2013-12-18, 11:20
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stratakasta
Det är ganska känt att Södermalm kallades för kniv söder engång i tiden

Nej, det var en del av Södermalm, Hornstull som var väldigt nergånget på den tiden. Till stora delar var det ju den finare befolkningen på östra Södermalm som spred detta rykte för att markera avstånd från arbetarklassen som höll till vid Hornstull.

Även inom svartskallemaffian finns det gott om hycklare, allt är så jävla bra ute i förorten men så fort man får möjlighet att flytta till ett svenskt område så sviker man de man säger att man företräder. Hyckleriet har många ansikten Pascalidou, klappturken Pekgul är två andra.
Citera
2013-12-18, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Man ska inte heller bortse ifrån att om "Södermalm" var en stad så skulle den hamna på 7.e plats eller nått. Det är inget litet pitoreskt kvarter vilket många tycks tro.
Jag vill minnas att jag för något år sedan läste att runt 15% av befolkning på Södermalm är födda utomlands. Det är lite drygt antalet SD:are i Sverige vilket i sig kan ses som en alldeles för stor siffra.

Som sagt har man bott sedan 90-talet på Södermalm så har man sett ett och annat mer än man önskar i sitt närområde.

För att inte tala om alla som befinner sig på Södermalm, men inte bor där. Har för mig att jag läst att ca 120000 bor där, men att siffran människor som befinner sig där ofta överstiger 300000, speciellt helger.
Citera
2013-12-18, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Nej, det var en del av Södermalm, Hornstull som var väldigt nergånget på den tiden. Till stora delar var det ju den finare befolkningen på östra Södermalm som spred detta rykte för att markera avstånd från arbetarklassen som höll till vid Hornstull.

Även inom svartskallemaffian finns det gott om hycklare, allt är så jävla bra ute i förorten men så fort man får möjlighet att flytta till ett svenskt område så sviker man de man säger att man företräder. Hyckleriet har många ansikten Pascalidou, klappturken Pekgul är två andra.

Är du emot social mobilitet nu också?
Citera
2013-12-18, 11:29
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Sedan, som flera andra påpekat, måste man få ha åsikter om något utan att leva på exakt det vis ni bestämt. För att ta ett något långsökt exempel kan jag stå för att jag gillar Burger Kings käk, men jag äter nästan aldrig där nuförtiden eftersom jag försöker gå ner i vikt...

Exakt, det är tydligen helt OK för er att gaffla om att göra BK:s mat ännu fetare, däremot äter ni den inte själva för ni mår dåligt av den.
Om du måste gå ner i vikt får jag väl för övrigt titulera dig tjocksmock fortsättningsvis
Citera
2013-12-18, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Det här är troligtvis den mest frekvent återkommande påståendet på Flashback och är egentligen en klassfråga.

Vad jag vet så finns det många med utländskt ursprung i de flesta områden men med vissa undantag. Det finns ju helvita enklaver i bland annat Skåne...

Att det faktum att man värnar om andra människor ska medföra att man måste bo i segregerade områden haltar lika mycket som att man måste bo på härbärge för att man värnar om hemlösa. Eller i skogen för att man värnar om vargar.

Jag är övertygad om att människan bosätter sig i de områden man trivs i, och har ekonomisk möjlighet att bosätta sig i.
Det gäller alla oavsett hudfärg eller yrkesgrupp.

Som sagt det här påståendet är uttjatat och korkat.

Det är inte alls uttjatat. Dessa politiker, journalister och andra töntöversittare borde förflytta sina arslen ut till de tämligen sämre förorterna för att få smaka på skiten. Jag har bott i Angered och Hjällbo. Det är skit där ute. Folk har inte jobb. Ungdomarna är rastlösa. Det är klotter och stökigt. MEN jag känner inte ens i närheten så mycket förakt för de invandrare som bor där som jag känner förakt för översittarpolitiker och -journalister. Det är deras fel. Det är inte invadrarnas fel. Invandrarna får inga jobb av ganska uppenbara orsaker, varav bristande svenskakunskaper även för 2:a och 3:e genrationens invandrare är en markant faktor. Skolorna i dessa invandrartäta förorter är inte utrustade för att hantera så mycket ungdomar från olika kulturer där den större delen inte har samma förutsättningar att lära sig såpass perfekt svenska som en vitsvensk individ en "helsvensk" förort har. Det blir en ond spiral i dessa förorter. Invandrarna blir inte integrerade på rätt sätt. Det är inte rättvist mot dem och det är garanterat inte rättvist mot skattebetalarna som får stå för notan för denna idiotiska integrationspolitik som förs i svea rike.

