Citat:
Ursprungligen postat av
FyPharao
Tack för ett mycket balanserat och förståeligt svar. Ett svar som möjligen kan bidra till mindre frustration i framtiden.
Att vi alla har fördomar, en del berättigade en del inte, är ju inte heller någon hemlighet. Jag kan inte ifrågasätta den eventuella rädsla en kvinna på väg hem kan känna.
Rädslan för övergrepp kan nog gälla fler än kvinnor, det gäller oss alla att vara lite försiktig på en del tidpunkter och platser.
Jag måste nog ändå säga att jag inte tror att kvinnor i gemen kollektivt skuldbelägger män på det sätt som sker ibland i media.
Det är också den mediala och politiska omfamningen av denna skuldbeläggning som jag vänder mig emot. Inte vad enskilda individer kan tänkas ha för uppfattning.
Det är därför jag, kanske lite knastertorrt, funderar över den här procentsatsen. Det finns ju många olika grupper som överrepresenterade inom olika områden utan att svepande generaliseringar görs.
När är det medialt OK att peka på en specifik grupp?
Vill man genom politik och media försöka få med alla på en förändring av något slag ska man nog ändå avstå från allt vad kollektiv skuld heter. Alldeles uppenbart är det fler än jag som vänder taggarna utåt.
Jag är fullständigt frågande inför vad man hoppas uppnå.
Tyckte en sån trådstart kräver sin ansträngning i svaret.
Möjligen lite för pedagogiskt skriven men jag har numera lärt mig av erfarenhet att då man rör sig i kollektiva skuld landet måste man träda fram varsamt. ( alltså inte för din skull utan för snubbar som copco, men som du ser så hjälper det inte i alla fall)
fördomar ser jag som närbesläktat kring detta tema men ändå ej samma sak.
Födomar bygger ofta på rädsla för det okända och "uppdiktade historier/ föreställningar kring "andra". Det kan självfallet finnas fakta och sanningar som en fördom bygger på men dessa fakta är inte av en förtryckande eller övergripande karaktär utan enskilda händelser. Där ligger den stora skillnaden.
Svarta som grupp har inte förtryckt vita som grupp i stort nån gång i historien. Där finns alltså ingen kollektiv skuld, men där kan finnas fördomar mot svarta som skapar rädsla.
Alltså idéer som kan löpa parallellt eller leva sina egna liv.
Jag har full och helt förståelse för den irritation som folk får (även kvinnor) när man pratar om dessa saker i media. Men återigen det är inte själva faktan eller orsaken till existensen av en sån sak som kollektiv skuld som jag vänder mig emot utan återigen semantiken och bruket av den.
Fraser som: mäns våld mot kvinnor, män är djur, Alla män är våldtäktsmän etc är idiotiska i sin
korthuggenhet och generalisering. De är som gjorda för att läsas och tolkas fel. Och ofta skapade och utplockade ur ett kontext där förklaringen ligger i medföljande text. Som att plocka ut en rubrik och skita i artikeln efter. De blir utplockade av skribenter som sen använder dem flitigt journalistiskt och sen förvandlas de långsamt till ett begrepp som en del som läst på i dessa frågor fattar bakgrunden till, mens andra som enbart ser rubrikerna inte alls hajar. Och så är vi där.
Så nej media använder dessa begrepp av pur vana och de betyder alltså inte det som faktiskt står.
Nej, alla män slår inte kvinnor. Men en del gör det och har gjort så konsekvent genom historien samt andra män och övriga av samma kön får då bära en slags stigma som en kollektiv skuld kring detta. Eftersom folk kommer skygga lite för dem. (lite för långt för en bra rubrik eller hur?)
vill du ha hela storyn kring "män är djur" så säg till, kan köra den i annat inlägg.
Kollektiv skuld är alltså ett fenomen som finns där vare sig vi vill eller inte. Det är inget man plötsligt kan säga , nej men nu slutar vi med det här. Det är en existerande företeelse som vi har satt namnet "kollektiv skuld" på. Enda sättet att bli av med det är att orsakerna till det försvinner och det växer bort ur folks medvetna. Tyskarna är på god väg. men även de får nog släpa på sin kollektiva skuld i nått decennium till, men startar de inte nått nytt världskrig eller börjar klistra gula stjärnor på folk igen så är det nog lugnt.