2013-11-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliveiraDeFigueira
Apropå karategubbens erkännande av hustrumisshandel...finns det någon möjlighet att anmäla detta utan att bli åtalad för falsk anmälan? Jag menar, han HAR faktiskt erkänt under ett polisförhör...
Knappast nån idé, hans vettskrämda fru ger väl honom alibi för det också..
Citera
2013-11-15, 23:30
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, absolut inte. Tänk dig att du har tjugo sant oberoende indicier, som samtliga har 50% sannolikhet att vara tillkomna av andra skäl än att den misstänkte är skyldig. Då är sannolikheten för att samtliga dessa skulle vara tillkomna på slump 2^20, eller en på drygt en miljon - alldeles för lite för att utgöra rimligt tvivel.

Sannolikheten kan till och med var lägre än 50%, om det rör sig om ett antal sant oberoende indicier. Om vi har tjugo indicier som har 70% sannolikhet att vara tillkomna av andra skäl än att den misstänkte är skyldig, alltså bara 30% sannolikhet att de har med fallet att göra, så blir sannolikheten att samtliga dessa har tillkommit av andra skäl fortfarande bara 0.008% - också det rimligen för lite för att utgöra rimligt tvivel.

Och återigen - tror du att SKL skulle ha lagt ner tid på att ta fram ett DNA-profiltest som definitionsmässigt har noll bevisvärde?
Kom igen nu Hamilkar och skärp till dig. Det är inget konstigt att två indicier som blodspår och likdoft i kofferten förstärker varandra då både måste vara falska för att hypotesen om liktransport skall vara falsk.

På samma sätt blir en hypotes svag och utan bevisvärde om två omständigheter måste vara vara sanna för att den skall stämma och den sammanlagda sannolikheten för det blir under 50%.
Alternativhypotesen att det inte är KJs DNA eller att att han lämnat den egen egen uppgift är sannolikare än att det är KJs DNA och att det är lämnat vid likhantering.
Citera
2013-11-15, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Jag tycker att det är bra att restriktionerna är lyfta för KJ nu.
Om han är skyldig kanske att träffa mamma igen spräcker bubblan. Och för föräldrarna viktigt att få träffa sin son. För vad han än har gjort är han ju fortfarande deras barn.
Om han inte är skyldig så är det förstås också en lättnad för samtliga att få träffas.

Aftonbladet skrev för flera veckor sen att 22-åringen redan fått ta emot besök av föräldrarna, med viss övervakning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17670344.ab

Citat:
Han är belagd med fulla restriktioner och har inte fått läsa tidningar eller se på tv. Däremot har han fått träffa sina föräldrar under övervakning.
Citera
2013-11-15, 23:41
Medlem
OliveiraDeFigueiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrosa
Knappast nån idé, hans vettskrämda fru ger väl honom alibi för det också..

Hon kommer alltså påstå att han ljög om sin misshandel av henne i ett polisförhör angående ett mord?
Citera
2013-11-15, 23:43
Medlem
[quote=Goldenman1|46162497]man kan ju undra om MBs fru har någon stolthet överhuvudtaget. Fortfarande gift med en man som misshandlar henne samt varit otrogen minst två gånger. det är ju inte några engångs företeelser utan långa förhållanden utanför äktenskapet. jag har svårt att förstår mig på min hustru ibland men denna kvinna är för mig obegriplig

Min gissning lutar mot att MB har psykotiska drag och är inte helt lätt att leva med. Han har förnedrat henne, slagit henne i ansiktet och bultat på henne med knytknävarna. För att få tyst på henne. Det är hans enda förklaring. När hon har varit mer verbal än han verkar han ha reagerat med aggression. Hur normalt är det?

Han kunde inte diskutera med ord, utan han tog till fysiskt våld. Sedan säger han "Hon bröt aldrig något, men fick väl blåmärken". Får en känsla att det var mer legio än undantag.

Vad stödjer teorin om att AN var så svartsjuk. Det bygger på uppgift från MB och Facebook meddelandet. Vet man vem som skickade det? Egentligen.