Förrutom att vi måste minska invandringen och reda upp den röra som är i samhället så måste de invandrare som ligger i riskzonen för att vara beroende av bidrag i 7 år+ inte ges möjligheten att "välja" vart dem vill bo, de skall placeras i städer/orter/förorter som inte är så invandrartäta. De skulle på så vis få bättre möjlighet att integreras på alla plan i det svenska samhället och lära sig språket och därmed bli en tillgång istället för en börda. Om vi bara hade haft en sådan integrationspolitik från när vi började ta in mycket invandrare så hade vi inte sett de problem vi ser i dag.
Citera
2013-12-18, 12:27
Medlem
Manuls avatar
Citat:
Sedan, som flera andra påpekat, måste man få ha åsikter om något utan att leva på exakt det vis ni bestämt. För att ta ett något långsökt exempel kan jag stå för att jag gillar Burger Kings käk, men jag äter nästan aldrig där nuförtiden eftersom jag försöker gå ner i vikt...

Kan du då åtminstone hålla med om att det är ett jävla hyckleri när journalisterna börjar bröla om rasism när ANDRA människor inte vill bo nära invandrare? Kan du hålla med om att journalister som bor rasrent bara ska hålla käften stängd när arbetarklassen också vill bo invandrarfritt? Jag tycket det är vidrigt när dessa hycklare försvarar sin rätt att bo rasrent, men har fräckheten att anklaga mig och andra människor i min situation för att vara rasister när vi lider av blatte-kaoset och vill komma bort från det.

En bättre jämförelse med BK är att du påstår att du gillar BKs käk, trots att du aldrig ätit där utan bara äter gåslever och skumpa varje dag, samtidigt som du anklagar andra människor för att vara snobbar om de inte älskar BKs mat och äter där varje dag.
Med din jämförelse så antyder du dessutom att invandring är skadligt...
Citera
2013-12-18, 12:55
Bannlyst
Citat:
Du bara påstår en massa grejer ju. Hur vet du var Bjuvs invandrare kommer ifrån, när du inte har någon källa som påvisar det?

www.migrationsverket.se (är du lat eller?)

Men eftersom du duckade mitt förra inlägg så kommer här en källa + utdrag på silverfat ang hur arbetssamma dessa parasiter är:
http://www.migrationsinfo.se/regional-statistik/skne-ln/bjuvs-kommun/

Och 40% (var snäll förra gången och skrev under 50%) av utomeuropeiska invandrare jobbar (2008, lägg till 5 år av massinvandring av somalier och annat pack + att många har låtsasjobb/instegsjobb där skattebetalarna står för 80% av lönen samt att MÅNGA 2:a generationsblattar inte heller ingår).
Senast redigerad av LennartEricsson 2013-12-18 kl. 13:06.
Citera
2013-12-18, 12:56
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasarely
Är du emot social mobilitet nu också?

Man ska vara ärlig med vad man tycker, man ska inte tala om enhörningar och regnbågar i förorten när man själv gör allt vad man kan för att komma därifrån. Många svenskar och invandrare som älskar mångkultur men vill inte själva bo i mångkulturen. Den enda ärliga jag kan komma på är väl han Doggelito som fortfarande bor kvar.

Mångkulturälskare vill inte ens arbeta i mångkulturen ännu mindre bo där. Istället vill man att den svenska arbetarklassen ska integrera sig med den nya kulturen dvs våldtäktsskolor för barnen och muslimskrik på dagarna.

http://www.friatider.se/sura-miner-nar-do-tvingas-flytta-till-rinkeby

Citat:
I en rapport till regeringen listar DO en lång rad möjliga negativa effekter av att myndigheten och dess runt 100 byråkrater förflyttas från det nuvarande högkvarteret, beläget på Torsgatan i centrala Stockholm.

