Citat:
Ursprungligen postat av
Steffestekare
Så du tror inte att journalister och politiker vet hur det är i dessa områden, men här på flashback gör man det? Ja kanske det. Inte omöjligt faktiskt. Men det är inte hycklande i så fall.. Hycklar är ju om man med vetskapen om hur dåligt det är och väljer att inte bo där men sen säger att det är bra.
Detta gör ju inte journalister och politiker. De kanske som du säger inte är medvetna om det.
Men ärligt talat. Jag tror det går få förbi hur det ser ut i dessa områden...Eller? Frågan är ju alla om alla som skriver i denna tråd vet det?
Är det verkligen så jävligt? Jag har varit i Rosengård 1 gång. Det var ju inte så att jag blev rånmördad. Det som faktiskt hände (jag kan inte svära på gud eller dylikt, då jag inte är troende)
var att ungdomar blev förvånade över vi vitas närvaro och valde att hjälpa oss att hitta dit vi skulle. Det är den enda gången jag har varit i dessa områden. Åt en god falafel. Kanske den bästa jag ätit. Jag blev väl bemött. Det märkliga var väl hur pass ovanligt det verkade vara med vita människor där. Och varför skriver jag detta? Försöker jag säga att allt är smör och solsken i rosengård? Nej. Men vi måste någonstans förstå att det inte finns en bild som är representativ för ett område. Det är flera bilder som skall läggas samman till en.
Men alla som skriver här i tråden verkar verkligen ha en god bild om hur det ser ut. Hur har dom skaffat denna undrar jag? Genom empiri eller andrahandsinformation?
Har släktingar i hammarkullen i Göteborg, där är det sopor överallt, ungdomar som busar hela tiden osv. I Stockholm är det otroligt mycket droger och "inget att göra häng", bråk mellan olika killar som har urartat pga pengar osv. Om du går ensam genom felställe där folk hänger och om vissa av dessa människor är psykopater så kan man bli rånad/misshandlad, endast "för att"
Det är inte såhär varje dag i veckan, men på kvällar kan det vara farligt faktiskt, anledningen varför svenskar blir rånade oftast är pga att folk vet att de inte bor där.
Nu bor jag i ett vitt område, där det endast bor Svenskar mer eller mindre och det är otroligt lugnt kan jag säga, lite överdrivet nästan. Allt är perfekt, från utbildning till sjukvård och fritidsaktiviteter(kommunal). När jag var yngre så kunde man höra hur folk blev misshandlade, t.om knivhuggna i grundskolan, asså vi snackar om ungar i 13-15 år, vi slog varandra ganska rejält för skojs skull och mobbade lite fritt faktiskt men allt var liksom broderligt men de som inte var med i denna pakt måste ha känt sig riktigt dåliga(nu när jag tänker efter). Men den yngre generationen är mycket extremare och mycket mer farliga, den där broderskapet finns inte och alla försöker leva upp till någon gangster livsstil. Jag vet inte varför det är såhär men jag tror om ungdomarna hade jobb så skulle det mesta försvinna, ingen satsar på skolan heller, kanske man borde göra bättre skolor.
Edit: Nej, jag tror inte politiker och journalister gör det, jag bor i ett helt vitt område och jag vet att min granne inte vet ett piss om hur det är i ett invandrartät område. Åt lunch på lokala restaurangen här, kom in ett gäng människor, 30-40 år alla svenskar. De pratar om Södermalm och hur häftigt det är, snackar om hipsters och liknande, men Södermalm är en "låtsas" mångkultur, om du vill. Det är där de invandrare som har det bättre hänger, tänk dig Soran eller Kawaglary eller vad han nu heter. Men inga riktiga blattar, dvs förorts invandrare.