Citat:
Ursprungligen postat av
Grillo
Vilka är vi?
Själv bor jag i hyresrätt i ett område i Lund med många smålägenheter (40-50-talsområde, avsett för mindre bemedlade familjer från början), men tack vare att Lund är väldigt välintegrerat finns här inga riktigt dåliga områden (även om det säkert finns några bönner från S Sandby och Dalby som skulle hävda att Norra Fäladen och Linero är livsfarliga). Det finns egentligen bara ett fåtal områden jag inte kunnat tänka mig att bo på, och då är det för att de är så jäkla långt ifrån stan. Det finns liksom inget skäl att flytta till ett område längre ifrån stan där hyrorna är högre (för att husen är nyare) och området både tråkigare och något mer otryggt (även om det inte finns några direkt farliga områden i den här staden).
Lund är ett bra exempel på en stad där invandringen funkat bra, och det främsta miljonprogramsområdet (Klostergården) har en blandning av hyresrätter och bostadsrätter och är ett relativt populärt område pga sin närhet till centrum och vackra utsikt över slätten.
Det bor invandrare i mitt område, och jag hör ofta andra språk från balkongerna under sommaren, men området är väldigt tryggt (närapå tråkigt). Jag förstår inte det här med att ett område per definition måste vara otryggt för att det bor många invandrare där. Jag tror också att rädslan för många områden i Stockholms förorter är något överdriven, även om jag ändå inte hade velat bo där.
Men du, Grillo, om man dag in och ut skriver om invandringens fördelar, benämner invandrare som mer kulturella, vill bekämpa segregationen, skriver långa krönikor om svenskars "strukturella rasism", hetsar mot invandringskritiker och åsiktsregistrerar dem, etc, etc... så är det väl ändå fullt legitimt att kalla dessa människor för hycklare om de bosätter sig i de VITASTE av de VITASTE områdena man kan bo i? Om de nu vill ha hit en massa utomeuropeiska människor som kommer att hamna i utanförskap och segregation, så får de väl ta sitt ansvar och hjälpa dessa utsatta främlingar eller bo bland de utsatta? Ska andra fattigare människor (som inte ens har bett om flyktinginvasionen) ta hand om journalisternas guldklimpar och ansvar?
Tänk dig själv om "vegetarianer" skulle hetsa mot köttätare varje dag året runt och kalla dessa för hatare av vegetarianer, de har fobi för grönsaker, åsiktsregistrera de som kritiserar vegetarianer, de är alla skyldiga till miljökatastrofer och diskriminering av vegetarianer, osv, osv... Skulle inte "vegetarianerna" vara världens jävla hycklare om de blev avslöjade med att själva trycka i sig en massa feta hamburgare med bacon bakom fasaden?