2013-12-19, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Uppgifterna kommer från Finansavisen som troligen beställt/utfört egna uträkningar. Jag vill minnas att jag letade efter uppgifter HUR de hade räknat men hittade aldrig dessa uppgifter.

Det är din tråd. Du kanske har bättre lycka.
Enligt artikeln ska de finnas på statistiske sentralbyrå, men min norska är helt värdelös så jag kommer ingenstans där. Sitter på pekplattan så kan inte översätta i webbläsaren. Kollar imorn om ingen annan orkar göra det innan.
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Dina antaganden bygger på en felaktig grund. Om du ska göra den här typen av kalkyl får du ta hänsyn till hela bilden.

Om du ska räkna på att en invandrare drar vissa statliga kostnader så får du räkna på dom inkomstkällor staten har för att täcka dessa kostnader. Inte som nu, bara ta en liten del av inkomsterna för att få det att se ut som om det skulle gå åt väldigt många år för att "betala" kostnaden för invandraren.

Om man räknar på svenska förhållanden så står skatten på lön (statlig skatt + arbetsgivaravgifter) för 37,6% av statens inkomster. Se bifogad länk sidan 171 och räkna bort kommunalskatten som inte tillfaller staten. http://www.regeringen.se/content/1/c6/21/43/66/afc36cef.pdf

Det innebär att man i ditt exempel skulle "arbeta ihop" 37,6% av bidragen eftersom resten finansieras från andra källor.

Snittlönen (brutto) i Sverige är 28.400:-. Arbetsgivaravgifterna på det, om man fyllt 26 och inte är pensionerad, är 31,42% dvs 8.923:-. Skatten på det varierar beroende på var man bor men om man räknar på skattetabell 31 så blir det 6.296:-.
http://www.skatteverket.se/download/18.2b543913a42158acf800017451/1355132866729/m%C3%A5nadsl%C3%B6n.pdf

Så sammanlagt betalar man in 15.219:- per månad i skatt och arbetsgivaravgifter. Om man med dessa ska betala 37,6% av bidragen , dvs 10.000.000:- * 0,376, så blir det 3.760.000:-. Delar man 3.760.000:- med 15.216:- så blir det 247 månader vilket är lite drygt 20 år.

Så din kalkyl haltar något.
Om vi vänder det sådär så kan vi också säga att det går 100 svenskar per somalier, och vi delar på kostnaden så vi jobbar bara 0.41 år/somalier. Jag var inte ute efter att räkna exakta kostnader det är för att ge en referenspunkt till hur mycket det egentligen är. Våra skattepengar går inte uteslutande till somalier det är vägbyggen, rättsväsende, ålderdomshem och allt möjligt skit det går till.

Ditt argument är med andra ord irrelevant. Om en person ensam ska dra in pengarna det kostar är min uträkning korrekt. Vilken idiot som helst fattar att det är en förenkling, skillnaden är att bara en riktig idiot tror att det behöver påpekas.

Förövrigt enligt dina siffror (15.000) skulle det ta ännu längre tid för en ensam person att dra in de skattepengarna som krävs.
Senast redigerad av hustlerinc 2013-12-19 kl. 00:17.
Citera
2013-12-19, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Enligt artikeln ska de finnas på statistiske sentralbyrå, men min norska är helt värdelös så jag kommer ingenstans där. Sitter på pekplattan så kan inte översätta i webbläsaren. Kollar imorn om ingen annan orkar göra det innan.

Om vi vänder det sådär så kan vi också säga att det går 100 svenskar per somalier, och vi delar på kostnaden så vi jobbar bara 0.41 år/somalier. Jag var inte ute efter att räkna exakta kostnader det är för att ge en referenspunkt till hur mycket det egentligen är. Våra skattepengar går inte uteslutande till somalier det är vägbyggen, rättsväsende, ålderdomshem och allt möjligt skit det går till.

Ditt argument är med andra ord irrelevant. Om en person ensam ska dra in pengarna det kostar är min uträkning korrekt. Vilken idiot som helst fattar att det är en förenkling, skillnaden är att bara en riktig idiot tror att det behöver påpekas.

Så jag räknar om ditt eget exempel med korrekta siffror och då blir det irrelevant eftersom resultatet blir ett annat? Eftersom till och med trådens rubriksättning (som du gjort) bygger på din uträkning så är det lite märkligt att det var irrelevant helt plötsligt.

