2013-12-17, 09:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Du har att välja mellan ''du vet inte'' eller ''Gud'' Allt annat är bara antaganden och önskningar. Du kan aldrig någonsin bevisa Guds existens eller Guds icke-existens. Men du har och kommer aldrig att ha en exakt ålder på varken universum eller jorden. Inte heller kommer du med säkerhet veta hur många galaxer det finns i universum. Det finns två säkra alternativ att välja mellan och dessa är:

1)Tro på Gud
2) Vi vet inte

Jag väljer nummer 1.
Och Gud skulle inte falla under antaganden eller önskningar?
En dikotomi som inte är falsk lyder "Det var antingen Gud.. Eller inte." Jag förmodar inte, då det inte finns några belägg för en gud.
Vad har en exakt ålder med något att göra?

Citat:
Länge har man diskuterat hur gammal jorden kan vara och svaren har pendlat mellan ett par tusen till flera miljarder. Till slut slog man till med 4,55 miljarder år och då uppstod ett annat problem på et gång. När denna teori föddes trodde man att universum var mycket yngre än den ålder vi har idag på universum. Det innebar då att jorden var äldre än universum och detta kunde inte stämma. Man ville ivrigt få ett slutgiltigt datum på ett universum där jordens ålder kunde räknas med in i ekvationen. Och även universum ålder har pendlat mellan ett par miljarder till 100 miljarder för att slutligen hamna på mellan 10 och 20 miljarder.

Vi vet inte ett dyft om hur gammal jorden eller universum är. Du har blivit lurad om du tror att du har svaret där.
Vilket svar!? Hur hamnade du på det här ämnet?
Dessutom har du så fruktansvärt fel att det är otroligt..

Citat:
År 1956 trodde astronomerna att universum var mellan 7 och 20 år gammalt. År 1994 trodde man att universum var åtta miljarder år. Detta ledde till ett större problem vilket forskarna själva erkände. Denna teori innebar att universum med sin låga ålder på 8 miljarder år var yngre än vissa stjärnor. Slutligen hamnade vi på 13,7 miljarder år och där är vi än idag. Svårigheten att fastställa åldern på universum kan liknas vid: Du står på en åker om natten och försöker avgöra hur långt bort två avlägsna elektriska lampor befinner sig. Du kan aldrig bestämma om den närmaste ljuset är en 58-watts glödlampa som lyser 40 meter bort eller om det handlar om en 61-watts lampa som lyser 39 meter bort. Du måste vidare ta hänsyn till avvikelser som orsakas av vibrationer i jordens atomsfär, av läckande ljus från stjärnor och många andra faktorer. Resultatet är att beräkningarna med nödvändighet bygger på en massa antaganden eller som Martin Rees har uttryckt det: ''Att vi är nöjda nu med vad vi vet återspeglar bara bristen på data och bevis än på vetertagna teorier.
Kul att du inte verkar förstå något om den vetenskapliga processen... Du försöker få allt att likna godtyckliga gissningar.
Citera
2013-12-17, 09:56
Medlem
Citat:
Du står på en åker om natten och försöker avgöra hur långt bort två avlägsna elektriska lampor befinner sig. Du kan aldrig bestämma om den närmaste ljuset är en 58-watts glödlampa som lyser 40 meter bort eller om det handlar om en 61-watts lampa som lyser 39 meter bort. Du måste vidare ta hänsyn till avvikelser som orsakas av vibrationer i jordens atomsfär, av läckande ljus från stjärnor och många andra faktorer.
Det finns otroligt många metoder du kan använda men förlitar du dig enbart på vad dina ögon säger så kan de bedra dig (vilket är både en lärdom och en poäng i sig självt).

Förresten, hur tror du att en mobiltelefon fungerar? Hur känner den till avståndet till en radiobasstation (som skickar ut samma typ av fotoner som synligt ljus fast på en annan våglängd) eftersom den varken vet vart den själv är eller vart antennen den pratar med sitter eller hur långt det är? Jag kan lova dig att det inte fungerar på något annat sätt än vetenskapligt och det är till och med ganska enkelt.

