2013-12-19, 04:32
Medlem
Skidaddles avatar
Ovanligt med den här typen av tidskapslar i ett miljonprogramsområde. Det är ju annars en inredning som man hade förväntat sig nånstans långt ute på landsbygden. Jag vill passa på att varna känsliga tittare för tapeterna i "matsalen", eller sovrum 1 som det står på bilderna. Långvarigt stirrande kan leda till skelögdhet, särskilt i kombination med alkoholintag.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-kroksback-malmo-kommun-norrbacksgatan-5-5921917

Säga vad man vill om miljonprogrammet, men gedigna planlösningar hade dom alltid. Stora rum, välplanerad logistik, och en väldigt ovanlig lösning med "grovkök" intill köket. Det är ju annars sånt som man bara ser i villaområden. Man kan säga att den inre miljön ofta var väldigt påkostad (för att vara ett standardiserat boende för "vanligt" folk) i miljonprogrammet, medan det stod sämre till med den yttre miljön. Det är ju inget fel på lägenheterna i sig, särskilt inte om man jämför med utlandet...
Citera
2013-12-19, 05:01
Medlem
Skidaddles avatar
Ännu en såndär tveksam bostadsrättslösning i ett villaområde:

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-svalnas-danderyds-kommun-ysatervagen-8b-5913311

4.2 miljoner för nånting som ser ut som ett fd garage. Kök och vardagsrum uppe, sovrum i vad som bara kan kallas för källarvåningen nere. Sextiotusen per kvadratmeter för en fucking jävla trädgårdsmästarbostad. Och det ser inte ens särskilt hemtrevligt ut. Och på det tillkommer månadsavgift.

Alltså, jag förstår inte riktigt vem som skulle kunna köpa det där. Om man har 4.2 miljoner att smälla på ett boende, så måste man väl för helvete kunna hitta nåt bättre än en fd trädgårdsmästarbostad? Till och med i Stockholmsområdet? Om man inte bara måste bo i Djursholm...

Problemet är ju bara att om man är så himla kåt för att bo i just Djursholm att man går med på dom där villkoren, så kommer ju grannarna att skratta åt en. Trasproletariatet blir uppskörtade i jakt på status, liksom. Det är ju för fan patetiskt...
Senast redigerad av Skidaddle 2013-12-19 kl. 05:03.
Citera
2013-12-19, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Ovanligt med den här typen av tidskapslar i ett miljonprogramsområde. Det är ju annars en inredning som man hade förväntat sig nånstans långt ute på landsbygden. Jag vill passa på att varna känsliga tittare för tapeterna i "matsalen", eller sovrum 1 som det står på bilderna. Långvarigt stirrande kan leda till skelögdhet, särskilt i kombination med alkoholintag.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-kroksback-malmo-kommun-norrbacksgatan-5-5921917

Säga vad man vill om miljonprogrammet, men gedigna planlösningar hade dom alltid. Stora rum, välplanerad logistik, och en väldigt ovanlig lösning med "grovkök" intill köket. Det är ju annars sånt som man bara ser i villaområden. Man kan säga att den inre miljön ofta var väldigt påkostad (för att vara ett standardiserat boende för "vanligt" folk) i miljonprogrammet, medan det stod sämre till med den yttre miljön. Det är ju inget fel på lägenheterna i sig, särskilt inte om man jämför med utlandet...

Citat:

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-svalnas-danderyds-kommun-ysatervagen-8b-5913311

4.2 miljoner för nånting som ser ut som ett fd garage. Kök och vardagsrum uppe, sovrum i vad som bara kan kallas för källarvåningen nere. Sextiotusen per kvadratmeter för en fucking jävla trädgårdsmästarbostad. Och det ser inte ens särskilt hemtrevligt ut. Och på det tillkommer månadsavgift.

Alltså, jag förstår inte riktigt vem som skulle kunna köpa det där. Om man har 4.2 miljoner att smälla på ett boende, så måste man väl för helvete kunna hitta nåt bättre än en fd trädgårdsmästarbostad? Till och med i Stockholmsområdet? Om man inte bara måste bo i Djursholm...

