2013-12-17, 00:49
Medlem
dkws avatar
ja kör 16kg hantlar har biceps som oxe Med vänlig hälsning, islam profeten wtf
Citera
2013-12-17, 00:50
Medlem
TheMentalitas avatar
När allt kommer omkring så är det mer lyften vikt= starkare. Annars kunde väl SLtävlingar göra om så man räknar in en längd/vikt-formel och lägger på totalen liksom.

Jag anser dock att relativ styrka är applicerbart på mycket. I alla fall när man ska göra såna här generella antaganden, "vad är starkt?". Är ju jävligt subjektivt.
Skulle det vara så att alla människor var stöpta efter exakt samma mall kunde man väl säga "över xxkg är starkt, under xxkg är inte starkt" som svar på en sån råga, men nu fungerar det ju inte så.
Citera
2013-12-17, 02:37
Bannlyst
Man brukar säga att 100 kg = stark. Allt över 5 kg är bra.

Lycka till med träningen!
Citera
2013-12-17, 06:09
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
Man brukar säga att 100 kg = stark. Allt över 5 kg är bra.

Lycka till med träningen!

Vem brukar säga det, 100 kgs hantlar kan du glömma naturligt det är i 99,999999999999 % steroider så det skriker om det i sådant fall.

Jag skulle säga allt över 40 kg är bra och allt över 60 kg är jävligt starkt (förutsatt att man kan träna med det = minst 8 - 12 reps), då är man bland de 1 - 2 % i toppen av alla som tränar som klarar av att träna med det naturligt. De som klarar av det har lagt ner många år och tränat nära så effektivt det går med träning återhämtning kost.
Citera
2013-12-17, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
Är man kort som en dvärg så är det väl självklart att man tänker så. Att jämföra med sin kroppsvikt gör svaga människor.

Hur menar du? vad ska du annars referera till? finns ju en anledning att man delar in tex styrkelyft i just viktklasser det du lyfter i % till din vikt är ju det mest "rättvisa" att jämföra med, eller har jag helt fel?
Citera
2013-12-17, 06:54
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMentalita
När allt kommer omkring så är det mer lyften vikt= starkare. Annars kunde väl SLtävlingar göra om så man räknar in en längd/vikt-formel och lägger på totalen liksom.

Jag anser dock att relativ styrka är applicerbart på mycket. I alla fall när man ska göra såna här generella antaganden, "vad är starkt?". Är ju jävligt subjektivt.
Skulle det vara så att alla människor var stöpta efter exakt samma mall kunde man väl säga "över xxkg är starkt, under xxkg är inte starkt" som svar på en sån råga, men nu fungerar det ju inte så.
Finns wilkspoängtävlingar. Men där har man oftast inte sååå stora fördelar med att vara lätt.
Citera
2013-12-17, 06:54
Bannlyst
Hälften av sin kroppsvikt.
Citera
2013-12-17, 06:56
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TObbeSkatt
Hur menar du? vad ska du annars referera till? finns ju en anledning att man delar in tex styrkelyft i just viktklasser det du lyfter i % till din vikt är ju det mest "rättvisa" att jämföra med, eller har jag helt fel?
SL delas in i viktklasser för att man går på den som lyfter flest kg. Sen finns wilkspoäng, där är detbättre att lyfta något mer än att vara lättare.
Citera
2013-12-17, 07:18
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Varför sålla ut dom? För att du känner dig svag? Det är fuktigt att äta sig stark?...

Min styrka är irrelevant, vafan jag var starkare när jag vägde 73 i det mesta jämfört med idag. Men det förklarar saken, du vill kunna känna dig duktig så kroppsvikten måste tas i beräkning.

Finns en tråd om styrka i den allmänna delen på Kolo, läs den! Om man ska ta med ålder och vikt, varför då inte ta med länd som är en viktig detalj. Längd på leder är också viktigt. Eller bara allmänna vinklar samt muskelfibrer?

Därför att det som sagt är relevant om man väger 70 kg eller 120 kg för att avgöra hur stor prestation ens lyft är. Du kanske är imponerad av en liten köttbulle på 165 cm och 100 kg som bänkar 160 kg, men det är inte jag.

Ska du fåna dig och påstå att jag "behöver bli starkare" så är din styrka relativt min högst intressant. Det blir liksom lite fånigt när jag lyfter mer vikt än vad du gör. Har du gått upp i vikt och blivit svagare menar du? Då gör du nog i så fall något fel för det är inte normalt.