Om en person ensam ska dra in pengarna är din uträkning fortfarande fel för en person bidrar fortfarande bara med en del av det staten drar in för att täcka sina utgifter.

Att kalla mig för idiot och försöka racka ner på din egen uträkning ändrar inte det faktum att du räknade käpprätt åt helvete och att ditt exempel är helt värdelöst.

Men återkom gärna med några riktiga faktaargument om du är intresserad av en seriös diskussion och inte bara vill visa hur hemsk invandringen är utan att behöva ta hänsyn till några fakta.
Senast redigerad av Urmelkotten 2013-12-19 kl. 00:39.
Citera
2013-12-19, 00:29
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
haha ja visst är det sjukt...
ja varför inte bara skippa mellanhanden, skicka hem alla somaliser och så försörjer vi hela jävla landet på plats istället. då får vi åtminstone lite valuta för pengarna

Det är illa när förslaget att öppna socialkontor och försäkringskassa i Somalia framstår som ett mer balanserat förslag än nuvarande politik.
Citera
2013-12-19, 00:31
Medlem
Citat:
Så jag räknar om ditt eget exempel med korrekta siffror och då blir det irrelevant eftersom resultatet blir ett annat?

Om en person ensam ska dra in pengarna är din uträkning fortfarande fel för en person bidrar fortfarande bara med en del av det staten drar in för att täcka sina utgifter.

Att kalla mig för idiot och försöka racka ner på din gen uträkning ändrar inte det faktum att du räknade käpprätt åt helvete och att ditt exempel är helt värdelöst.

Men återkom gärna med några riktiga faktaargument om du är intresserad av en seriös diskussion och inte bara vill visa hur hemsk invandringen är utan att behöva ta hänsyn till några fakta.
Ja staten har andra inkomstkällor än skattepengar, men staten har också andra utgifter än somalier. Ditt argument är irrelevant eftersom min uträkning bygger på hur mycket en person behöver bidra med i skattepengar för att betala de 10.000.000:- som krävs. Och det är inte för att bevisa hur mycket en somalier kostar för varje invånare, det är inte vad jag försöker göra och det fattar vemsomhelst. Det är endast som referenspunkt för att visa hur mycket 10.000.000:- i skattepengar egentligen är.

Och ordet idiot var inte riktigt riktat mot dig, det lät bara så jävla bra i sammanhanget att jag inte kunde låta bli. Personangrepp ingår inte i mina argument.
Citera
2013-12-19, 00:45
Medlem
Citat:
Ja staten har andra inkomstkällor än skattepengar, men staten har också andra utgifter än somalier. Ditt argument är irrelevant eftersom min uträkning bygger på hur mycket en person behöver bidra med i skattepengar för att betala de 10.000.000:- som krävs. Och det är inte för att bevisa hur mycket en somalier kostar för varje invånare, det är inte vad jag försöker göra och det fattar vemsomhelst. Det är endast som referenspunkt för att visa hur mycket 10.000.000:- i skattepengar egentligen är.

I så fall är du väldigt otydlig i ditt första inlägg för där står det tydligt att det krävs att en person måste arbeta i över 40 år för att vi ska kunna försörja en somalier.

Citat:
Om man får ut 20.000:- efter skatt, innebär det att man bidrar med ungefär 20.000:- i skatt (30% arbetsgivaravgift, 30% kommunalskatt). För att bidra med 10.000.000:- i skatt, behöver vi alltså arbeta 500 månader, som är 41.7 år.

Med andra ord krävs det att en person jobbar i 41.7 år för att en somalier ska kunna försörja sig. Hur är det tänkt att det ska rädda några pensioner?

