2013-12-19, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Fruktansvärt rörig text, men jag klarade mig med stor ansträngning igenom den, testa styckeindelning nästa gång. Hursomhelst, att somaliern slösar sina pengar gottgör inte det faktum att somaliern inte jobbat för att förtjäna de. Det är fortfarande någon annan som jobbat för hans/hennes försörjning.

Båda dessa personer slösar sina pengar, men bara en av de har jobbat för sina pengar. Pengarna somaliern slösar hade på ett eller annat sätt kommit ut i det du kallar "kretsloppet" ändå, vi behöver alltså inte vara tacksamma för att somaliern är givmild nog att spendera de i våran ekonomi.

Ok en eloge till dig för ansträngningen, jag ska tänka på att skriva mer lättläst

Nej, jag menar inte heller att vi ska vara tacksamma eller något sådant, jag ville bara belysa att det inte är så enkelt att säga att sånt här kostar såhär många miljoner eller 40 års skatt och att det är pengar som bara försvinner.
Citera
2013-12-19, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rivarossi
Finns det något annat land i hela världen, där invånarna har så stora skuldkänslor för korrupta kraschade regimer, som Sverige?
Har folk i de länderna inget som helst ansvar för utvecklingen där?
Kan vi möjligen i så fall påstå att PK=rasism?

Ja, precis, och det är vad jag brukar säga när jag blir trött på PK-ister: Det är rasism att tycka att vi svenskar måste ta hand om andra folk. Jag brukar säga åt dem att afrikaner, kurder, mm inte är några undermänniskor utan att de är precis lika kapabla som vi att bygga fungerande samhällen. Vi behöver alltså inte "ta hand om dem" som om de vore sjuka eller funktionshindrade. Det räcker med att hjälpa till lite på traven med utbildning, råd och stöd, så de kan bygga sitt samhälle efter europeisk modell, om det nu är europeiskt välstånd migranterna eftersträvar.

Krig är inte en naturkatastrof utan orsakas av de konflikter kulturen ifråga gett upphov till.
Citera
2013-12-19, 07:30
Medlem
Annanukis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jovisst, men då måste man också räkna med vad somalierns barn bidrar med under sin livstid. Att barn kostar pengar i minst 18-20 år är ingen nyhet eller begränsat till somalier.

Det finns knappast någon folkgrupp som är så svårintegrerad som Somalier. Genomsnitts-IQ på 68 och muslimsk skolning i en klan-kultur gör att de inte bidrar med nåt. Förutsatt att man bortser från TBC, gruppvåldtäkter, misshandlar o fakeade bilolyckor etc. I Danmark har somaliska män 15-25 (typ) 10 gångers överrepresentation i brott.
Citera
2013-12-19, 07:43
Medlem
Annanukis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justanam
Det här är ett sånt typiskt exempel på hur man kan välja att ta in den informationen som förstärker ens fördomar och blunda för helhetsbilden, som givetvis är mer komplex. Visst kostar bostad, sjukvård, skola m.m. Man kan slänga på ännu mer kostnader, bygget av vägar som invandrare använder sig av, fritidsgårdar, ja vi skulle kunna komma upp i miljardsummor. Men sen funkar det ju så att egentligen behöver det inte kosta någon speciellt anmärkningsvärd summa. Fattar man bara lite grunder till ekonomiska principer förstår man att pengarna är en del av ett kretslopp. Det är verkligen inte så att pengarna brinner upp. Det är bara siffror på ett papper som är en illusion. Hyran somaliern betalar går till hyresvärd som betalar tillbaka skatt, sedan köper hyresvärden mat för pengar som det är moms på och en del går till ica-kassörskans lön som hon skattar och konsumerar och gör att andra har jobb och lön och hyresvärden kanske bygger nytt, byggarbetare ska få lön som dom skattar och konsumerar och så går det runt. Skolan som barnen går i är förhoppningsvis kommunal, ja då är pengarna bara siffror i en dator som byter kolumn, allt är ett kretslopp. Farorna ligger i skolor som är privatiserade som ägs av människor baserade i utlandet. Det är pengar som försvinner ut ur kretsloppet och det är i jämförelse med pengar som stannar imom kretsloppet väldiga summor som staten förlorar.

Du glömmer bort att somaliern inte spenderar alla pengarna i Sverige så väldigt mycket försvinner ut ur vårt svenska kretslopp. Det är inte Ica-kassörskan som gör dom stora pengarna utan Ica-handlarna. Pengarna koncentreras till redan besuttna som har råd att köpa fastigheter, o so weiter.
Skolan som barna går i får problem då somal-barna inte kan svenska och klasserna sväller vilket gör att undervisningen blir lidande och Sveriges PISA-resultat störtdyker.
Du radar bara upp en massa floskel-teorier du lärt dig i skolan, men det funkar inte riktigt som du tror ute i verkligheten.
Det skickas nog mer pengar till Al-Shabab än till utländska friskoleägare.
Citera
2013-12-19, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nåväl, utan de norska siffrorna kommer vi nog inte så mycket längre.

