2013-12-09, 18:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Jo men va fan i ett tidningsställ , Komigen? Papperskorg eller i en buske eller liknande hade ja garanterat gjort av med mössan i. Så korkad kan man inte vara även om man nyss mördat 2 personer.

som jag tidigare förklarat så gjorde jag det själv för några veckor sedan, misstog ett liknande tidningsställ för en papperskorg. Och det var inte bara jag, för det låg macdonaldsskräp där sen innan. Det var iof mörkt när jag gjorde det, men om du har gjort ett dubbelmord, om än i dagsljus, antar att jag du är lite upprymd av dig.

Slutsatsen är att de inte är konstigt att han använder tidningsstället som papperskorg.
Citera
2013-12-09, 18:25
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
som jag tidigare förklarat så gjorde jag det själv för några veckor sedan, misstog ett liknande tidningsställ för en papperskorg. Och det var inte bara jag, för det låg macdonaldsskräp där sen innan. Det var iof mörkt när jag gjorde det, men om du har gjort ett dubbelmord, om än i dagsljus, antar att jag du är lite upprymd av dig.

Slutsatsen är att de inte är konstigt att han använder tidningsstället som papperskorg.

Jag har bott i Sthlm i stor del av mitt liv och jag skulle lätt kunna förväxla metrostället med en papperskorg. Speciellt för 10 år sedan då tidningställ av detta slag var ganska nytt.

Kan mkt väl vara så att GM kommer från en mindre ort och kanske aldrig ens stött på dessa ställ tidigare.

Personligen tycker jag det är mer intressant varför han slänger mössan just här.
Hör han sirener? Skall han upp i en lägenhet? Skall han vidare och vill inte bära på några spår?
Citera
2013-12-09, 18:33
Medlem
Jag tror polisen har varit alldeles för inställda på att det är någon psykopat eller liknande som gjort detta. Helt övertygad om att man ska leta efter en vanlig kille. Man behöver absolut inte vara psykiskt störd eller liknande för att genomföra detta, sorgligt men sant. tunnelseende har polisen haft eller vad ska man kalla det?

Man blir ju rätt förbannad när man hör Jan Staaf i Veckans brott studion sitta o säga att "vi just nu finkammar området", klippet är från 2010, skulle man inte gjort det från första början istället för att vara "säkra" på att man hittar killen genom DNA eller hur dom nu tänkte?
Senast redigerad av mackeeee 2013-12-09 kl. 18:38.
Citera
2013-12-09, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Tja!

Jag är inne på att vi har att göra med en mer normal GM än vad polisen tror. Tror att hans profil i mångt och mycket påminner väldigt mkt om Varbergsmannen.

Precis som denne så tror jag GM var tillrest till Lkp. Hans ärende var något i stil med att försöka få hem sin missbrukande mamma som uppehöll sig i en till ICA närbelägen lägenhet.

Jag har skrivit om min teori tidigare i tråden. Sömnlöshet och en enorm frustration fick GM att gå in i psykos när han vart triggad av lille mohammed.

Jag har via PM fått tips på 3st hus i extrem närhet till ICA där det bodde pundare och annan stök.
En miljö där GM mittt bland pundare/alkisar kan ha passerat helt obemärkt.

Tyvärr missade man kartläggningen av de mest aktuella husen direkt efter morden och nu är det troligtvis försent.

Skulle man återigen ta upp utredningen så kan jag bidra med dessa 3 adresser.

En annan sak som 2st olika nicks har tipsat om är en byggarbetare från Estland som skall ha bott i en källarlokal ca 50 meter från ICA. Åldern på denna skall ha varit runt 30 år.
Denne skall haft någon form av udda beteende, oklart vad.

Om polisen har kollat upp honom har jag ingen aning om. Han var enligt en av UL snusare.

Bra att du "gräver" lite. Försöker med få fram lite info från olika håll med det är svårt. Viktigt att hålla tråden i liv om vi ska komma någonstans hur som helst.
Citera
2013-12-09, 18:42
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Jag tror polisen har varit alldeles för inställda på att det är någon psykopat eller liknande som gjort detta. Helt övertygad om att man ska leta efter en vanlig kille. Man behöver absolut inte vara psykiskt störd eller liknande för att genomföra detta, sorgligt men sant. tunnelseende har polisen haft eller vad ska man kalla det?

Man blir ju rätt förbannad när man hör Jan Staaf i Veckans brott studion sitta o säga att "vi just nu finkammar området", klippet är från 2010, skulle man inte gjort det från första början istället för att vara "säkra" på att man hittar killen genom DNA eller hur dom nu tänkte?

Håller med dig till 100 %

Spåren upphör vid ICA. Det kunde man kort efter mordet konstatera. Att då inte omedelbart fokusera på att i minsta lilla detalj kartlägga de boende i närområdet är inget annan än grovt tjänstefel.

Hade man gjort detta hade morden kunna lösas omg. Nu brände tyvärr polisen denna straffspark.

Och som vanligt utdöms inget som helst ansvar. Tyvärr är inte inkompetens straffbart.
Citera
2013-12-09, 18:53
Medlem
Citat:
Håller med dig till 100 %

Spåren upphör vid ICA. Det kunde man kort efter mordet konstatera. Att då inte omedelbart fokusera på att i minsta lilla detalj kartlägga de boende i närområdet är inget annan än grovt tjänstefel.

