?
2013-12-19, 12:14
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Hur är en kort ränta i Sverige som påverkas direkt av RBs beslut ett argument mot att långa räntor i USA bör gå upp som följd av upphörande av stödköp?
RB:s sänkning var inpressat sedan veckor tillbaka, med viss påverkan också i måndags och tisdags, ovan länkade förändring skedde i morse när svenska räntehandeln öppnade, you do the math?
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-19 kl. 12:25.
2013-12-19, 12:25
Medlem
Citat:
RB:s beslut var inpressat sedan veckor tillbaka, med viss påverkan också i måndags och tisdags, ovan länkade förändring skedde i morse när svenska räntehandeln öppnade, you do the math?
Du tror alltså att den svenska tremånadersräntan sjunkit på grund av att den amerikanska centralbanken gått ut med att de ska minska sina stödköp menade att sänka den långa räntan i USA?
2013-12-19, 12:27
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Du tror alltså att den svenska tremånadersräntan sjunkit på grund av att den amerikanska centralbanken gått ut med att de ska minska sina stödköp menade att sänka den långa räntan i USA?
nja snarare för att Fed-chefen förklarade att styrräntan kan ligga kvar på den nuvarande nivån 0-0,25 procent ”en lång tid” efter att arbetslösheten sjunkit under det tidigare annonserade tröskelvärdet 6,5 procent. vad tror du själv?
2013-12-19, 12:37
Medlem
Citat:
nja snarare för att Fed-chefen förklarade att styrräntan kan ligga kvar på den nuvarande nivån 0-0,25 procent ”en lång tid” efter att arbetslösheten sjunkit under det tidigare annonserade tröskelvärdet 6,5 procent. vad tror du själv?
Jag tror att det är ganska konstigt att använda sig av slutsatsen att korta räntan sjunkit på grund av fortsatt lös monetär politik som argument för att minskade stödköp inte skulle påverka den långa räntan.
2013-12-19, 12:41
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
I sverige då?

I Nationalekonomi talar man ju ofta i teoretiska termer att "om det sker så kommer det få den här påverkarn" med tillägget "om allt annat lika". Nu annonserade förvisso FED en minskning av stödköpen och det - om allt annat lika - varit situationen så skulle det i teorin påverka internationella räntor uppåt, därmed i förlängningen även svenska boräntor.

Nu är det ju sällan bara den förändringen som sker och FED lämnade också besked om att hålla räntan på i stort sett noll under en lång tid även om arbetslösheten går ner. Det beskedet tolkade marknaden som att det vägde upp taperingen med råge och därmed stigande börskurser och svagt sjunkande räntor.

Det intressanta nu är väl snarare att FED kommer få än större trovärdighetsproblem om den inte minskar stödköpen och än värre blir det om den åter börjar öka stödköpen. Då finns risken att förtroendet för dollarn glider FED ur händerna och det är synnerligen allvarligt.
2013-12-19, 16:11
Medlem
tgv23000s avatar
Nu börjar till och med chefsekonomerna göra pudlar och istället inse att jag haft rätt hela tiden. När ska ni foliehattsbubbelbabblare i denna tråd ge upp och gå med i det vinnande laget??
http://www.di.se/artiklar/2013/12/18/bopriser-lyfter-efter-rantesankningen/

.
2013-12-19, 16:15
Medlem
Citat:
Nu börjar till och med chefsekonomerna göra pudlar och istället inse att jag haft rätt hela tiden. När ska ni foliehattsbubbelbabblare i denna tråd ge upp och gå med i det vinnande laget??
http://www.di.se/artiklar/2013/12/18/bopriser-lyfter-efter-rantesankningen/

.
50 % av vad hon säger är vad du sagt. 100 % av vad hon säger är vad jag sagt. Nu använder du denna länk för att visa att folk håller med dig. Ändå har du hävdat att det jag sagt är okunnigt, foliehattsaktigt.
2013-12-19, 16:18
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
50 % av vad hon säger är vad du sagt. 100 % av vad hon säger är vad jag sagt. Nu använder du denna länk för att visa att folk håller med dig. Ändå har du hävdat att det jag sagt är okunnigt, foliehattsaktigt.
Sorry men jag vet inte riktigt vad du sagt o inte sagt, inte så lätt o hålla reda på alla bubbelbabblare ni är så många. Kan du kort sammanfatta din ställning: Bostadsbubbla i Sverige i dagsläget? Prisras på minst -25% nära förestående? Fortsatt prisuppgång kommande 2-3 åren?
2013-12-19, 16:25
Medlem
Citat:
Sorry men jag vet inte riktigt vad du sagt o inte sagt, inte så lätt o hålla reda på alla bubbelbabblare ni är så många. Kan du kort sammanfatta din ställning: Bostadsbubbla i Sverige i dagsläget? Prisras på minst -25% nära förestående? Fortsatt prisuppgång kommande 2-3 åren?
Du länkade till en artikel där du menar att en kvinna håller med dig om att det inte är någon bubbla, jag skriver att hon säger samma sak som jag sagt, nu frågar du om jag tycker att det är en bubbla.

Dra dina egna slutsatser.
2013-12-19, 16:46
Medlem
tgv23000s avatar
Angående bostadsbristen så har jag en annan infallsvinkel baserat min egen situation då jag äger fler lägenheter än den jag bor i. Det kan vara så att bostadsbristen blir självuppfyllande pga de höga priserna - eftersom ingen vill släppa ifrån sig en "guldkalv". Så länge priserna stiger klamrar sig folk fast vid bostäder som de faktiskt inte ens bor i. Vad är mekanismen bakom detta, jo att priserna stiger snabbare än kostnaden för att hålla fast bostaden, man behöver bara ett hyffsat cashflow så går det sitta o ruva på guldäggen länge. Börjar priserna sjunka kan det faktiskt visa sig att det finns fler bostäder än man trott. Detta är ett riskscenario jag räknar med i mina kalkyler, vad tror ni? kan det ligga något i denna analys? och ps. det handlar om Sthlm innerstad och närförort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in