Alla andra förklaringar har tilkommit i efterhand när du fått lite mothugg på ditt första inlägg. Ser ut som en klar efterkonstruktion.
Citera
2013-12-19, 00:45
Medlem
Det här är ett sånt typiskt exempel på hur man kan välja att ta in den informationen som förstärker ens fördomar och blunda för helhetsbilden, som givetvis är mer komplex. Visst kostar bostad, sjukvård, skola m.m. Man kan slänga på ännu mer kostnader, bygget av vägar som invandrare använder sig av, fritidsgårdar, ja vi skulle kunna komma upp i miljardsummor. Men sen funkar det ju så att egentligen behöver det inte kosta någon speciellt anmärkningsvärd summa. Fattar man bara lite grunder till ekonomiska principer förstår man att pengarna är en del av ett kretslopp. Det är verkligen inte så att pengarna brinner upp. Det är bara siffror på ett papper som är en illusion. Hyran somaliern betalar går till hyresvärd som betalar tillbaka skatt, sedan köper hyresvärden mat för pengar som det är moms på och en del går till ica-kassörskans lön som hon skattar och konsumerar och gör att andra har jobb och lön och hyresvärden kanske bygger nytt, byggarbetare ska få lön som dom skattar och konsumerar och så går det runt. Skolan som barnen går i är förhoppningsvis kommunal, ja då är pengarna bara siffror i en dator som byter kolumn, allt är ett kretslopp. Farorna ligger i skolor som är privatiserade som ägs av människor baserade i utlandet. Det är pengar som försvinner ut ur kretsloppet och det är i jämförelse med pengar som stannar imom kretsloppet väldiga summor som staten förlorar.
Citera
2013-12-19, 00:59
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justanam
Det här är ett sånt typiskt exempel på hur man kan välja att ta in den informationen som förstärker ens fördomar och blunda för helhetsbilden, som givetvis är mer komplex. Visst kostar bostad, sjukvård, skola m.m. Man kan slänga på ännu mer kostnader, bygget av vägar som invandrare använder sig av, fritidsgårdar, ja vi skulle kunna komma upp i miljardsummor. Men sen funkar det ju så att egentligen behöver det inte kosta någon speciellt anmärkningsvärd summa. Fattar man bara lite grunder till ekonomiska principer förstår man att pengarna är en del av ett kretslopp. Det är verkligen inte så att pengarna brinner upp. Det är bara siffror på ett papper som är en illusion. Hyran somaliern betalar går till hyresvärd som betalar tillbaka skatt, sedan köper hyresvärden mat för pengar som det är moms på och en del går till ica-kassörskans lön som hon skattar och konsumerar och gör att andra har jobb och lön och hyresvärden kanske bygger nytt, byggarbetare ska få lön som dom skattar och konsumerar och så går det runt. Skolan som barnen går i är förhoppningsvis kommunal, ja då är pengarna bara siffror i en dator som byter kolumn, allt är ett kretslopp. Farorna ligger i skolor som är privatiserade som ägs av människor baserade i utlandet. Det är pengar som försvinner ut ur kretsloppet och det är i jämförelse med pengar som stannar imom kretsloppet väldiga summor som staten förlorar.
Det där kretsloppet bygger man ingen välfärd på eller ens upprätthåller den välfärd som finns kvar i dagens Sverige. Din skalle är nog det enda som är komplext då du inte fattar något så enkelt.
Citera
2013-12-19, 01:01
Medlem
Citat:
I så fall är du väldigt otydlig i ditt första inlägg för där står det tydligt att det krävs att en person måste arbeta i över 40 år för att vi ska kunna försörja en somalier.

Alla andra förklaringar har tilkommit i efterhand när du fått lite mothugg på ditt första inlägg. Ser ut som en klar efterkonstruktion.
I ditt utdrag från trådstarten står klart och tydligt:
Citat:
Med andra ord krävs det att en person jobbar i 41.7 år för att en somalier ska kunna försörja sig.
Men om det inte var tydligt nog, skriver jag i stycket efter:
Citat:
Är det rimligt att en viss folkgrupp ska vara en sån belastning för samhället att de kräver ett helt liv av arbete av en annan person för att överleva?
Hur är det en efterhandskonstruktion? Notera att trådstarten aldrig redigerats. Mina senare förklaringar är bara förtydliganden eftersom du verkade behöva det. Är du med?
Citera
2013-12-19, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justanam
Fruktansvärt rörig text, men jag klarade mig med stor ansträngning igenom den, testa styckeindelning nästa gång. Hursomhelst, att somaliern slösar sina pengar gottgör inte det faktum att somaliern inte jobbat för att förtjäna de. Det är fortfarande någon annan som jobbat för hans/hennes försörjning.

Båda dessa personer slösar sina pengar, men bara en av de har jobbat för sina pengar. Pengarna somaliern slösar hade på ett eller annat sätt kommit ut i det du kallar "kretsloppet" ändå, vi behöver alltså inte vara tacksamma för att somaliern är givmild nog att spendera de i våran ekonomi.
Citera
2013-12-19, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Nja, riktigt så kan man inte räkna. Det är ju ingen som kan förneka att en vuxen somalier som inte kan svenska och inte har en utbildning kommer att behöva bli livstidsförsörjd av skattebetalarna om de nu stannar här.