Hon känner honom, så tyvärr tror jag hon tycker att det är bättre att bara hålla låg profil. Sen tror jag inte hon efter alla år har så mycket självkänsla kvar. Hoppas att hon flyttat till dottern eller tryggt boende annorstädes.
Citera
2013-11-15, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliveiraDeFigueira
Hon kommer alltså påstå att han ljög om sin misshandel av henne i ett polisförhör angående ett mord?
Skulle inte bli förvånad i så fall..
Citera
2013-11-15, 23:45
Medlem
Jag anser inte att MB är psykopat.

Han verkar mest explosiv och impulsiv.

KJ - där pratar vi psykopat.
Citera
2013-11-15, 23:47
Medlem
OliveiraDeFigueiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Jag anser inte att MB är psykopat.

Han verkar mest explosiv och impulsiv.

KJ - där pratar vi psykopat.

Och det baserar du på? Verkar hänga en del kompisar till kvinnomisshandlaren Karatetjockisen här inne...
Senast redigerad av OliveiraDeFigueira 2013-11-15 kl. 23:51.
Citera
2013-11-15, 23:49
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Vilka krav? Vem ska "se över" kraven?

Lagstiftaren givetvis om det är så att man har för höga beviskrav som ter sig orimliga.
Det händer att domstolarna har allt för höga krav så som överbevisning, och med det så kan man aldrig fälla någon mördare.
Citera
2013-11-15, 23:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Sannolikhetslära är en akademisk disciplin. Begriper du den inte, så är det inget större problem, men försök inte göra din okunnighet till likare för andra. Man beräknar ytterst sällan sannolikheter i juridiska sammanhang, men indicievärdering är, och måste rent logiskt vara, en icke-numerisk variant på sannolikhetsberäkning, oavsett om du förmår inse det eller ej. Att det osannolika av och till inträffar är en sak. Att all juridisk skuldbedömning måste utgå från att något alltför osannolikt inte har inträffat är en helt annan. Det är precis det där antagandet att något alltför osannolikt inte har inträffat som ligger förborgat i formeln rimligt tvivel.

Jag begriper antagligen mer än du tror, dock har jag ett helt annorlunda sätt än du att uttrycka mig vilket troligtvis bidrar till att jag verkar befinna mig på grundskolenivå kunskaps och förståelsemässigt. Ni som tjabbar om sannolikhet verkar inte ens vara överens. Jag har inga som helst problem med att ni munhuggs i ämnet, dock ställer jag mig frågande till vad ni vill nå fram till, finns det ett absolut rätt eller fel eller är det en öppen fråga ni avhandlar? Något vi andra har nytta av att veta, domstolen, eller är det en duell mellan dig och din antagonist i ämnet bara för sakens skull?

I övrigt vill jag säga att jag tycker att du är kunnig och trovärdig och en stor tillgång i de här krimtrådarna.
Citera
2013-11-15, 23:52
Medlem
Men vet ni vad jag tänker på: Tusentals SMS, från en utomäktenskaplig förbindelse! Du KAN inte dölja sånt för din fru!! Aldrig! Oawsett du däper kexet till Jan Ove Wass eller whatever. AN måste ha vetat sen länge!!
Citera
2013-11-15, 23:54
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag begriper antagligen mer än du tror, dock har jag ett helt annorlunda sätt än du att uttrycka mig vilket troligtvis bidrar till att jag verkar befinna mig på grundskolenivå kunskaps och förståelsemässigt. Ni som tjabbar om sannolikhet verkar inte ens vara överens. Jag har inga som helst problem med att ni munhuggs i ämnet, dock ställer jag mig frågande till vad ni vill nå fram till, finns det ett absolut rätt eller fel eller är det en öppen fråga ni avhandlar? Något vi andra har nytta av att veta, domstolen, eller är det en duell mellan dig och din antagonist i ämnet bara för sakens skull?

I övrigt vill jag säga att jag tycker att du är kunnig och trovärdig och en stor tillgång i de här krimtrådarna.

Man kan väl påstå att en alternativhypotes från försvaret inte håller, så det betyder ju att man kan utesluta annan gärningsman. Och beroende av den kedjan som visats upp av åklagarna, så faller andra gärningsmän och hypoteser bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in