Problemet är ju bara att om man är så himla kåt för att bo i just Djursholm att man går med på dom där villkoren, så kommer ju grannarna att skratta åt en. Trasproletariatet blir uppskörtade i jakt på status, liksom. Det är ju för fan patetiskt...

Ganska kul med de här två objekten efter varandra. Den första: en billig, funktionell och rätt så välhållen bostad i ett iofs väldigt oroligt och otryggt område (Kroksbäck (och Holma) är en paradox för Malmö: ett område som ligger i den västra "bra" delen av staden men som ändå tillhör de mer brottsbenägna områdena). Den andra: ett hus i br-form med usel planlösning som inte kan nyttjas för mer än två personer (om man inte delar av nedervåningen i fler rum möjligen, men då får man ju inga fönster till sovrummen...) till ett totalt rövarpris i ett överdådigt lyxområde.

Jag hade nog inte velat bo i någon av lägenheterna, men den i Malmö är ju klart värd priset mer än den i Djursholm... Ska jag vara ärlig tycker jag ändå att upprustade miljonprogramsområden där tryggheten är relativt hög är helt okej att bo och vistas i, såsom Klostergården i Lund. Bor man högt upp har man ju också ofta väldigt bra utsikt.
Citera
2013-12-19, 06:46
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

Det där känns ju lite som sådant som hyrts ut till studenter och liknande, den ligger ju på ett annat hus tomt osv
Citera
2013-12-19, 07:08
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Ganska kul med de här två objekten efter varandra. Den första: en billig, funktionell och rätt så välhållen bostad i ett iofs väldigt oroligt och otryggt område (Kroksbäck (och Holma) är en paradox för Malmö: ett område som ligger i den västra "bra" delen av staden men som ändå tillhör de mer brottsbenägna områdena). Den andra: ett hus i br-form med usel planlösning som inte kan nyttjas för mer än två personer (om man inte delar av nedervåningen i fler rum möjligen, men då får man ju inga fönster till sovrummen...) till ett totalt rövarpris i ett överdådigt lyxområde.

Ja, det är ju en intressant paradox. Kul insikt, för jag har inte tänkt på det på det sättet...

Angående Kroksbäck/Holma, jag vet inte hur det är med dom områdena nuförtiden. Jag antar att det har blivit mer inflyttning av invandrare. Men tidigare var det ju några av Malmös få helvita områden (Tillsammans med Almgården utanför Rosengård) där det istort sett bara bodde en massa svenskar, white trash, och finska alkoholister. Och höghusområdet är förhållandevis ganska litet och omgivet av villaområden. Med närheten till nybyggda Hyllie kan man ju alltid hoppas på nån sorts upprensning och gentrifiering.
Citera
2013-12-19, 09:03
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Ska jag vara ärlig tycker jag ändå att upprustade miljonprogramsområden där tryggheten är relativt hög är helt okej att bo och vistas i, såsom Klostergården i Lund. Bor man högt upp har man ju också ofta väldigt bra utsikt.

Hallå där, ni talar ju om mig! Så där bor jag, och jag är jättenöjd! Upprustat miljonprogram med schysta grannar, väldigt lite kriminalitet. Kompisarna ler medlidsamt när jag berättar var jag bor, men det beror nog på att 60-70 talets dåliga rykte hänger kvar fortfarande.
Citera
2013-12-19, 09:59
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Vad sägs om taket och fasaden på detta objekt.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-hemmesta-kolvik-varmdo-kommun-tegelstigen-18a-5921172

Det finns ju inget objekt! Allt är ju animerat.. Står något om "påbörjad byggnation" i beskrivningen.. de har väl kanske gjutit plattan då..
Citera
2013-12-19, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Det där känns ju lite som sådant som hyrts ut till studenter och liknande, den ligger ju på ett annat hus tomt osv

Mm, jag förstår inte riktigt varför man bildat en brf av det, ägaren som fått hybris? Tycker det vore vettigare att hyra ut huset till två studenter (en per våning) istället. Då kan man säkert med lite ockerhyror dra in 10 000 i månaden.

Citat:
Ja, det är ju en intressant paradox. Kul insikt, för jag har inte tänkt på det på det sättet...

