2013-12-17, 15:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillewe
Fakta, KJ ville bli tillsammans med VB, men VB ville inte. "olycklig kärlek"

Fakta ?? Påstår KJ naturligtvis, vem annars .. Ligger helt i linje med vad KJ kan förväntas komma upp med i syfte att minska misstanken att han skulle ha mördat Vatchareeya. Då borde KJ i konsekvens med det resonemanget erkänna dråp, dvs att han dödat VB i förtvivlan - i hastigt mod - men vad menar du tyder på detta ? VB dödades i ett plågsamt, utdraget förlopp enligt rättsmedicin - inte i ett okontrollerbart, våldsamt utslag av svartsjuka. Nu blir han sannolikt fälld för mord med inslag av tortyr och kan därmed se fram emot fängelse på livstid. Var får du det här tokpratet ifrån ?
Senast redigerad av MBoudine 2013-12-17 kl. 15:31.
Citera
2013-12-17, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag tror återfallsrisken för KJ är mindre än minimal. Han har gjort sitt och det räckte.

Nix, han tillhör en farlig kategori och jag skall ge dig ett bra exempel:

"Han stänger av när det blir obehagligt annars skulle han inte stå ut"
vilket han sagt vid ett flertal tillfällen under utredningens gång.

Han påvisar även under rättegången ett påtagligt ointresse när det egentligen borde vara tvärtom, han är knappt närvarande vid delar av de förhör som hölls med vittnen och sakkunniga.
Han vill inte ta till sig utan slår av brytaren och går in i sin bubbla.

Absolut en karaktär som har stor återfallsrisk.
Citera
2013-12-17, 16:32
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon

Han påvisar även under rättegången ett påtagligt ointresse när det egentligen borde vara tvärtom, han är knappt närvarande vid delar av de förhör som hölls med vittnen och sakkunniga.

Betvivlar att återfallsrisken är stor men utesluter den inte helt. Jag får känslan att KJ är ganska apart från de flesta i hans psykopatgenre, dock utan att sätta fingret på något specifikt. Vi får se vilken bedömning rättspsyk landar i, men jag tvivlar på att någon större risk för upprepande föreligger.

Edit: Han stängde väl av när man diskuterade vad som hänt "grabben". Tror han ångrar det - men inte vad han gjorde med Vatchareeya. Excesserna med henne kan ha varit KJ:s största ögonblick, och det ångrar han inte en sekund.
Senast redigerad av MBoudine 2013-12-17 kl. 16:41.
Citera
2013-12-17, 16:33
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Fakta ?? Påstår KJ naturligtvis, vem annars .. Ligger helt i linje med vad KJ kan förväntas komma upp med i syfte att minska misstanken att han skulle ha mördat Vatchareeya. Då borde KJ i konsekvens med det resonemanget erkänna dråp, dvs att han dödat VB i förtvivlan - i hastigt mod - men vad menar du tyder på detta ? VB dödades i ett plågsamt, utdraget förlopp enligt rättsmedicin - inte i ett okontrollerbart, våldsamt utslag av svartsjuka. Nu blir han sannolikt fälld för mord med inslag av tortyr och kan därmed se fram emot fängelse på livstid. Var får du det här tokpratet ifrån ?
Vad jag kommer ihåg så står det ingenting i FUP från rättsmedicin om att dödsförloppet var plågsamt eller (inte) hade med svartsjuka att göra.

Utdraget, ja, men det finns inget som säger att VB var vid medvetande under tiden.
Citera
2013-12-17, 16:47
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Vad jag kommer ihåg så står det ingenting i FUP från rättsmedicin om att dödsförloppet var plågsamt eller (inte) hade med svartsjuka att göra.

Utdraget, ja, men det finns inget som säger att VB var vid medvetande under tiden.

Var hon inte vid medvetande var de många sticken i ryggen förfelade då syftet var att plåga. Rätt säker på att VB var någorlunda vid medvetande och kände smärtan och ångesten ända fram till hon släcktes av de sista sticken i hjärttrakten.
Citera
2013-12-17, 16:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon

Samtidigt tror jag att han också är typen som bara är farlig under mycket speciella betingelser och omständigheter. Han är uppenbarligen lugn och kontrollerad vad gäller beteendet mot andra människor i normala fall. Han är nog urtypen för fången/patienten som är helt ofarlig så länge han hålls inlåst och inte utsätts för dessa speciella situationer.

Det finns en märklig trådsanning runt den "lugne", "flegmatiske" Kristoffer som aldrig blir arg eller aggressiv. Den framförs gång på gång av ett antal skribenter, antingen naivt, troskyldigt eller närmast provokativt/ilsket. Ändå innehåller FUP flera saker som pekar i en annan riktning

- Strypningsförsöket (eller vad det nu var) mot den f.d. flickvännen
- Uppgiften (också från detta ex) om att han slog med handen i en vägg när han blev arg så att han skadade sig
- Mordhotet mot en fd flickvän i tonåren som enligt uppgift "gjordes upp" med de inblandade mammorna. Det hade varit intressant att höra vad flickan själv haft att säga om saken i rättssalen, men uppenbarligen fick man inte fram något med henne (hon hade enligt uppgift flyttat till Stockholm)
- Uppgiften att man var tvungen att flytta honom till ett skolinternat i Kalix pga att han och fadern bråkade så mycket (jag har en del rejäla duster med en av mina telningar, men inte sjutton har vi övervägt att sätta hen på internat)

Så nog kan han bli arg. Det blir ju också rätt fånigt när man tänker på att det här egentligen inte är mindre än vad "karatespåret" har mot MB, så man kan fråga varför denne ändå ska föredras som gärningsman.

