Citat:
Den slutsatsen drar jag också. Jag hävdar alltså att priset på bostäder svänger och att det ibland är bra läge att köpa bostad och ibland dåligt läge att köpa.
Bostäder, löner och pengar är tre fenomen som funnits ganska lång tid. Det finns därmed en hel del grafer att skapa på detta. Sedan tillkommer saker som demografi, konjunktur, räntor, fan och hans moster som alla kan utgöra antingen hela förklaringen eller delförklaringar.
Prisuppgången i Sthlm t.ex kan delvis förklaras av inflyttning, ökade löner och kraftigt fallande räntor. Men bara delvis enligt mig och därmed återstår en del som jag menar inte kan förklaras och det är den skillnaden som är 'övervärderingen' och historiskt när en bubbla spricker blir prisfallet större än övervärderingen eftersom det uppstår en slags säljpanik innan kurvan åter vänder uppåt igen.
Bostäder, löner och pengar är tre fenomen som funnits ganska lång tid. Det finns därmed en hel del grafer att skapa på detta. Sedan tillkommer saker som demografi, konjunktur, räntor, fan och hans moster som alla kan utgöra antingen hela förklaringen eller delförklaringar.
Prisuppgången i Sthlm t.ex kan delvis förklaras av inflyttning, ökade löner och kraftigt fallande räntor. Men bara delvis enligt mig och därmed återstår en del som jag menar inte kan förklaras och det är den skillnaden som är 'övervärderingen' och historiskt när en bubbla spricker blir prisfallet större än övervärderingen eftersom det uppstår en slags säljpanik innan kurvan åter vänder uppåt igen.
Det låter som en i grunden sund inställning som jag delar, inte minst när det gäller börsen. Det är mest en gradskillnad mellan din och min syn på bomarknaden här och det handlar om att jag gör bedömningen att de underliggande drivkrafterna är betydligt starkare och att det driver trenden starkt uppåt.
Något jag lärt mig genom alla år på börsen är också att det är mycket svårt att tjäna pengar på att spekulera i nedgång eftersom trenden på längre sikt är upp. Det krävs mycket bra tajming för att lyckas så oddsen för att man får stå på perrongen och se på när priserna fortsätter uppåt är betydligt högre än att man lyckas köpa tillbaks för lägre priser.
Citat:
Jo men boendekostnaderna har gått ner eftersom räntan har sänkts. Själv bor jag billigare än någonsin just nu och har massa pengar över både till amortering och investeringar i aktier.
Priset på bostäder är inte kopplat till lönenivåerna utan mer på vad det faktiskt kostar att bo.
Priset på bostäder är inte kopplat till lönenivåerna utan mer på vad det faktiskt kostar att bo.
Ja men samtidigt ser jag det som den verkliga kostnaden är realräntan (+ avgiften) och inte den nominella räntan, men folk kan förstås uppleva att det kostar mer när den nominella räntan är hög och det kan då ändå hålla tillbaks priserna.
.