Citat:
Ursprungligen postat av
brianmolko
Det där känns ju lite som sådant som hyrts ut till studenter och liknande, den ligger ju på ett annat hus tomt osv
Mm, jag förstår inte riktigt varför man bildat en brf av det, ägaren som fått hybris? Tycker det vore vettigare att hyra ut huset till två studenter (en per våning) istället. Då kan man säkert med lite ockerhyror dra in 10 000 i månaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skidaddle
Ja, det är ju en intressant paradox. Kul insikt, för jag har inte tänkt på det på det sättet...
Angående Kroksbäck/Holma, jag vet inte hur det är med dom områdena nuförtiden. Jag antar att det har blivit mer inflyttning av invandrare. Men tidigare var det ju några av Malmös få helvita områden (Tillsammans med Almgården utanför Rosengård) där det istort sett bara bodde en massa svenskar, white trash, och finska alkoholister. Och höghusområdet är förhållandevis ganska litet och omgivet av villaområden. Med närheten till nybyggda Hyllie kan man ju alltid hoppas på nån sorts upprensning och gentrifiering.
Nu har jag iofs inte varit i något av områdena sedan 2007 eller så. Då var jag på väg till en kompis som nästan fick andnöd när jag berättade att jag gått in på en av de "dåliga" gårdarna medan jag letat efter hans hus, men allt jag såg där inne var några ungar som lekte på lekplatsen. Händer ju dock en del skit då och då och det är ingenstans jag velat bo. Min lillebror bor i Lorensborg som är bra mycket vettigare miljonprogramsområde i Malmö.
Mitt intryck av området var att det var mest invandrare och pensionärer. Pensionärerna har troligen bott där sen området var nybyggt, och den länkade lägenheten är väl en pensionär som dött eller flyttat till äldreboende. Lite märkligt med två sängar på tvären i ett av sovrummen när det fanns två sovrum till...
Man kan ju aldrig komma ifrån att de mindre bemedlade måste bo någonstans, men man kan alltid hoppas på en bättre uppblandning mellan rika och fattiga. Att det finns bostadsrätter i området borde ju dock vara ett gott tecken.
Citat:
Ursprungligen postat av
CarolynHax
Hallå där, ni talar ju om mig! Så där bor jag, och jag är jättenöjd! Upprustat miljonprogram med schysta grannar, väldigt lite kriminalitet. Kompisarna ler medlidsamt när jag berättar var jag bor, men det beror nog på att 60-70 talets dåliga rykte hänger kvar fortfarande.
Jag har iofs inte bott på Klostergården själv men jag har en kompis som har bott där och flera bekanta som växt upp där sedan 80-talet. Jag har inte fått intrycket att de växt upp i något dåligt område direkt, så det var väl helt okej redan då. Tyvärr är LKF:s del av Klostergården fortfarande lite slitet (kanske främst fasaderna och trapphusen) men bostadsrättsdelarna känns inte alls som vad man brukar förknippa med miljonprogram. Något bråk därifrån hör man nästan aldrig talas om, och hur som helst mindre än från Vikingavägen på Linero eller Rådhusrätten på N Fäladen. Inte direkt nåt område i Lund jag är rädd för att vistas i dock.