2013-12-16, 12:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men låt mig gissa, nu ..... efter finetunings-kollapsen ..... följar Intelligent Design-postulatet. Det är liksom traditionellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Skall vi vara riktigt krassa så behandlar min utläggning inte möjligheterna kring ett skapat universum.

Jag syftade till att nån abrahamist-apologet skulle damma av ID-postulatet, inte du.
Citera
2013-12-16, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag syftade till att nån abrahamist-apologet skulle damma av ID-postulatet, inte du.

Jag förstod det. Ville bara vara tydlig eftersom allt på den här delen av forumet annars förvrids in-absurdum.
Citera
2013-12-16, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Skall vi vara riktigt krassa så behandlar min utläggning inte möjligheterna kring ett skapat universum. Det jag skrev handlar bara om att de statistiska sannolikheterna i sig inte har ett skvatt att göra med bevis eller ens incitament FÖR en skapare.

ID-debatten är ju lite rörigare och kan i teorin innefatta allt ifrån von Däniken aliens till skäggiga abrahamitiska marvelhjältar med sofistikerade genlab till Hogwarthstrolleri.
Man har dock sjunkigt ganska långt ner från den allvetande skapargudens förmågor om man istället försöker intala sig att en "skapare" var nere och pillade på genetisk nivå för att få till högre former av liv (något som en allvetande skapare av ett deterministiskt universum inte skulle behöva).

Jag har märkt att troende här på forumet kan gå med på vilka konstigheter som helst bara man får behålla sin gud, ofta förminskad till en manipulerande despot av deras beskrivningar att döma! Men det verkar inte spela någon roll att guden inte är speciellt konsekvent eller logisk han gör lite som det faller in...ja oftast förr i tiden, numera syns han inte till alls.
Citera
2013-12-16, 16:10
Medlem
Beroende på vad man tror på så möts man av eller blundar för uppenbara bevis på att det är omöjligt. Vi kan t ex säga att troende som tror på en skapare i begynnelsen har relativt få motbevis/frågor att ställas inför. Den kraftfullaste motfrågan är väl vem som skapade skaparen? Ja, det kan en religiös inte svara på med annat än att skaparen alltid funnits där. Jaja...

De som däremot tror på en närvarande gud och lägger sin tro i någon av de texter som finns bevarade ifrån en mängd olika religoner har då dessvärre väldigt många motbevis/frågor att handskas med. Det kan vara rätt så besvärande även om det nu skulle finnas en skapare överhuvudtaget, så innehåller religionerna så mycket sakfel och missuppfattningar om hur världen ser ut, att det blir platt fall så fort man har förstånd att analysera rimligheterna i alla religiösa påståenden.

Med andra ord, det är lögner, lögner och ännu mera lögner inom religionerna.
Citera
2013-12-16, 22:39
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Länka eller citera gärna. Tills dess så ljuger du bara.

Nej, det menar jag inte. Jag menar att jag hellre läser om det när det är nytt och dyker upp på internet och deltar i diskussionerna runt rönen.

Helt utan belägg, helt baserat på hörsägen och utan merit. Verkligheten + tro.

Det är uppenbart.

Nej, du behåller hellre bubblan.

En falsk dikotomi förklarar sig själv falsk. Det handlar inte om subjektivitet.

Jag förklarade att skillnaden mellan oss är att jag accepterar bevis och ändrar min uppfattning, medans du lever i en bubbla av religiös dogmatik och är orubblig. Är det svårt med läsförståelsen?

Du och verkligheten kanske..

Du har att välja mellan ''du vet inte'' eller ''Gud'' Allt annat är bara antaganden och önskningar. Du kan aldrig någonsin bevisa Guds existens eller Guds icke-existens. Men du har och kommer aldrig att ha en exakt ålder på varken universum eller jorden. Inte heller kommer du med säkerhet veta hur många galaxer det finns i universum. Det finns två säkra alternativ att välja mellan och dessa är:

1)Tro på Gud
2) Vi vet inte

Jag väljer nummer 1.

Länge har man diskuterat hur gammal jorden kan vara och svaren har pendlat mellan ett par tusen till flera miljarder. Till slut slog man till med 4,55 miljarder år och då uppstod ett annat problem på et gång. När denna teori föddes trodde man att universum var mycket yngre än den ålder vi har idag på universum. Det innebar då att jorden var äldre än universum och detta kunde inte stämma. Man ville ivrigt få ett slutgiltigt datum på ett universum där jordens ålder kunde räknas med in i ekvationen. Och även universum ålder har pendlat mellan ett par miljarder till 100 miljarder för att slutligen hamna på mellan 10 och 20 miljarder.