Jag mailade faktiskt Finansavisen för ett par veckor sedan och bad om deras rådata och deras spread sheet eller liknande som jag utgår från att de använt sig av. Tänkte mig att man skulle kunna kopiera deras uträkning med data från SCB. Men inte fått något svar. Mailade även SCB och frågade och de var bekanta med uträkningen som de gjort i Norge och vilka data som använts och om de fanns tillgängliga/bokförda på samma sätt i Sverige, men de var inte bekanta med den, enligt svaret.
Citera
2013-12-19, 08:35
Medlem
Voltecs avatar
Jag tror mycket på att staten skapar ett cashflow-system dvs staten har pengarna och man måste snurra pengarna. Ta hit flyktingar och sätt dem på ställena ingen vill bo, på så sätt lönar det sig att ha kvar en vårdcentral i byn eller skolan som praktiskt taget är tom.

Därför det är mycket snack om att bidraget upphör om man inte bor där man blir tillsagd att bo.
Har väldigt svårt att tro sveriges regering tar hit flyktingar pga humanitära skäl utan det är ekonomiskt fördelaktigt.
Citera
2013-12-19, 08:50
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annanuki
Det finns knappast någon folkgrupp som är så svårintegrerad som Somalier. Genomsnitts-IQ på 68 och muslimsk skolning i en klan-kultur gör att de inte bidrar med nåt. Förutsatt att man bortser från TBC, gruppvåldtäkter, misshandlar o fakeade bilolyckor etc. I Danmark har somaliska män 15-25 (typ) 10 gångers överrepresentation i brott.

Precis - det går inte blanda olja med vatten. Sverige skulle byggt ett resurscenter i Somalia, med skolor, sjukhus, administration. Då hade pengarna räckt till 10-100 ggr fler hjälpbehövande.
Tänk er ett läkarteam som vaccinerar flera hundra personer om dagen. En sådan insats betyder något. Nu får de som tagit sig hit sitta i en förortslägenhet och glo på väggarna tills de trillar av pinnen. Jobb får de sällan. Ovärdigt.

Det är inte de i första hand som lyckas ta sig till Sverige vi skall hjälpa utan de som inte kan ta sig ur rännstenen i Mogadishu.

När skall politikerna sluta experimentera med folks väl och ve ?
Citera
2013-12-19, 09:18
Medlem
kuntakinte55s avatar
40 års arbete är inte ett rimligt antagande, om man ser till hela bilden.

På 40 år hinner somaliern föröka sig till ca 4 somalier, och man kan inte bortse från att somalierns barn ska försörjas och att somalier som ska ta hand om så många barn knappast hinner utföra något produktivt arbete om de nu hade gjort det annars.

40 år framåt i tiden behövs därför 160 års arbete för att försörja dessa somalier, som antagligen fortsätter att föröka sig i samma takt. Allt beroende på att en somalier kom in från början likt en trojansk häst, egentligen tiotusentals trojanska hästar per år som redan innan de kom hit bestämt sig för att bli bidragsparasiter.
Citera
2013-12-19, 09:24
Medlem
kuntakinte55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Tänk er ett läkarteam som vaccinerar flera hundra personer om dagen. En sådan insats betyder något.
...
Visst hjälper det fler, men vi har redan skickat massor av den typen av bistånd till afrika under decennier, och resultatet är att det nu finns miljontals fler afrikaner som fortfarande inte klarar att ta hand om sig själva. Skulle Sverige ta emot bara de som överlevt tack vara vårt bistånd skulle sveriges befolkning nu vara kanske 20 miljoner afrikaner fler.

Bistånd är förstås bättre än att sverige invaderas och problemet sprids hit, men har biståndet löst problemet med överbefolkning och påföljande svält och krig?
Citera
2013-12-19, 09:28
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Intressant men samtidigt riktigt skrämmande och även om det så klart är svårt att veta exakt så tror jag beräkningen ligger nära sanningen.
Det här förstörde i alla fall min arbetslust i dag och på sikt så kommer det här att sänka Sverige.
Citera
2013-12-19, 10:18
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Intressant men samtidigt riktigt skrämmande och även om det så klart är svårt att veta exakt så tror jag beräkningen ligger nära sanningen.
Det här förstörde i alla fall min arbetslust i dag och på sikt så kommer det här att sänka Sverige.
Vem har lust att arbeta för att försörja Somalier? Kanske bara de som har trevliga och intressanta jobb där de inte behöver ha att göra med somalier.
Citera
2013-12-19, 10:28
Medlem
MKultra72s avatar
Somalier är oerhört illa omtyckta av andra afrikaner (känner några), de anses både dumma och våldsamma/tjuvaktiga, Afrikas zigenare brukar dom kalla dom.

Saker som att te.x lära sig klockan är oerhört svårt för Somalier, så att få dom i arbete är ofta inte det lättaste.

I sverige är det finaste som finns när man tycker synd om andra (så länge det inte är svenskar/européer) och tycker illa om sig själv och sina egna. Man kan ju faktiskt tycka att då är det faktiskt dags att det folket dör ut, även om det som tar över är "dåligt" (men på andra sätt).
Senast redigerad av MKultra72 2013-12-19 kl. 10:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in