Hade man gjort detta hade morden kunna lösas omg. Nu brände tyvärr polisen denna straffspark.

Och som vanligt utdöms inget som helst ansvar. Tyvärr är inte inkompetens straffbart.

Ja något mer vittne borde ju ha noterat GM kan man ju tycka om han fortsatte röra sig efter ICA-området. Mycket tyder faktiskt på att han bor kring ICA om man ska gå efter spåren som finns. Att då inte finkamma området rejält det första man gör är ju helt ofattbart klantigt gjort...
Citera
2013-12-09, 19:06
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ja något mer vittne borde ju ha noterat GM kan man ju tycka om han fortsatte röra sig efter ICA-området. Mycket tyder faktiskt på att han bor kring ICA om man ska gå efter spåren som finns. Att då inte finkamma området rejält det första man gör är ju helt ofattbart klantigt gjort...

Så här tänker jag. 13 vittnen ser GM efter morden innan ICA. Helt normalt.

Efter ICA finns inte ett enda vittne. GM försvinner spårlöst. Helt otrolig onormalt.

Då drar iallafall jag slutsatsen att i ICAs närhet hände något jävligt intressant.

Alternativet att GM skulle knatat åt något håll och haft sådan jävla tur att ingen ser honom är ju helt orealistiskt. Varför skulle han helt plötsligt inte iakktas av en enda person?

Visst kan han ha slunkit iväg på en cykel eller i en väntande bil. Men om så är fallet så är mordet planerat och det tror jag inte ett dugg på.

Vilket alternativ är då mest troligt och vad lägger vi som polis krut på?

Svar: Närområdet givetvis. Vilka bodde och vistades i husen kring ICA vid detta tillfälle.

Vi bör även ha i åtanke att skyddande av brottsling kan vara mkt aktuellt. Därför kan inte ett vanligt enkelt vittnesmål tas som sanning utan måste dissikeras i detalj.
Senast redigerad av massepojken 2013-12-09 kl. 19:09.
Citera
2013-12-09, 21:07
Medlem
rapans avatar
Värt att notera är att GM antingen besökt eller besöker den här tråden. Ser inga svårigheter i ett sådant scenario. Tvärtom tyder mycket på detta. Ironiskt vore väl om han själv satt och skrev i tråden.

Tror att tråden skulle må bra av ett större antal användare som ville bidra med någonting, stort som smått. Ofta tror jag folk sitter länge på information som för dem inte verkar värdefull.
Citera
2013-12-11, 18:57
Medlem
massepojkens avatar
Några frågor till NYLASERMAN!

Den estländska studenten boende i en källare vid ICA som du berättade om, känns väldigt intressant.

Vet du någon ålder och vad han studerade?
Går det via fastighetsägaren få fram ett namn på denna man?
Tror du polisen kollat honom?
Rökte eller snusade han?
Vad fick du för vibbar då du var inne i lägenheten?
Koppling till prostutition?
När flyttade han?
Det lyste endast nattetid. Vad gjorde han? Gamade? Psykisk sjuk?

Om spåret känns fortsatt hett är jag gärna behjälplig i en ev kontakt med fastighetsägaren för att hitta esländarens namn.
Senast redigerad av massepojken 2013-12-11 kl. 19:10.
Citera
2013-12-11, 19:01
Medlem
massepojkens avatar
Såg lite bilder på hur linköpingspolisen irrar runt med en hund efter mordet.

Tänk om någon vaken polis hade låtit hunden lukta på mössan man hittade i tidningstället, OCH SEDAN LÅTIT HUNDEN LUKTA I ETT 20 TAL NÄRLIGGANDE PORTUPPGÅNGAR istället för att irra runt på måfå.

Flydde GM upp i en lägenhet bör ju hunden kunnat få träff.

Men man hade väl inte klart för sig att spåren upphörde vid ICA så tidigt i utredningen.
Citera
2013-12-13, 19:30
Medlem
Citat:
Såg lite bilder på hur linköpingspolisen irrar runt med en hund efter mordet.

Tänk om någon vaken polis hade låtit hunden lukta på mössan man hittade i tidningstället, OCH SEDAN LÅTIT HUNDEN LUKTA I ETT 20 TAL NÄRLIGGANDE PORTUPPGÅNGAR istället för att irra runt på måfå.

Flydde GM upp i en lägenhet bör ju hunden kunnat få träff.

Men man hade väl inte klart för sig att spåren upphörde vid ICA så tidigt i utredningen.

Ja det borde ju gått att spåra upp GM kan man ju tycka. Speciellt eftersom polisen verkar tro att det är GM som befinner sig på en bänk i trädgårdsföreningen efter mordet. Hur lång tid tog det innan man hittade mössan?
Citera
2013-12-18, 14:25
Medlem
En sak som slår mig angående Pulver-Henke här i tråden. Om han nu mot all förmodan skulle vara GM, borde det inte vara en ren formalitet av polisen att begära ut IP-Adress från flashback?

Kanske är det redan gjort och P-H kan lämnas därhän.

/Shamelhorn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in