Bland annat varnar man för att personalomsättningen kommer att öka kraftigt från mellan 12 och 24 procent årligen till mellan 20 och 32 procent årligen, skriver TCO-Tidningen. DO klagar dessutom på att flytten till Rinkeby/Tensta kan leda till ”kompetensbortfall”, ”sämre upplevd arbetsmiljö” samt att det blir svårare att rekrytera ny personal.
Citera
2013-12-18, 13:03
Medlem
Steffestekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stratakasta
Ok, vad har dina inlägg med mitt inlägg att göra?

Hela detta med boende handlar mer om att politiker och journalister inte vet så mycket om dessa områden och de som bor där mer än vad de läser på aftonbladet. Om de bodde bland "mångkulturen" så skulle de inse hur dålig deras politik egentligen fungerar, det funkar inte att åka till rinkeby en sommar med sina medarbetare och tro att det är så himla vänligt där.

Så du tror inte att journalister och politiker vet hur det är i dessa områden, men här på flashback gör man det? Ja kanske det. Inte omöjligt faktiskt. Men det är inte hycklande i så fall.. Hycklar är ju om man med vetskapen om hur dåligt det är och väljer att inte bo där men sen säger att det är bra.

Detta gör ju inte journalister och politiker. De kanske som du säger inte är medvetna om det.

Men ärligt talat. Jag tror det går få förbi hur det ser ut i dessa områden...Eller? Frågan är ju alla om alla som skriver i denna tråd vet det?

Är det verkligen så jävligt? Jag har varit i Rosengård 1 gång. Det var ju inte så att jag blev rånmördad. Det som faktiskt hände (jag kan inte svära på gud eller dylikt, då jag inte är troende)
var att ungdomar blev förvånade över vi vitas närvaro och valde att hjälpa oss att hitta dit vi skulle. Det är den enda gången jag har varit i dessa områden. Åt en god falafel. Kanske den bästa jag ätit. Jag blev väl bemött. Det märkliga var väl hur pass ovanligt det verkade vara med vita människor där. Och varför skriver jag detta? Försöker jag säga att allt är smör och solsken i rosengård? Nej. Men vi måste någonstans förstå att det inte finns en bild som är representativ för ett område. Det är flera bilder som skall läggas samman till en.

Men alla som skriver här i tråden verkar verkligen ha en god bild om hur det ser ut. Hur har dom skaffat denna undrar jag? Genom empiri eller andrahandsinformation?
Citera
2013-12-18, 14:27
Medlem
Stratakastas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steffestekare
Så du tror inte att journalister och politiker vet hur det är i dessa områden, men här på flashback gör man det? Ja kanske det. Inte omöjligt faktiskt. Men det är inte hycklande i så fall.. Hycklar är ju om man med vetskapen om hur dåligt det är och väljer att inte bo där men sen säger att det är bra.

Detta gör ju inte journalister och politiker. De kanske som du säger inte är medvetna om det.

Men ärligt talat. Jag tror det går få förbi hur det ser ut i dessa områden...Eller? Frågan är ju alla om alla som skriver i denna tråd vet det?

Är det verkligen så jävligt? Jag har varit i Rosengård 1 gång. Det var ju inte så att jag blev rånmördad. Det som faktiskt hände (jag kan inte svära på gud eller dylikt, då jag inte är troende)
var att ungdomar blev förvånade över vi vitas närvaro och valde att hjälpa oss att hitta dit vi skulle. Det är den enda gången jag har varit i dessa områden. Åt en god falafel. Kanske den bästa jag ätit. Jag blev väl bemött. Det märkliga var väl hur pass ovanligt det verkade vara med vita människor där. Och varför skriver jag detta? Försöker jag säga att allt är smör och solsken i rosengård? Nej. Men vi måste någonstans förstå att det inte finns en bild som är representativ för ett område. Det är flera bilder som skall läggas samman till en.

Men alla som skriver här i tråden verkar verkligen ha en god bild om hur det ser ut. Hur har dom skaffat denna undrar jag? Genom empiri eller andrahandsinformation?

Har släktingar i hammarkullen i Göteborg, där är det sopor överallt, ungdomar som busar hela tiden osv. I Stockholm är det otroligt mycket droger och "inget att göra häng", bråk mellan olika killar som har urartat pga pengar osv. Om du går ensam genom felställe där folk hänger och om vissa av dessa människor är psykopater så kan man bli rånad/misshandlad, endast "för att"

Det är inte såhär varje dag i veckan, men på kvällar kan det vara farligt faktiskt, anledningen varför svenskar blir rånade oftast är pga att folk vet att de inte bor där.