Nu vet jag inte vad en enskild sådan somalier får i bidrag eftersom en del bidrag är bostad som täcker flera personer. Men säg att varje somalier får 10000 kr/mån skattefritt. Då är bidragskostnaden 120000 kr/år, 1.2 miljoner på 10 år. Säg att de lever ytterligare 30 år, 3.6 miljoner. Men mycket av dessa pengar flödar tillbaka genom moms, alkoholskatt, bensinskatter etc.

Så var man har fått siffran 10 miljoner ifrån känns lite märkligt. Sedan finns det ju säkerligen massor med barn som i sin tur förmodligen går i skolan och så småningom blir nettogivare.

Nu finns det ju också andra kostnader som sjukvård, tandvård. Inte helt lätt att räkna på. En förlustaffär javisst, men 10 miljoner för varje somalier?, tveksamt.

Infrastruktur kostar runt 4 miljoner/medborgare i Sverige, säkert mer i Norge. Finns dussintals andra poster som även bör nämnas.

Tänk så här, du släpper 100.000 pers i skogen, vad behöver dessa?

Skolor, sjukhus, 30.000 bostäder, avlopp, vägar, myndighetsbyggnader, myndigheter, skolsystem, sjukvårdspersonal, militär, polis, brandkår, underhåll av fastigheter, vägar, tåg, bussar, bibliotek, energinät, kraftverk, vattenreningsverk, fjärrvärme osv osv osv osv osv osv osv

TS exempel är däremot orimligt då han i exemplet kostar mer en vad han betalar in i skatt. Endast var fjärde svensk bidrar positivt till statskassan, det krävs en rejäl årsinkomst för det. Nu ska man ha i åtanke att även de yrken som ger lite inkomst behövs, höginkomsttagare och låginkomsttagare lever i symbios.
Citera
2013-12-19, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lPhone
Infrastruktur kostar runt 4 miljoner/medborgare i Sverige, säkert mer i Norge. Finns dussintals andra poster som även bör nämnas.

Tänk så här, du släpper 100.000 pers i skogen, vad behöver dessa?

Skolor, sjukhus, 30.000 bostäder, avlopp, vägar, myndighetsbyggnader, myndigheter, skolsystem, sjukvårdspersonal, militär, polis, brandkår, underhåll av fastigheter, vägar, tåg, bussar, bibliotek, energinät, kraftverk, vattenreningsverk, fjärrvärme osv osv osv osv osv osv osv

TS exempel är däremot orimligt då han i exemplet kostar mer en vad han betalar in i skatt. Endast var fjärde svensk bidrar positivt till statskassan, det krävs en rejäl årsinkomst för det. Nu ska man ha i åtanke att även de yrken som ger lite inkomst behövs, höginkomsttagare och låginkomsttagare lever i symbios.
Jag tror inte somalier har något behov av bibliotek. Skämt åsido så är mitt exempel orimligt eftersom personen skulle behöva jobba ännu längre för att försörja somaliern, om man tar hänsyn till att han ska betala sina egna kostnader också.

Men det är andra gången jag ser att vi kostar mer än vi bidrar med i tråden. Du säger 25% Tinuviel säger 40% av Sverige bidrar med mer än de kostar. Ganska stor skillnad, vilket stämmer?

Edit: Kollade upp det och statistiken säger 40%. Men som allt annat handlar det om tolkningar. Det är minoriteten som knappt jobbar, ofta är sjuka och begår många brott som höjer kostnaderna för majoriteten.

Den rapporten är också 10 år gammal, kan de senaste årens ökade invandrings-/rättsystems-/bidragskostnader kombinerat med de större klyftorna ha fuckat upp välfärden såpass att bara 25% av oss bidrar idag?
Senast redigerad av hustlerinc 2013-12-19 kl. 02:19.
Citera
2013-12-19, 03:13
Medlem
Jeff.Becks avatar
Det går ju inte bara att räkna bidrag, även andra kostnader som handläggare etc tillkommer. Förmodligen har utredningen inte heller räknat med att runt 20% somalierna är kriminella vilket också är en stor kostnadspott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in