Vi vet inte ett dyft om hur gammal jorden eller universum är. Du har blivit lurad om du tror att du har svaret där.

År 1956 trodde astronomerna att universum var mellan 7 och 20 år gammalt. År 1994 trodde man att universum var åtta miljarder år. Detta ledde till ett större problem vilket forskarna själva erkände. Denna teori innebar att universum med sin låga ålder på 8 miljarder år var yngre än vissa stjärnor. Slutligen hamnade vi på 13,7 miljarder år och där är vi än idag. Svårigheten att fastställa åldern på universum kan liknas vid: Du står på en åker om natten och försöker avgöra hur långt bort två avlägsna elektriska lampor befinner sig. Du kan aldrig bestämma om den närmaste ljuset är en 58-watts glödlampa som lyser 40 meter bort eller om det handlar om en 61-watts lampa som lyser 39 meter bort. Du måste vidare ta hänsyn till avvikelser som orsakas av vibrationer i jordens atomsfär, av läckande ljus från stjärnor och många andra faktorer. Resultatet är att beräkningarna med nödvändighet bygger på en massa antaganden eller som Martin Rees har uttryckt det: ''Att vi är nöjda nu med vad vi vet återspeglar bara bristen på data och bevis än på vetertagna teorier.
Citera
2013-12-16, 22:45
Medlem
BlackJewels avatar
Att vårda lögnerna ja, det är skenhelighetens sista halmstrå. Om inte annat, så får man överdrivna exempel i denna tråd, när det ska "vecklas ut".
Citera
2013-12-16, 22:55
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Du har att välja mellan ''du vet inte'' eller ''Gud'' Allt annat är bara antaganden och önskningar. Du kan aldrig någonsin bevisa Guds existens eller Guds icke-existens. Men du har och kommer aldrig att ha en exakt ålder på varken universum eller jorden. Inte heller kommer du med säkerhet veta hur många galaxer det finns i universum. Det finns två säkra alternativ att välja mellan och dessa är:

1)Tro på Gud
2) Vi vet inte

Jag väljer nummer 1.

Länge har man diskuterat hur gammal jorden kan vara och svaren har pendlat mellan ett par tusen till flera miljarder. Till slut slog man till med 4,55 miljarder år och då uppstod ett annat problem på et gång. När denna teori föddes trodde man att universum var mycket yngre än den ålder vi har idag på universum. Det innebar då att jorden var äldre än universum och detta kunde inte stämma. Man ville ivrigt få ett slutgiltigt datum på ett universum där jordens ålder kunde räknas med in i ekvationen. Och även universum ålder har pendlat mellan ett par miljarder till 100 miljarder för att slutligen hamna på mellan 10 och 20 miljarder.

Vi vet inte ett dyft om hur gammal jorden eller universum är. Du har blivit lurad om du tror att du har svaret där.

År 1956 trodde astronomerna att universum var mellan 7 och 20 år gammalt. År 1994 trodde man att universum var åtta miljarder år. Detta ledde till ett större problem vilket forskarna själva erkände. Denna teori innebar att universum med sin låga ålder på 8 miljarder år var yngre än vissa stjärnor. Slutligen hamnade vi på 13,7 miljarder år och där är vi än idag. Svårigheten att fastställa åldern på universum kan liknas vid: Du står på en åker om natten och försöker avgöra hur långt bort två avlägsna elektriska lampor befinner sig. Du kan aldrig bestämma om den närmaste ljuset är en 58-watts glödlampa som lyser 40 meter bort eller om det handlar om en 61-watts lampa som lyser 39 meter bort. Du måste vidare ta hänsyn till avvikelser som orsakas av vibrationer i jordens atomsfär, av läckande ljus från stjärnor och många andra faktorer. Resultatet är att beräkningarna med nödvändighet bygger på en massa antaganden eller som Martin Rees har uttryckt det: ''Att vi är nöjda nu med vad vi vet återspeglar bara bristen på data och bevis än på vetertagna teorier.
Jag älskar regilösa personer, verkligen!
Vi vet visst hur gammal jorden är. Jorden är 4,54 miljarder år, med en felmarginal på 50 miljoner år. Universums ålder är 13,798, med en felmarginal på 37 miljoner år.
Har du andra mätningar får du gärna presentera dem i Science och ta emot nobelpriset. Visst har det varit en utmaning att bestämma jordens/universums ålder, men med dagens tekniker kan du bestämma åldern väldigt exakt. Vill du veta hur man kan vara så säker på sin sak, föreslår jag att du Googlar och/eller söker upp en fysiker som kan förklara det för dig.

