2013-12-15, 18:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Du har flera gånger påpekat att de vetenskapen kommer med omkullkastar alla existerande religioner. Detta har du sagt flera gånger men så är det inte. I din värld vill du tro och hoppas på att det är så men verkligheten är nåt annat.

Det var som fan! Menar du alltså att en naturvetenskaps-bok som är skriven år 2010 inte är giltig längre på grund av nya rön? Då tycker jag synd om alla dessa elever som lär sig felaktig kunskap för mig veterligen slänger de inte böcker varje år och tar in nya.

Du är faktisk alltför okunnig och inkompetent omkring vad vetenskap egentligen är till att kunne häva sånt ur dig.

Citat:
Det handlar inte om verkligheten det som vi diskuterar. Det handlar om en skapare till universum och allt annat. Vi diskuterar hur verkligheten har skapats eller kommit till och inte verkligheten i sig.

Alltså verkligheten bakom verkligheten (i din världsvild).

Citat:
Du säger hela tiden att verkligheten har kommit till: 1)Som forskarna säger. 2) Vi vet inte. 3) vi avvaktar forskarnas besked. Jag säger att det är en skapare som har skapat verkligheten.

I så fall förväntas det att du kommer med bevis.
Citera
2013-12-15, 18:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Inte ens religiösa får smaka på frukten av sin tro i detta liv mer än att de får tröst och rör sig bort från sånt som är skadligt för människor. Belöningen för religiösa kommer i nästa liv.

I detta liv finns det ingen tumregel för något alls.

I så fall är det inte svårt att "förneka" (oavsett vad du mer precist menar med detta ord) en skapare, för det enda du kommer med är fabulationer om det icke-observerbara.
Citera
2013-12-15, 18:40
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
med 1 vit kula och 100 svarta kulor är p(vit kula) = 1/101 vilket ger att efter 101 försök är det sannolikt att du fått en vit kula.

Ah, vi fyller på burken igen och inte plockar kulorna en efter en tills vi har den vita va?
Citera
2013-12-15, 18:44
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Ah, vi fyller på burken igen och inte plockar kulorna en efter en tills vi har den vita va?
Precis. Annars blir det ju 1/101 följt av 1/100 osv
Citera
2013-12-15, 18:54
Medlem
BEings avatar
Citat:
Fel!

Det existerar inte någon tumregel som säger att om man är på ett visst sätt får man si och så tillbaka. Vi lever och verkar i en labyrint. Ingen får lika mycket uppmärksamhet än någon som suttit inne för mord eller bankrån ändå har dessa gjort nåt ont men får kärlek tillbaka. Inte ens religiösa får smaka på frukten av sin tro i detta liv mer än att de får tröst och rör sig bort från sånt som är skadligt för människor. Belöningen för religiösa kommer i nästa liv.

"Som du sår får du skörda" Jag är inte kristen men det stämmer verkligen. När medvetandenivån höjs kommer det bli självklart. Det kan tyckas vi lever i en labyrint men vi ser heller inte hela bilden ifrån vårat ytterst begränsade perspektiv.
Citera
2013-12-15, 19:18
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Folk vinner på lotto, men det är ytters osannolikt att vinna den svarta kulan. I snitt behöver du göra ungefär 10^293 försök, tänk på hur stort talet är.

Ja, tänk hur stort talet är. Det är ytterst osannolikt att vinna på Lotto också, men ändå gör folk det hela tiden. Det enda som skiljer sannolikheterna åt är ett antal storleksordningar.

Citat:
Du kanske tycker att det är dåliga argument, andra kanske tycker motsatsen. Så vad vill du se för att tro? Vill du kanske se en bild på Gud för att tro?

En bild räcker inte riktigt. Det finns massvis av bilder på gudar. Observationer av vad folk påstår guden gör/kan göra vore ett steg på vägen. Belägg, helt enkelt.

Citat:
Du menar att det finns ateister som hoppas på Gud existerar? Det var något nytt för mig.
Det spelar ingen roll vad teister säger, det finns antingen en/flera skapare eller inte. Det är en sann dikotomi. Antingen A eller icke A.

Jag skulle åtminstone inte bli förvånad om det funnes folk som inte tror på någon gud som hoppas att någon gud existerar.

De flesta troende brukar vara väldigt petiga med vilken skapare de tror på, men visst, om du vill gå med på att det kan finnas fler än en, så har du en sann dikotomi.
Citera
2013-12-15, 19:34
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Jag tror inte att du någonsin kommer få in det jag vill få fram. HAHA. Vi lämnar det. Det är lika bra. Fortsätt att tänka på det jag sa om tankar så kanske det slår dig vad jag syftar på helt plötsligt och när du väl har kommit på det tror jag att du känner dig ännu mer nedslagen.