Nu bor jag i ett vitt område, där det endast bor Svenskar mer eller mindre och det är otroligt lugnt kan jag säga, lite överdrivet nästan. Allt är perfekt, från utbildning till sjukvård och fritidsaktiviteter(kommunal). När jag var yngre så kunde man höra hur folk blev misshandlade, t.om knivhuggna i grundskolan, asså vi snackar om ungar i 13-15 år, vi slog varandra ganska rejält för skojs skull och mobbade lite fritt faktiskt men allt var liksom broderligt men de som inte var med i denna pakt måste ha känt sig riktigt dåliga(nu när jag tänker efter). Men den yngre generationen är mycket extremare och mycket mer farliga, den där broderskapet finns inte och alla försöker leva upp till någon gangster livsstil. Jag vet inte varför det är såhär men jag tror om ungdomarna hade jobb så skulle det mesta försvinna, ingen satsar på skolan heller, kanske man borde göra bättre skolor.

Edit: Nej, jag tror inte politiker och journalister gör det, jag bor i ett helt vitt område och jag vet att min granne inte vet ett piss om hur det är i ett invandrartät område. Åt lunch på lokala restaurangen här, kom in ett gäng människor, 30-40 år alla svenskar. De pratar om Södermalm och hur häftigt det är, snackar om hipsters och liknande, men Södermalm är en "låtsas" mångkultur, om du vill. Det är där de invandrare som har det bättre hänger, tänk dig Soran eller Kawaglary eller vad han nu heter. Men inga riktiga blattar, dvs förorts invandrare.
Senast redigerad av Stratakasta 2013-12-18 kl. 14:48.
Citera
2013-12-18, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogrust
Hade tänkt fråga Bullen samma sak. Hur många skulle välja att bo kvar i Hammarby Sjöstad om vi lät Husby-, Akalla-, Rinkeby- och Hjulsta-invånare byta till och besitta sjuttio procent av bostadsrätterna där?

Ja, som sagt, skulle man byta ut befolkningen på Söder eller liknande med den som finns i t.ex Husby så hade som sagt ingen med handen på hjärtat kunna påstå att detta blev ett rejält lyft för området. Bra skolor, sjukvård och annat som Bullen nämner hade han kunnat kyssa farväl ganska omgående efter att detta hypotetiska befolkningsbyte hade skett. Så det är inget annat än hyckleri när en vanlig svensk kallas rasist och trångsynt när han beklagar sig över att det går utför med dennes bostadsområde samtidigt som journalisterna som säger sig värna om att göra Sverige till ett så mångkulturellt samhälle som möjligt aldrig ens sätter sin fot i dessa områden.
Citera
2013-12-18, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
Ja, som sagt, skulle man byta ut befolkningen på Söder eller liknande med den som finns i t.ex Husby så hade som sagt ingen med handen på hjärtat kunna påstå att detta blev ett rejält lyft för området. Bra skolor, sjukvård och annat som Bullen nämner hade han kunnat kyssa farväl ganska omgående efter att detta hypotetiska befolkningsbyte hade skett. Så det är inget annat än hyckleri när en vanlig svensk kallas rasist och trångsynt när han beklagar sig över att det går utför med dennes bostadsområde samtidigt som journalisterna som säger sig värna om att göra Sverige till ett så mångkulturellt samhälle som möjligt aldrig ens sätter sin fot i dessa områden.

Med den logiken så är det ju helt obegripligt att inte hela den svenska journalistkåren bor i Vellinge. Jag fattar inte… det är ju den vitaste kommunen i landet… varför bor inte alla journalister där? Och varför väljer stockholmsjournalisterna att bo på söder? Varför bor de inte i Djursholm allihop? Eller i Danderyd?

Vad alla ni idioter inte begriper är att INGEN JÄVEL vill bo i miljonprogrammen om de inte måste. Det är där de fattigaste och de som i princip saknar socialt nätverk hamnar. Alla som kan ta sig därifrån gör det.
Så var det på 70-talet. Så är det nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in