Jag är inte troende för att jag helt enkelt inte ser någon anledning eller någ(ot|ra) logisk(t|a) giltig(t|a) argument för saken. Precis av samma anledning jag inte dyrkar Oden, offrar till Freja eller har på mig vitlökshalsband "bara *ifall* Oden eller vampyrer finns, tillber jag inte heller någon annan gud. Om Guds bästa sätt är att använda sig av gamla gubbar som nästan dödar sina barn för att de hör röster, bör han byta PR-byrå.
Citera
2013-12-16, 22:56
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Att vårda lögnerna ja, det är skenhelighetens sista halmstrå. Om inte annat, så får man överdrivna exempel i denna tråd, när det ska "vecklas ut".

men du ''vecklar in'' dina inlägg. Varför skriver du inte på begripligt svenska.
Citera
2013-12-16, 22:57
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Jag älskar regilösa personer, verkligen!
Vi vet visst hur gammal jorden är. Jorden är 4,54 miljarder år, med en felmarginal på 50 miljoner år. Universums ålder är 13,798, med en felmarginal på 37 miljoner år.
Har du andra mätningar får du gärna presentera dem i Science och ta emot nobelpriset. Visst har det varit en utmaning att bestämma jordens/universums ålder, men med dagens tekniker kan du bestämma åldern väldigt exakt. Vill du veta hur man kan vara så säker på sin sak, föreslår jag att du Googlar och/eller söker upp en fysiker som kan förklara det för dig.

Jag är inte troende för att jag helt enkelt inte ser någon anledning eller någ(ot|ra) logisk(t|a) giltig(t|a) argument för saken. Precis av samma anledning jag inte dyrkar Oden, offrar till Freja eller har på mig vitlökshalsband "bara *ifall* Oden eller vampyrer finns, tillber jag inte heller någon annan gud. Om Guds bästa sätt är att använda sig av gamla gubbar som nästan dödar sina barn för att de hör röster, bör han byta PR-byrå.

Du är så lurad du kan bli. Ge mig bevis på att jorden är så gammal eller ung. Inte teorier utan bevis. jorden eller universum välj själv eller både och.
Citera
2013-12-16, 23:01
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
men du ''vecklar in'' dina inlägg. Varför skriver du inte på begripligt svenska.
Du ska nog börja lära dig språk, för att förstå språk. Säger jag till dig för din egen skull.

At behöva linda in lögner i s.k argumentföring, likt att stoppa in otjänligt ämne i en dolme och ösa på rejält med kryddor så det ska kunna kamouflera sig lite .. är att veckla in något. Plutten.
Citera
2013-12-16, 23:08
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Du är så lurad du kan bli. Ge mig bevis på att jorden är så gammal eller ung. Inte teorier utan bevis. jorden eller universum välj själv eller både och.
För att bestämma jordens ålder använder man sig utav ett 20-tal olika ämnen och utför radiometrisk datering på dessa. Och vet du vad? ALLA resultat bekräftar varandra. Dessutom har forskare gjort mätningar på Mars och det bekräftar siffran ytterligare.
En urgammal bok, skriven av personer som trodde att jorden var platt, är ingen pålitlig källa.
Citera
2013-12-16, 23:15
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
För att bestämma jordens ålder använder man sig utav ett 20-tal olika ämnen och utför radiometrisk datering på dessa. Och vet du vad? ALLA resultat bekräftar varandra. Dessutom har forskare gjort mätningar på Mars och det bekräftar siffran ytterligare.
En urgammal bok, skriven av personer som trodde att jorden var platt, är ingen pålitlig källa.

Kan du länka till en vetenskaplig artikel där de med säkerhet har fastställt hur gammal jorden är? KOL-14 metoden kan vi utesluta då de finns många hinder och problem på vägen men ge oss andra metoder.

Det finns en teori som säger att universum inte alls är så stort som vi tror. När vi stirrar ut är det kanske vissa av galaxer som vi helt enkelt ser återspeglar spökbilder som skapas av ljus som studsar tillbaka. Vad har du att säga om denna teori?

Kan någon svara på vad universum är gjort av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in