Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
Well, jag tycker inte att det förekommer generellt i offentlig media. Man rapporterar om forskningsresultat, ex. sist om att det är kvinnor som har de mest monotona arbetsuppgifterna även på arbetsplatser där bägge könen arbetar, löneskillnader, partnervåld etc. Kort och gott man har strålkastaren just nu inriktad kring dessa saker, lite tjatigt kan jag hålla med om men det är inte riktigt samma sak som att skuldbelägga män kollektivt, eller hur? Eller tycker du man ska undvika rapportera detta för att "bespara" män?
Att strålkastarna är inriktade åt det hållet beror på att media får in sina vetenskapsnyheter från forskningsvärlden där genus har haft ett enormt inflytande senaste åren. Det är resultaten av den forskningen du nu får dig serverat. Nu har dock många forskares ögon nyfiket börjat bliga på män som genus, vilket om sisådär 2-5 år kommer resultera i andra rapporter. Hang on så ska du får se.
Och att byta ut ex. Alla män är potentiella våldtäktsmän mot: alla svarta är potentiella våldtäktsmän
faller på sin egen dumhet, vilket alla med nått att tänka med inser. Svarta är till ex. kvinnor och barn i majoritet som inte brukar våldta speciellt regelbundet. Och är inte hudfärgen hos de svarta män som våldtar som är avgörande och minsta nämnaren, utan just att de är män.
Uttryck av denna sort gör bara ont om de innehåller nått som har en faktisk grund.
Den kollektiva skuldbeläggning du ev. kan finna är oftast från enskild kåssörs hand och inbakat i de förenklade rubriksättningar jag skriver om i mitt inlägg.
Så det ev. sting av obehag män känner då de konsumerar media härhör nog från den rådande känslan av kollektiv skuld som redan är där. Andra grupper med annan sorts kollektiv skuld känner motsvarade sting då de läser andra nyheter. Hur tror du greker känner sig ex. då de läser om den ekonomiska krisen, misskötta finanser och EU lån? Du kan ofta bara se och känna in det du själv har korrelation med.
Svar nog?
Jag uppskattar dina resonliga inlägg i denna fråga men jag kan inte säga att jag håller med dig på alla punkter.
Jag förstår din förklaring ur enskilda kvinnors synvinkel, dvs de som har råkat ut för tråkigheter eller övergrepp. Att man i de lägena känslomässigt skuldbelägger grupper, t.ex. män, är inte så svårt att förstå, även om det kanske ur ett helt objektivt perspektiv inte är korrekt att göra så. Men det kan vara lätt att säga.
Om du inte uppfattar att män kollektivt skuldbeläggs av vissa etablerade politiker och än oftare i media, genom enskilda skribenter eller på ledarsidor, så beror det antagligen på att du inte är man och kanske saknar den inlevelseförmåga som krävs för att uppfatta skuldbeläggningen.
Inte heller köper jag ditt argument om att det skulle handla om objektiv forskning som redovisas. Det känns ju helt befängt att forskare skulle nöja sig med att dela upp jordens befolkning i två grupper för att studera och förklara sociala beteenden och problem.
Ja såvida man inte utgår från ett i förväg bestämt svar då.
En forskare som vill studera vad det är för sociala och kulturella mekanismer som gör att 8000 indiska flickor varje år mördas av sina svärföräldrar tittar väl inte på världens hela befolkning för att finna svaren på dessa frågor?
Vill en forskare finna svaret på varför en 9-åring gifts bort med en 50-åring ger det väl inte så mycket att studera och inkludera t.ex. skandinaviska eller franska män i forskningen antar jag.
Nog måste det vara intressant för en forskare att gå lite djupare i strukturerna än till att resultatet av diverse olika övergrepp skulle gå att hänföra till halva jordens befolkning?
Det vore ju som om forskare som vill ta fram botemedel mot cancer enbart studerade sjukdomar generellt.
Jag gör ett exempel för att visa hur jag tänker:
Tittar man på BRÅ:s hemsida angående t.ex. mord så kan man ju snabbt, alldeles utan att vara forskare, konstatera att det årligen är ungefär 0,0004% chans att bli mördad som kvinna. Även om siffran är försvinnande liten jämfört med Sveriges befolkning så är den ju förstås alldeles för stor.
Tycker du att påståendet att män mördar kvinnor är tillräckligt gott? Är det tillräckligt upplysande? Ska vi därför satsa resurser och generellt fokusera på män och manlighet för att komma åt dessa tragiska fall?
Från BRÅ:s hemsida:
Dödligt våld sker oftast i hemmet, där insynen är begränsad. Det innebär att det är svårt för utomstående att ingripa och förhindra brotten. Ofta handlar det om socialt utsatta miljöer — framför allt är det personer med missbruks- och/eller psykiska problem som begår denna typ av våldsbrott och som många gånger även drabbas av dem.
Här fick vi lite mer information om mord. Det verkar som om det handlar mer om social miljö, droger och psykiska sjukdomar än om män generellt.
Skulle män generellt vara benägna att mörda kvinnor borde väl statistiken visa på en jämn fördelning av mördare i samhället?
Kanske är det så att vi istället ska satsa våra resurser på att förhindra missbruk, dåliga sociala miljöer och vårda våra psykiskt sjuka människor?