Citat:
Ursprungligen postat av
ToZon
Nix, han tillhör en farlig kategori och jag skall ge dig ett bra exempel:
"Han stänger av när det blir obehagligt annars skulle han inte stå ut"
vilket han sagt vid ett flertal tillfällen under utredningens gång.
Han påvisar även under rättegången ett påtagligt ointresse när det egentligen borde vara tvärtom, han är knappt närvarande vid delar av de förhör som hölls med vittnen och sakkunniga.
Han vill inte ta till sig utan slår av brytaren och går in i sin bubbla.
Absolut en karaktär som har stor återfallsrisk.
Samtidigt tror jag att han också är typen som bara är farlig under mycket speciella betingelser och omständigheter. Han är uppenbarligen lugn och kontrollerad vad gäller beteendet mot andra människor i normala fall. Han är nog urtypen för fången/patienten som är helt ofarlig så länge han hålls inlåst och inte utsätts för dessa speciella situationer.
Det finns en märklig trådsanning runt den "lugne", "flegmatiske" Kristoffer som aldrig blir arg eller aggressiv. Den framförs gång på gång av ett antal skribenter, antingen naivt, troskyldigt eller närmast provokativt/ilsket. Ändå innehåller FUP flera saker som pekar i en annan riktning
- Strypningsförsöket (eller vad det nu var) mot den f.d. flickvännen
- Uppgiften (också från detta ex) om att han slog med handen i en vägg när han blev arg så att han skadade sig
- Mordhotet mot en fd flickvän i tonåren som enligt uppgift "gjordes upp" med de inblandade mammorna. Det hade varit intressant att höra vad flickan själv haft att säga om saken i rättssalen, men uppenbarligen fick man inte fram något med henne (hon hade enligt uppgift flyttat till Stockholm)
- Uppgiften att man var tvungen att flytta honom till ett skolinternat i Kalix pga att han och fadern bråkade så mycket (jag har en del rejäla duster med en av mina telningar, men inte sjutton har vi övervägt att sätta hen på internat)
Så nog kan han bli arg. Det blir ju också rätt fånigt när man tänker på att det här egentligen inte är mindre än vad "karatespåret" har mot MB, så man kan fråga varför denne ändå ska föredras som gärningsman.
Sen finns det visserligen tvekan om till hur stor del mordet var ett resultat av ett plötsligt aggressionsutbrott. Rättsläkarens slutsatser talar mot detta, men frågan är hur säker man egentligen kan vara. En del skador verkar man ju inte ens kunna säga säkert om de uppstod före eller efter döden.