2013-12-17, 01:30
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Okej, han höll två grejer i samma hand, är det det du menar. Vilka två grejer hölls i samma hand? Vapen+kudde? Jag tror det är väldigt svårt att skjuta med en kudde i samma hand som pistolen.

Altså...läs mitt inlägg igen...det var ju det jag skrev
Man kan inte hålla ett huvudet i handen..hur tänker du människa. Han tryckte naturligtvis ner hennes huvud och mellan hans vänstra hand och hennes huvud var det en kudde. Är det något mer du behöver hjälp med att förstå?
Citera
2013-12-17, 01:30
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
K.H inkom tidigt med kvitton som bevis på tid och datum.
Vad har P.K eller L.J att inkomma med?

Skillnaden på vittnena är att KH ska peka ut Marina och det innebär att det handlar om ansikte, och det tror jag inte på alls under några sekunder. L såg sin grannes bil, och lämnade ett signalement.
Den andra är en som umgåtts med Marina under betydligt längre tid än några sekunder.

Vad säger du om detta då?
01/3836-10/S119 Materialbestämning Glänsande fragment Vid höger öga
SKL:s materiainr. 201200595308
Fragmentet undersöktes beträffande grundämnessammansättning i SEM/EDX. Härvid påvisades huvudsakligen kalcium och fosfor, vilket indikerar att fragmentet utgörs av ben. Någon ytterligare undersökning har inte bedömts intressant.
Citera
2013-12-17, 01:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ifrågasätter man inte KHs mailbombningar och ändringar, så ser jag ingen anledning till att Marinas kamrat kommer ifrågasättas. Han kom säkert på en hel del efterhand. Och det är ju bingo med att Fredrik sedan innan hade tagit vapnet och inte erkänt detta direkt.
Du tror väl inte att han frias? Ärligt talat?
TR:
Citat:
Men [KH:s] uppgifter gör att det framstår som i hög grad sannolikt att det var Marina Johansson som körde den grå bil som hon vid tiotiden på förmiddagen den 28 juli 2010 mötte på Svartedalsvägen på väg från Övre Rörahållet mot Spekeröd.
Att FS har hållit i vapnet har bedömts i samma två domstolar.

Du tror väl inte att han fälls? Ärligt talat?
Citera
2013-12-17, 01:31
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Det var Titianas teori jag redogjorde för. Det är inte min.

Sluta slingra dig. Eftersom du ifrågasätter dennes teori med följande kommentar:
Citat:
Enklast är att du provar på en person som ligger med ansiktet ned i en kudde, och tar en leksakspistol eller en penna och håller mot personen och siktar snett uppåt. Då inser du att du inte träffar personen

Det är ju du som inte förstår att det är visst möjligt att sikta från sidan, t o m att man siktar snett ner mot huvudet (så att skottet skulle gått igenom sängen mot golvet ifall kulbanan gick helt rakt ut från pipan och igenom alla föremål) så kan kulbanan iallafall ändras och träffa väggen som den gjorde.
Citera
2013-12-17, 01:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vpre det inte enklare om hon satt upp då? Så att kulan kom i en flack nedåtgående bana till märket i väggen som ju är lite lägre än huvudet på en sittande person?

Och din förklaring förklarar inte frånvaron av typiska tecken på närskott, t ex tändsatspartiklar.
Ett känt exempel är att man hittade extremt små mängder tändsatspartiklar på Palmes kropp. Mängden var så liten att påsittande skott kunde uteslutas. Detta beskrivs i SOU 1999:88.
Enligt ditt och Q:s logik är jag nyfiken: var det också självmord.
Citera
2013-12-17, 01:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Altså...läs mitt inlägg igen...det var ju det jag skrev
Man kan inte hålla ett huvudet i handen..hur tänker du människa. Han tryckte naturligtvis ner hennes huvud och mellan hans vänstra hand och hennes huvud var det en kudde. Är det något mer du behöver hjälp med att förstå?
Ja, om man trycker ner någons huvud med en kudde så måste man trycka uppifrån. Annars trycker man inte ner. Och om man då skjuter personen genom kudden och ögat så hamnar kulan i madrassen. Eller i väggen?
Citera
2013-12-17, 01:36
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Ett skott i nacken är inget annat än planerat och med uppsåt. Jag kallar det avrättning.

http://www.bild.me/bild.php?file=5974377Image__2_.jpg

Han kröp väl upp i sängen bredvid och satte pistolmynningen i nacken på henne.