Sen finns det visserligen tvekan om till hur stor del mordet var ett resultat av ett plötsligt aggressionsutbrott. Rättsläkarens slutsatser talar mot detta, men frågan är hur säker man egentligen kan vara. En del skador verkar man ju inte ens kunna säga säkert om de uppstod före eller efter döden.
Citera
2013-12-17, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
en aningen långsökt. Jag tror att MB hade minst två mobiler/simkort, hade blivit mycket förvånad om han bara hade en i våras!
Är det så långsökt egentligen? AN var av uppenbara skäl svartsjuk och misstänksam på MB som lovade henne att han endast hade haft sex en gång 2012. Lika fullt fortsätter korrespondensen mellan honom och VB, rätt tätt på slutet. Det vore inte märkligt eller långsökt om AN vill kolla upp vad MB skriver i sina SMS och till vem. Det är lika logiskt om AN även raderar de SMS som hon då har skrivit för att inte själv bli upptäckt av MB om att hon har varit in i hans mobil. Att han skulle kunna göra det i smyg hela tiden utan upptäckt är i sig osannolikt. Sedan har MB ett och annat att förklara för AN som i sig kan motivera varför han är alibi till AN. Om det är sant att AN var den som svarade på VB(läs KJ SMS till MB) så skulle det om inte annat vara mycket störande för KJ (idag). OBS, jag påstår inte att detta har hänt men att det är fullt möjligt och förklarar till viss del varför KJ plan om att rikta misstankarna mot MB i någon mån misslyckades.
Citera
2013-12-17, 17:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillewe
Har du bara teorier kring MB och AN? Isf kan ju du berätta hur det kommer sig att det fanns blod i KJs bil, och att en hund hade markera på en sopkvast i KJs sovrum, och tejpen? och VBs mobil dog när hon var med KJ. Och vad finns vid MB, Typ ingeting. förutom deras sexuella umgänge. dom hade en affär. Jag tror att KJ var svartsjuk i det är fallet, och ville ju ha VB.

Om jag inte minns fel så undersöktes KJ lägenhet med en kombinationshund, blod, sperma och lik är vad den hunden markerar. Man kan inte veta vad den markerat utav detta, så det kan lika gärna vara KJ sperma som hunden markerade i hörnet i vardagsrummet samt på skurkvasten.
Senast redigerad av OY 2013-12-17 kl. 17:05.
Citera
2013-12-17, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Är det så långsökt egentligen? AN var av uppenbara skäl svartsjuk och misstänksam på MB som lovade henne att han endast hade haft sex en gång 2012. Lika fullt fortsätter korrespondensen mellan honom och VB, rätt tätt på slutet. Det vore inte märkligt eller långsökt om AN vill kolla upp vad MB skriver i sina SMS och till vem. Det är lika logiskt om AN även raderar de SMS som hon då har skrivit för att inte själv bli upptäckt av MB om att hon har varit in i hans mobil. Att han skulle kunna göra det i smyg hela tiden utan upptäckt är i sig osannolikt. Sedan har MB ett och annat att förklara för AN som i sig kan motivera varför han är alibi till AN. Om det är sant att AN var den som svarade på VB(läs KJ SMS till MB) så skulle det om inte annat vara mycket störande för KJ (idag). OBS, jag påstår inte att detta har hänt men att det är fullt möjligt och förklarar till viss del varför KJ plan om att rikta misstankarna mot MB i någon mån misslyckades.

jodå du har rätt. När ska AN och MB förhöras igen? De behöver pressas och få ordentliga frågor...
Citera
2013-12-17, 17:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
jodå du har rätt. När ska AN och MB förhöras igen? De behöver pressas och få ordentliga frågor...
De kommer sannolikt inte att höras igen. Hovrätten brukar spela upp video från tingsrätten.
Citera
2013-12-17, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
De kommer sannolikt inte att höras igen. Hovrätten brukar spela upp video från tingsrätten.

Om de inte kommer att förhöras igenom ger jag upp hoppet om att detta mordet någonsin blir uppklarat.
Senast redigerad av giveawayyourlove 2013-12-17 kl. 17:16.
Citera
2013-12-17, 17:22
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

I normalfallet ja, men kanske inte den här gången. Framför allt om hovrätten får intrycket att utredningen beträffande MB är ett ofullständigt hafsverk. Då kan det inte uteslutas att hovrätten vill höra MB på plats i Umeå.
Senast redigerad av MBoudine 2013-12-17 kl. 17:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in