Citat:
''Att vi är nöjda nu med vad vi vet återspeglar bara bristen på data och bevis än på vetertagna teorier.
Tur då att vetenskapen aldrig är nöjd utan ständigt fortsätter sökandet, till skillnad från de religiösa som verkligen uppfyller kriteriet.
Citera
2013-12-17, 10:00
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du har att välja mellan ''du vet inte'' eller ''Gud'' Allt annat är bara antaganden och önskningar. Du kan aldrig någonsin bevisa Guds existens eller Guds icke-existens. Men du har och kommer aldrig att ha en exakt ålder på varken universum eller jorden. Inte heller kommer du med säkerhet veta hur många galaxer det finns i universum. Det finns två säkra alternativ att välja mellan och dessa är:

1)Tro på Gud
2) Vi vet inte

Jag väljer nummer 1.

Fast det här är ju samma sak, bara det att nr 2 är ett ärligare förhållningssätt.
Citera
2013-12-17, 10:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Kul att du inte verkar förstå något om den vetenskapliga processen... Du försöker få allt att likna godtyckliga gissningar.

Eftersom upprepninger är en viktig del av Alibabassons resonerande kan det ha betydelse att profilera hans användande av vetenskaps-strawmen. Kanske han själv börjar att undra över omfattningen av sitt 'kunskaps' Dunning-Kruger komplex.
Citera
2013-12-17, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Eftersom upprepninger är en viktig del av Alibabassons resonerande kan det ha betydelse att profilera hans användande av vetenskaps-strawmen. Kanske han själv börjar att undra över omfattningen av sitt 'kunskaps' Dunning-Kruger komplex.

Alibabasson är ganska uppenbart en koransvingande fåne som tidigt i sitt arma liv blev hjärntvättad med denna ideologi...jag kallar det inte religion, utan islam är en verklighetsfrånvänd facistoid ideologi som dömt 1.5 miljarder människor till ett liv i ett efterblivet mörker och fattigdom.
Citera
2013-12-17, 11:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Alibabasson är ganska uppenbart en koransvingande fåne som tidigt i sitt arma liv blev hjärntvättad med denna ideologi...jag kallar det inte religion, utan islam är en verklighetsfrånvänd facistoid ideologi som dömt 1.5 miljarder människor till ett liv i ett efterblivet mörker och fattigdom.

Nu vill jag för min del inte ... objektivt .... generalisera så kraftigt. Även om min egen personliga subjektiva åsikt lutar åt samma håll som ovanstående, men åsikter tar jag inte så allvarligt; inte ens mina egna.

Däremot är det ju mycket tydligt att Alibabassons 'argumentation' är präglat av en så djup inkompetens och okunskap omkring vad vetenskap egentligen är, att han är tvungen till att 'argumentera' från ett till synes ändlöst underlag av strawmen.
Citera
2013-12-17, 11:11
Medlem
Citat:
Nu vill jag för min del inte ... objektivt .... generalisera så kraftigt. Även om min egen personliga subjektiva åsikt lutar åt samma håll som ovanstående, men åsikter tar jag inte så allvarligt; inte ens mina egna.

Däremot är det ju mycket tydligt att Alibabassons 'argumentation' är präglat av en så djup inkompetens och okunskap omkring vad vetenskap egentligen är, att han är tvungen till att 'argumentera' från ett till synes ändlöst underlag av strawmen.

Icke deso mindre är det ju sant att Alibabasson uppvisar ett mönster av totalt förakt för kunskap som inte passar in i hans inskränkta värld. Och tyvärr är det så att man kan generalisera in hans argumentation och tankesätt på många som är födda in i islam. Sen att han inte vill erkänna att han är muslim verkar vara ett sätt att lägga dimridåer men läser man mellan raderna i hans ovidkommande inlägg så känner man igen en islamsk apologet.
Citera
2013-12-17, 11:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Icke deso mindre är det ju sant att Alibabasson uppvisar ett mönster av totalt förakt för kunskap som inte passar in i hans inskränkta värld. Och tyvärr är det så att man kan generalisera in hans argumentation och tankesätt på många som är födda in i islam. Sen att han inte vill erkänna att han är muslim verkar vara ett sätt att lägga dimridåer men läser man mellan raderna i hans ovidkommande inlägg så känner man igen en islamsk apologet.