Jag tror också att det är en ren avrättning, finns inget som tyder på nått annat.
Att det inte var blodstänk på väggen tyder på att GM:n har antingen lagt ett täcke över eller en
kudde, sedan bränt av skottet. Vådaskott är mer eller mindre uteslutet m a o
Citera
2013-12-17, 01:37
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Skillnaden på vittnena är att KH ska peka ut Marina och det innebär att det handlar om ansikte, och det tror jag inte på alls under några sekunder. L såg sin grannes bil, och lämnade ett signalement.
Den andra är en som umgåtts med Marina under betydligt längre tid än några sekunder.

Vad säger du om detta då?
01/3836-10/S119 Materialbestämning Glänsande fragment Vid höger öga
SKL:s materiainr. 201200595308
Fragmentet undersöktes beträffande grundämnessammansättning i SEM/EDX. Härvid påvisades huvudsakligen kalcium och fosfor, vilket indikerar att fragmentet utgörs av ben. Någon ytterligare undersökning har inte bedömts intressant.
Nu ska rättegången inte handla om din tro utan utgå från de bevis som framkommit.
Citera
2013-12-17, 01:37
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Tack för bilden....nu kan ju Q komma med egna bortförklaringar till denna skottvinkel

Tja, det är svårt att tyda en kriminalteknisk kulbana, men de tidigare skisserna som Fredrik menade va korrekta och från SKL trodde jag aldrig på. Inte för att SKL inte är trovärdiga utan för att just Fredrik ville pådyvla tråden en skottvinkel. Allt han sagt har jag tagit och sorterat bort helt enkelt. Så enkel är Fredrik att studera.

Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Nu ska rättegången inte handla om din tro utan utgå från de bevis som framkommit.

Och med det så innebär det att bevisvärderingen inte är reglerad. Så dina påståenden är inget annat än proffstyckande och till slut avgör domstolen både L, PK, HK. Right?
Citera
2013-12-17, 01:38
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Det var Titianas teori jag redogjorde för. Det är inte min.

Titiana antog inte att pipan hölls mot huvudet. Pistolen hölls mot huvudet och var riktad snett uppåt.
På vilket sätt ska detta tramsinlägg bidra något till tråden? Hur ska man annars hålla en pistol mot någons huvud och som bevisningen lett till att hon är skjuten genom huvudet?
Citera
2013-12-17, 01:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
På vilket sätt ska detta tramsinlägg bidra något till tråden? Hur ska man annars hålla en pistol mot någons huvud och som bevisningen lett till att hon är skjuten genom huvudet?
Men det var ju så du beskrev skottet!

Citat:
Tack för bilden....nu kan ju Q komma med egna bortförklaringar till denna skottvinkel
Den kulbanan ser ut att gå från tinning till tinning. Och var kommer kudden in?

Och hur förklarar du att SKL påstår att kulan sannolikt träffade väggen snett från höger?
Senast redigerad av Gromgutten 2013-12-17 kl. 08:23. Anledning: Dubbelpost
Citera
2013-12-17, 01:45
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Jag tror också att det är en ren avrättning, finns inget som tyder på nått annat.
Att det inte var blodstänk på väggen tyder på att GM:n har antingen lagt ett täcke över eller en
kudde, sedan bränt av skottet. Vådaskott är mer eller mindre uteslutet m a o

Självklart är det ett väl riktat skott i nacken och från andra sängens håll. Det visar också att ben fanns vid högra ögat, och det slet med sig en bit in i fanerväggen.
Högra ögat indikerar på ett utgångshål vilket då blir utgång väldigt lågt ner även om man räknat in kuddarnas höjd osv. Det är säkert gjort på nära håll och rakt i nacken ut genom högra ögat och in i fanerväggen.
Marina låg ner och sov förmodligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in