Längd är också intressant givetvis, men långt ifrån så avgörande som vikten.
Citera
2013-12-17, 08:32
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Därför att det som sagt är relevant om man väger 70 kg eller 120 kg för att avgöra hur stor prestation ens lyft är. Du kanske är imponerad av en liten köttbulle på 165 cm och 100 kg som bänkar 160 kg, men det är inte jag.

Ska du fåna dig och påstå att jag "behöver bli starkare" så är din styrka relativt min högst intressant. Det blir liksom lite fånigt när jag lyfter mer vikt än vad du gör. Har du gått upp i vikt och blivit svagare menar du? Då gör du nog i så fall något fel för det är inte normalt.

Längd är också intressant givetvis, men långt ifrån så avgörande som vikten.
Nu pratar du prestation, det är inte samma sak som styrka. Den som tar mer är starkare. Kroppsvikt är inget som ingår per default där.

Men vad har jag för något med det här att göra? Jag behöver bli starkare, det vet jag. Du också Jag är stelast i hela världen typ, jag kan ju fortfarande påstå att någon måste träna upp sin rörlighet, det hoppas jag att du förstår.

Japp, i vissa övningar. Men utan en helhetsbild så är det svårt att säga huruvida det är bra eller dåligt.

Längd på leder eller att ha bra vinklar är helt klart mer avgörande än vikten.

Den som tar mer vikt är starkare, punkt!

Jag gillar denna tråd: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=206900&highlight=stark
Citera
2013-12-17, 09:37
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Nu pratar du prestation, det är inte samma sak som styrka. Den som tar mer är starkare. Kroppsvikt är inget som ingår per default där.

Men vad har jag för något med det här att göra? Jag behöver bli starkare, det vet jag. Du också Jag är stelast i hela världen typ, jag kan ju fortfarande påstå att någon måste träna upp sin rörlighet, det hoppas jag att du förstår.

Japp, i vissa övningar. Men utan en helhetsbild så är det svårt att säga huruvida det är bra eller dåligt.

Längd på leder eller att ha bra vinklar är helt klart mer avgörande än vikten.

Den som tar mer vikt är starkare, punkt!

Jag gillar denna tråd: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=206900&highlight=stark

Fast du utgår fortfarande från att styrka är enbart vad man lyfter i absoluta tal och inte i relation till något annat. Jag tvivlar på att det finns grund för en så dogmatisk tolkning av ordet.

Varför behöver du bli starkare? Visst, är det ditt mål att bli starkare, så "behöver" du väl bli starkare. Annars inte. Vilket är min poäng.

Såvida du inte slutat träna de övningar du blivit svagare i när du gått upp i vikt, eller helt bytt upplägg till högre reps t.ex., så kan jag inte riktigt se hur det skulle kunna vara annat än negativt att du tappat vikt i övningar.

Vinklar är ju intressant i vissa övningar, t.ex. marklyft och knäböj, men knappast i bänk. Lyftväg däremot är alltid av intresse.
Citera
2013-12-17, 10:25
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Fast du utgår fortfarande från att styrka är enbart vad man lyfter i absoluta tal och inte i relation till något annat. Jag tvivlar på att det finns grund för en så dogmatisk tolkning av ordet.

Varför behöver du bli starkare? Visst, är det ditt mål att bli starkare, så "behöver" du väl bli starkare. Annars inte. Vilket är min poäng.

Såvida du inte slutat träna de övningar du blivit svagare i när du gått upp i vikt, eller helt bytt upplägg till högre reps t.ex., så kan jag inte riktigt se hur det skulle kunna vara annat än negativt att du tappat vikt i övningar.

Vinklar är ju intressant i vissa övningar, t.ex. marklyft och knäböj, men knappast i bänk. Lyftväg däremot är alltid av intresse.
Styrka Japp.

Well, vill man bli större måste man bli starkare på något plan.

Inte tränat på länge, och förändrade vinklar samt mindre träning. Det är häftigt att se hur kontinuerlig tung träning formar kroppens förmåga att ta i. Tyvärr försvinner den relativt fort också.

Om du inte tror att vinklar är intressant i bänk så tror du fel. Lyftvägen beror på vinklarna till stor del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in