Citat:
Ursprungligen postat av
Alibabasson
Du har att välja mellan ''du vet inte'' eller ''Gud'' Allt annat är bara antaganden och önskningar. Du kan aldrig någonsin bevisa Guds existens eller Guds icke-existens. Men du har och kommer aldrig att ha en exakt ålder på varken universum eller jorden. Inte heller kommer du med säkerhet veta hur många galaxer det finns i universum. Det finns två säkra alternativ att välja mellan och dessa är:
1)Tro på Gud
2) Vi vet inte
Jag väljer nummer 1.
Länge har man diskuterat hur gammal jorden kan vara och svaren har pendlat mellan ett par tusen till flera miljarder. Till slut slog man till med 4,55 miljarder år och då uppstod ett annat problem på et gång. När denna teori föddes trodde man att universum var mycket yngre än den ålder vi har idag på universum. Det innebar då att jorden var äldre än universum och detta kunde inte stämma. Man ville ivrigt få ett slutgiltigt datum på ett universum där jordens ålder kunde räknas med in i ekvationen. Och även universum ålder har pendlat mellan ett par miljarder till 100 miljarder för att slutligen hamna på mellan 10 och 20 miljarder.
Vi vet inte ett dyft om hur gammal jorden eller universum är. Du har blivit lurad om du tror att du har svaret där.
År 1956 trodde astronomerna att universum var mellan 7 och 20 år gammalt. År 1994 trodde man att universum var åtta miljarder år. Detta ledde till ett större problem vilket forskarna själva erkände. Denna teori innebar att universum med sin låga ålder på 8 miljarder år var yngre än vissa stjärnor. Slutligen hamnade vi på 13,7 miljarder år och där är vi än idag. Svårigheten att fastställa åldern på universum kan liknas vid: Du står på en åker om natten och försöker avgöra hur långt bort två avlägsna elektriska lampor befinner sig. Du kan aldrig bestämma om den närmaste ljuset är en 58-watts glödlampa som lyser 40 meter bort eller om det handlar om en 61-watts lampa som lyser 39 meter bort. Du måste vidare ta hänsyn till avvikelser som orsakas av vibrationer i jordens atomsfär, av läckande ljus från stjärnor och många andra faktorer. Resultatet är att beräkningarna med nödvändighet bygger på en massa antaganden eller som Martin Rees har uttryckt det: ''Att vi är nöjda nu med vad vi vet återspeglar bara bristen på data och bevis än på vetertagna teorier.
Jag älskar regilösa personer, verkligen!

Vi vet visst hur gammal jorden är. Jorden är 4,54 miljarder år, med en felmarginal på 50 miljoner år. Universums ålder är 13,798, med en felmarginal på 37 miljoner år.
Har du andra mätningar får du gärna presentera dem i Science och ta emot nobelpriset. Visst har det varit en utmaning att bestämma jordens/universums ålder, men med dagens tekniker kan du bestämma åldern väldigt exakt. Vill du veta hur man kan vara så säker på sin sak, föreslår jag att du Googlar och/eller söker upp en fysiker som kan förklara det för dig.
Jag är inte troende för att jag helt enkelt inte ser någon anledning eller någ(ot|ra) logisk(t|a) giltig(t|a) argument för saken. Precis av samma anledning jag inte dyrkar Oden, offrar till Freja eller har på mig vitlökshalsband "bara *ifall* Oden eller vampyrer finns, tillber jag inte heller någon annan gud. Om Guds bästa sätt är att använda sig av gamla gubbar som nästan dödar sina barn för att de hör röster, bör han byta PR-byrå.