2013-12-17, 15:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Då tar vi detta igen: Vilka fler alternativ finns det menar du, förutom:
1. ändlig orsaksföljd
2. oändlig orsaksföljd?

1/ "Vet inte"-optionen.

2/ Kausalitet-konceptets begränsning till den observerbara kosmiska verkligheten, som gör din fråga till en dumfråga.
Citera
2013-12-17, 15:21
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Första orsak för vad? Rumtiden skapades vid big bang, men vad som fanns innan har jag absolut ingen aning om så att prata om en första orsak innan man har hela händelseförloppet klart för sig är meningslös.
Vissa påstår att tiden startades vid Big Bang, andra gör inte det. Om du tror att tiden startades vid Big Bang så är det meningslöst att säga "vad fanns innan Big Bang". Ordet "innan" är relaterat till tid, du vet.

Citat:
Det är som att du står vid ett backkrön och ser en seriekrock som sträcker sig upp över krönet, för dig som åskådare så ser bilen längst upp ut att vara den som orsakade krocken, men det beror enbart på att det är så långt du kan se. Tills dess att du har tagit dig upp på krönet och ser samtliga inblandade bilar så kan du inte veta hur det förhåller sig.
Om du tror på en ändlig orsakskedja, så tror du därmed på ett ändligt antal bilar som krockade med varandra. Om du tror på en oändlig orsaksföljd så tror du på ett oändligt antal bilar. Men jag förmodar att du inte tror på en oändlig orsaksföljd?
Citera
2013-12-17, 15:27
Medlem
Citat:
Vissa påstår att tiden startades vid Big Bang, andra gör inte det. Om du tror att tiden startades vid Big Bang så är det meningslöst att säga "vad fanns innan Big Bang". Ordet "innan" är relaterat till tid, du vet.

Om du tror på en ändlig orsakskedja, så tror du därmed på ett ändligt antal bilar som krockade med varandra. Om du tror på en oändlig orsaksföljd så tror du på ett oändligt antal bilar. Men jag förmodar att du inte tror på en oändlig orsaksföljd?

Jag tror inte på något, jag säger att jag inte vet. Du vet inte heller, faktum är att ingen vet så jag begriper inte vart du vill komma med ditt argument, utom att hitta luckor där du kan pressa in en Gud.
Citera
2013-12-17, 15:28
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
1/ "Vet inte"-optionen.
Är dessa tre alternativ en sann dikotomi nu?
1. ändlig orsaksföljd
2. oändlig orsaksföljd
3 vet ej.

Citat:
2/ Kausalitet-konceptets begränsning till den observerbara kosmiska verkligheten, som gör din fråga till en dumfråga.
Du menar tiden startade vid Big Bang, därmed kausalitet?
Citera
2013-12-17, 15:33
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Jag tror inte på något, jag säger att jag inte vet. Du vet inte heller, faktum är att ingen vet så jag begriper inte vart du vill komma med ditt argument, utom att hitta luckor där du kan pressa in en Gud.
Jag vill inte pressa in en Gud någonstans, jag vill bara förstå varför du insisterar på att Gud inte existerar när du säger att du inte vet.
Citera
2013-12-17, 15:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Är dessa tre alternativ en sann dikotomi nu?
1. ändlig orsaksföljd
2. oändlig orsaksföljd
3 vet ej.

Det låtar rimligt att åtminstone dessa tre optioner är legitima möjligheter. Kanske det finns fler.

Citat:
Du menar tiden startade vid Big Bang, därmed kausalitet?

Inte nödvändigvis något så krångligt .... bara att vi endast kan vara säkre på kausalitetens validitet i den observerbara kosmiska verkligheten.

(Men BB-teorin kan givetvis bli ett gemensamt underlag för dom kosmiska initial-villkoren för dom som accepterar denna teori).
Citera
2013-12-17, 15:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror inte på något, jag säger att jag inte vet.

Citat:
Jag vill inte pressa in en Gud någonstans, jag vill bara förstå varför du insisterar på att Gud inte existerar när du säger att du inte vet.

Nu jonglerar du med bevisbördan ..... IGEN.
Citera
2013-12-17, 15:42
Medlem
Citat:

Men hur skulle jag kunna säga att en Gud existerar när jag öppet erkänner att jag inte vet? Till skillnad från dig så ser jag inte en kunskapslucka som en möjlighet att pressa in magi som förklaring, utan jag ser kunskapsluckorna som avsaknad på tillförlitlig information vilket betyder att jag INTE VET.
Citera
2013-12-17, 15:43
Medlem
Citat:

Nog är det väl trevligt att traska runt runt i semantiska cirklar?
Citera
2013-12-17, 15:46
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Naturligvis. Känslor demonstrerar känslor, kanske även ..... från vissa perspektiv ..... "bevisar" känslor per se. Sen är det inte mer med det.

Vilket också var vad jag påstod. Jag vet inte om jag var otydlig eftersom ni var 3 st som verkade uppfatta något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Jag hör dig. Tyvärr är man ju dock bara tillbaka på ruta ett när det gäller bevisbördan eftersom en muntlig utsago är personlig och är därmed inget "bevis" för någon annan än dig själv (och det utan att gå in på alla mentala villfarelser som människor drabbas av).

Det håller jag med dig om. Det är ju dessutom ganska meningslöst (av vem det nu var som börja) att diskutera ifall kärlek faktiskt existerar. Vad jag ville få fram i mitt första inlägg var att känslor kan bevisa (för dig) att känslor finns, men ingenting annat. Och det är därför de allra flesta skulle acceptera känslan av kärlek som ett bevis för att känslan av kärlek finns, men bara de dum dristiga skulle acceptera känslan av en gud som ett bevis för att det finns en gud som existerar någon annan stans än i din hjärna (och eventuellt andras).
Citera
2013-12-17, 15:48
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
På vilket sätt? Att säga att man inte vet är inte jonglering av bevisbörda, eller?
Citera
2013-12-17, 17:17
Medlem
Citat:
Om vi antar att tiden startade vid Big Bang så anser man att en första orsak existerade, och inte en oändlig orsaksföljd.
Tid kan mycket väl ha förflutit även i singulariteten. Oändligt med tid till och med. Hur lång tid det tog (med våra mått mätt) innan universum började expandera från sin singulära punkt går däremot inte att säga i dagsläget. Vi kan dock inte säga att kausalitet var bevarad i singulariteten vilket gör det vanskligt att prata om orsak och verkan oavsett tidsaspekten vilket gör det hela lite vanskligt.
Citat:
Om man tror på ett oändligt multiversum så anser man att en oändlig orsakföljd existerade. Vissa menar att en oändlig orsaksföljd kan aldrig orsaka att något inträffar.
En oändlig orsaksföljd är inget hinder, det ger dig bara ett icke-deterministiskt universum som i teorin inte är inkompatibelt med eviga iterationer heller.
Citat:
Tänk dig att du har ett oändligt antal farföräldrar, kommer du någonsin att bli född? Nej, givetvis inte. Du måste ha ett ändligt antal farföräldrar för att kunna bli det.
Så länge materia inte bryter mot kausaliteten lokalt så finns det inget hinder (tex med lokala referensramar och krafter som avtar med avståndet i kvadrat så kommer du få ett visst mått av förutsägbara effekter på makroskopisk nivå istället för kaos). Du kan ha icke-deterministiska variabler och ett oändligt antal tidigare eller efterföljande universum och ändå undvika kaos så länge all materia inte interagerar med annan materia oavsett avstånd eller dimension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in