2013-12-17, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det var inte det jag sa iofs. Det var kopplingen till sagofigurer du gjorde som inte är vetenskapligt korrekt. Dvs man kan inte jämställa allt som inte är fysiskt obevisat som lika osannolikt. Tex tomten och Gud. Det är bara folk med en agenda som vill få det att verka så.

Trams igen, min poäng var att en känsla inte bör anses ha något bevisvärde.

Allt som är obevisat är just OBEVISAT oavsett om vi pratar om Gud eller vildvittror.
Citera
2013-12-17, 01:27
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Hur vet du det?

OK. Jag kan själv inte bevisa för dig att kärlek existerar. Vad har det med guds existens att göra? Om du ska var ärlig så tror jag dock att du vet skillnaden mellan kärlek mellan människor och belägg för övernaturliga väsen.
Citera
2013-12-17, 01:28
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Kan du inte svara på det här?

Jäklar vad otålig man man kan vara. Som sagt, vad har det med guds existens att göra?
Citera
2013-12-17, 01:34
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Trams igen, min poäng var att en känsla inte bör anses ha något bevisvärde.

Allt som är obevisat är just OBEVISAT oavsett om vi pratar om Gud eller vildvittror.
Nej så är det inte. Bevisning är i praktiken inte något absolut. Det finns tex matematisk bevisning som inte alls är fysisk. Sen finns det fysisk bevis som inte kan förklaras matematiskt. Fysiska företeelser som inte kan bevisas fysiskt och teoretiska företeelser som inte kan bevisas teoretiskt, etc.
Det du försöker med är ett retoriskt knep som bygger på förenkling och polarisering.
Enkelt uttryckt – om många känner samma sak är det mer troligt att det finns än om några känner något. Tex kärlek.
Citera
2013-12-17, 01:34
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Har du exempel på hur ett sådant experiment kan se ut? Vad behöver vi för instrument? Ger du mig lite tips så kanske jag kan hjälpa dig att finna det du söker efter.

Den som påstår att en gud existerar behöver först beskriva dess natur, så att man kan utforma experiment som belägger eller vederlägger dess existens.
Citera
2013-12-17, 01:38
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jäklar vad otålig man man kan vara
Jag är uttråkad
Citat:
Som sagt, vad har det med guds existens att göra?
Ingenting kanske. Men om man nu pratar om känslor och är överens om att kärlek är något verkligt. Låt säga att 50% av alla människor inte hade de biologiska möjligheterna till att känna kärlek. Hur skulle man då kunna övertyga dem om att det finns? Lite samma som med Gudsgrejen. Det kanske helt enkelt är så att vissa inte kan förstå det. Något som saknas. Som att höra toner men inte inte fatta att det är musik.
Senast redigerad av 526 2013-12-17 kl. 01:42.
Citera
2013-12-17, 01:43
Medlem
Citat:
Nej så är det inte. Bevisning är i praktiken inte något absolut. Det finns tex matematisk bevisning som inte alls är fysisk. Sen finns det fysisk bevis som inte kan förklaras matematiskt. Fysiska företeelser som inte kan bevisas fysiskt och teoretiska företeelser som inte kan bevisas teoretiskt, etc.
Det du försöker med är ett retoriskt knep som bygger på förenkling och polarisering.
Enkelt uttryckt – om många känner samma sak är det mer troligt att det finns än om några känner något. Tex kärlek.

Nej jag försöker mig inte på några knep, jag hävdar att något man känner inte är ett godtagbart bevis. oavsett om det är Guds, Elvis eller big foots närvaro.
Citera
2013-12-17, 01:49
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Nej jag försöker mig inte på några knep, jag hävdar att något man känner inte är ett godtagbart bevis. oavsett om det är Guds, Elvis eller big foots närvaro.
Det är inte "känsla" det handlar om utan det är en fråga om sannolikhet.
Du "hävdar" att allt som inte verifierats har samma sannolikhet?
Citera
2013-12-17, 02:10
Medlem
Citat:
Det är inte "känsla" det handlar om utan det är en fråga om sannolikhet.
Du "hävdar" att allt som inte verifierats har samma sannolikhet?

Nej det handlar om känsla efter som så var inlägget jag svarade på formulerat.
Citera
2013-12-17, 02:13
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Jag är uttråkad
Ingenting kanske. Men om man nu pratar om känslor och är överens om att kärlek är något verkligt. Låt säga att 50% av alla människor inte hade de biologiska möjligheterna till att känna kärlek. Hur skulle man då kunna övertyga dem om att det finns? Lite samma som med Gudsgrejen. Det kanske helt enkelt är så att vissa inte kan förstå det. Något som saknas. Som att höra toner men inte inte fatta att det är musik.

Definiera kärlek. Definiera gud. Det är mycket möjligt att kärlek är en illusion, precis som gud. En väsentlig skillnad är att föremålen för vår kärlek är mycket påtagliga. Det är också effekterna av våra interaktioner med dessa föremål för vår kärlek. Man kan mäta ömsesidiga blodtrycksförändringar, hjärnaktivitet osv. Det går förstås att mäta ensidiga dito hos religiösa människor, men det är ju inte riktigt samma sak. Skit samma. Tråden handlar om att bevisa att gud existerar. Kärlek har inget med det att göra.
Citera
2013-12-17, 06:29
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Hur vet du att det inte finns bevis för Gud? Bevisen finns inom dig. Vänd dig bara till ditt inre så finner du bevis. Så enkelt är det.

Jo, dessa personliga bevis, som för övrigt långt ifrån alla som vill få får(hur förklarar du det), är ju verkligen konkreta... Eller tycker du det?
Citera
2013-12-17, 08:21
Medlem
Citat:
Låt säga att 50% av alla människor inte hade de biologiska möjligheterna till att känna kärlek. Hur skulle man då kunna övertyga dem om att det finns? Lite samma som med Gudsgrejen. Det kanske helt enkelt är så att vissa inte kan förstå det. Något som saknas. Som att höra toner men inte inte fatta att det är musik.

Fast det finns ingenting som säger att du måste känna samma känsla för att kunna förstå precis som att du inte behöver ha varit schizofren eller manisk eller något annat för att analysera och förklara mental ohälsa eller haft blindtarmsinflammation själv för att kunna ställa en korrekt diagnos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in