Angående Kroksbäck/Holma, jag vet inte hur det är med dom områdena nuförtiden. Jag antar att det har blivit mer inflyttning av invandrare. Men tidigare var det ju några av Malmös få helvita områden (Tillsammans med Almgården utanför Rosengård) där det istort sett bara bodde en massa svenskar, white trash, och finska alkoholister. Och höghusområdet är förhållandevis ganska litet och omgivet av villaområden. Med närheten till nybyggda Hyllie kan man ju alltid hoppas på nån sorts upprensning och gentrifiering.

Nu har jag iofs inte varit i något av områdena sedan 2007 eller så. Då var jag på väg till en kompis som nästan fick andnöd när jag berättade att jag gått in på en av de "dåliga" gårdarna medan jag letat efter hans hus, men allt jag såg där inne var några ungar som lekte på lekplatsen. Händer ju dock en del skit då och då och det är ingenstans jag velat bo. Min lillebror bor i Lorensborg som är bra mycket vettigare miljonprogramsområde i Malmö.

Mitt intryck av området var att det var mest invandrare och pensionärer. Pensionärerna har troligen bott där sen området var nybyggt, och den länkade lägenheten är väl en pensionär som dött eller flyttat till äldreboende. Lite märkligt med två sängar på tvären i ett av sovrummen när det fanns två sovrum till...

Man kan ju aldrig komma ifrån att de mindre bemedlade måste bo någonstans, men man kan alltid hoppas på en bättre uppblandning mellan rika och fattiga. Att det finns bostadsrätter i området borde ju dock vara ett gott tecken.

Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Hallå där, ni talar ju om mig! Så där bor jag, och jag är jättenöjd! Upprustat miljonprogram med schysta grannar, väldigt lite kriminalitet. Kompisarna ler medlidsamt när jag berättar var jag bor, men det beror nog på att 60-70 talets dåliga rykte hänger kvar fortfarande.

Jag har iofs inte bott på Klostergården själv men jag har en kompis som har bott där och flera bekanta som växt upp där sedan 80-talet. Jag har inte fått intrycket att de växt upp i något dåligt område direkt, så det var väl helt okej redan då. Tyvärr är LKF:s del av Klostergården fortfarande lite slitet (kanske främst fasaderna och trapphusen) men bostadsrättsdelarna känns inte alls som vad man brukar förknippa med miljonprogram. Något bråk därifrån hör man nästan aldrig talas om, och hur som helst mindre än från Vikingavägen på Linero eller Rådhusrätten på N Fäladen. Inte direkt nåt område i Lund jag är rädd för att vistas i dock.
Citera
2013-12-19, 12:44
Medlem
Citat:

Mattan i lilla toan fick mig att rysa av äckelkänslor.

Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Det finns ju inget objekt! Allt är ju animerat.. Står något om "påbörjad byggnation" i beskrivningen.. de har väl kanske gjutit plattan då..
Ja jag vet, men det var utlagt på hemnet och udda.
Citera
2013-12-19, 13:01
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ja jag vet, men det var utlagt på hemnet och udda.

Ja det var alltså ingen pik mot dig utan snarare ett konstaterande

Minst sagt udda. Känns märkligt att sälja ett hus som inte finns typ..
Citera
2013-12-19, 14:44
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Ja det var alltså ingen pik mot dig utan snarare ett konstaterande

Minst sagt udda. Känns märkligt att sälja ett hus som inte finns typ..

De säljer ju lägenheter som inte är klara och andra hus har jag med sett, vem har sagt att det inte slutar som Skokloster ?
Citera
2013-12-19, 17:43
Medlem
Lillknoddens avatar
Citat:
Vad sägs om taket och fasaden på detta objekt.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-hemmesta-kolvik-varmdo-kommun-tegelstigen-18a-5921172

Edit.
Planlösningen på denna relativt nya lägenhet var ju lagom trevlig. Toadörren rakt ut i vardagsrummet.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-jarla-sjo-nacka-kommun-jarla-gardsvag-29,2tr-5926451
Jag hade ju hellre haft en mindre toa i förrådet och tvättmaskinen i köket i värsta fall.

Lite annorlunda med sluttande grästak, känns mer som medeltiden än 2000-talet imo. Sen undrar man ju hur mycket av fjärden man kommer se jämfört med den animerade bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in