Visst, hans 'stil' är tämligen karakteristisk för islam-apologetiken med slingrande, strawmen och kryphåls-sökande.
Citera
2013-12-17, 11:27
Medlem
Citat:
Visst, hans 'stil' är tämligen karakteristisk för islam-apologetiken med slingrande, strawmen och kryphåls-sökande.

Ja känns lite som Taxidriver i en något mer polerad version!
Citera
2013-12-17, 19:22
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Kan du länka till en vetenskaplig artikel där de med säkerhet har fastställt hur gammal jorden är? KOL-14 metoden kan vi utesluta då de finns många hinder och problem på vägen men ge oss andra metoder.

Det finns en teori som säger att universum inte alls är så stort som vi tror. När vi stirrar ut är det kanske vissa av galaxer som vi helt enkelt ser återspeglar spökbilder som skapas av ljus som studsar tillbaka. Vad har du att säga om denna teori?

Kan någon svara på vad universum är gjort av?
Kol-14... Seriöst, sov på på biologilektionerna i nian? Kol-14 har en halveringstid på 5730 år, så metoden fungerar med en acceptabel felmarginal på föremål upp till 30000 - 40000 år gamla. På föremål som är över 60000 år fungerar inte metoden alls (då felmarginalen är för stor), men då används andra metoder istället. Själva Kol-14-metoden i sig är en väldigt, väldigt säker metod, men den används absolut inte för att mäta dinosauriebens ålder, och definitivt inte jordens ålder. Läs på om radiometriskt datering och återkom sedan.
Citat:
Sluta lura dig själv. Du har inte presenterat bevis på att jorden är 4,5 miljarder år eller att universum är 13,7 miljarder år.

Beträffande vad universum består av :

Vi bor i ett gåtfullt kosmos. Det tycks mest bestå av en märklig, osynlig materia och en mystisk mörk energi som pumpar upp hela universum med ständigt växande fart.

Det låter fantasifullt, men så ser den astronomiska verkligheten ut. De allra senaste åren har kosmologin tagit ett väldigt vetenskapligt kliv framåt. En armada av nya, avancerade mätinstrument har levererat siffror av aldrig förut skådad noggrannhet. Och detta har, till allmän förvåning, lett till den intressanta slutsatsen att ingen längre vet vad universum är gjort av.

http://home.swipnet.se/~w-69487/kosmos.html

När ska du inse att du har vilseletts?
Vad har Universums expansion med jordens ålder att göra? Jag är mycket väl medveten om mörk materia, men du verkar bara ta saker ur luften för att ha några motargument, alls. Läs på istället och erkänn att jag faktiskt kan backa upp mina påståenden med tusentals mätningar och vetenskapliga experiment.
Citera
2013-12-17, 19:58
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Ja och om du skulle ta och bemöda dig läsa artiklarna och faktiskt lära dig hur man går tillväga för att datera jordens ålder så får du bevisen du efterfrågar. Det är frågan om mängder med olika mät och analysmetoder som används av en hel forskarkår, seriös beprövad vetenskap. Men du vet så klart bättre, du har till skillnad från dessa hundratusentals välutbildade och erfarna människor koll på hur det verkligen ligger till. Som sagt, din arrogans är riktigt jävla osmaklig.

Vad spelar det för roll om det handlar om en människa eller en yrkeskår? Om ni som lekman inte förstår vad en yrkeskår syftar på med sina redogörelser så ligger felet hos er och inte hos dem.
Citera
2013-12-17, 20:02
Medlem
Citat:
Vad spelar det för roll om det handlar om en människa eller en yrkeskår? Om ni som lekman inte förstår vad en yrkeskår syftar på med sina redogörelser så ligger felet hos er och inte hos dem.

Det är enbart du som inte förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in