Om jag inte "får in" det du vill ha fram, så beror det på att du inte uttryckt dig tillräckligt klart. Ungefär som när du påstod att bibeln är en del av Torah.
Citera
2013-12-15, 20:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du har flera gånger påpekat att de vetenskapen kommer med omkullkastar alla existerande religioner. Detta har du sagt flera gånger men så är det inte. I din värld vill du tro och hoppas på att det är så men verkligheten är nåt annat.
Länka eller citera gärna. Tills dess så ljuger du bara.

Citat:
Det var som fan! Menar du alltså att en naturvetenskaps-bok som är skriven år 2010 inte är giltig längre på grund av nya rön? Då tycker jag synd om alla dessa elever som lär sig felaktig kunskap för mig veterligen slänger de inte böcker varje år och tar in nya.
Nej, det menar jag inte. Jag menar att jag hellre läser om det när det är nytt och dyker upp på internet och deltar i diskussionerna runt rönen.

Citat:
Det handlar inte om verkligheten det som vi diskuterar. Det handlar om en skapare till universum och allt annat. Vi diskuterar hur verkligheten har skapats eller kommit till och inte verkligheten i sig. Du säger hela tiden att verkligheten har kommit till: 1)Som forskarna säger. 2) Vi vet inte. 3) vi avvaktar forskarnas besked. Jag säger att det är en skapare som har skapat verkligheten.
Helt utan belägg, helt baserat på hörsägen och utan merit. Verkligheten + tro.

Citat:
Du tycker det alltså?
Det är uppenbart.

Citat:
Jag tror inte att din hjälp behövs. Behåll den för dig själv. Det kan du behöva.
Nej, du behåller hellre bubblan.

Citat:
Vem säger att det är falskt? Du?
En falsk dikotomi förklarar sig själv falsk. Det handlar inte om subjektivitet.

Citat:
Nu pratar du återigen om fakta och bevis Hur ska du ha det? Vad har du bevis på?
Jag förklarade att skillnaden mellan oss är att jag accepterar bevis och ändrar min uppfattning, medans du lever i en bubbla av religiös dogmatik och är orubblig. Är det svårt med läsförståelsen?

Citat:
Vi är av skilda meningar.
Du och verkligheten kanske..
Citera
2013-12-16, 11:31
Medlem
Citat:
Fel!

Det existerar inte någon tumregel som säger att om man är på ett visst sätt får man si och så tillbaka. Vi lever och verkar i en labyrint. Ingen får lika mycket uppmärksamhet än någon som suttit inne för mord eller bankrån ändå har dessa gjort nåt ont men får kärlek tillbaka. Inte ens religiösa får smaka på frukten av sin tro i detta liv mer än att de får tröst och rör sig bort från sånt som är skadligt för människor. Belöningen för religiösa kommer i nästa liv.

Åjo, det finns en massa tumregler i detta liv också...ta den om rattmuffen t ex..

När rimfrosten sänker sig över vårt vackra trafiklandskap så sätter man på rattmuffen och på våren när solen börjar smälta de sista snödrivorna så gäller, rattmuff av!

Man kan inte annat än driva med religiösa stollar av din kaliber som verkligen gått vilse i dina fantasier... sen må du vara ursäktad för att du hjärntvättades in i din tro som barn men nu är du vuxen (hoppas jag) och kan börja tänka själv.
Citera
2013-12-16, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
1. Det har med skaparens existens att göra. Du kommer att se det så småningom. Men försök förstå exemplet med den svarta kulan. Du har en skål med 10^300 vita kulor och en svart. Kommer du att dra upp den svarta kulan någonsin? Säg att du gör ett försök varje sekund. Efter hur långt tid kommer du att dra upp den svarta kulan? Är du bra på matematik så kan du räkna ut det. Jag kan redan nu säga att du kommer aldrig att dra den svarta kulan, även om du försökte i miljarder år.

Om den svarta kulan motsvarar vårt universum som det ser ut idag så har du/vi ju redan dragit den svarta kulan. Hur liten sannolikheten var innan har ingen som helst betydelse, precis som med tärningarna som vi diskuterade tidigare. Att något har en obefintlig statistisk sannolikhet att återupprepas på grund av att mängden parametrar är hysteriskt många påverkar inte sannolikheten att det redan existerar (som ju i detta fallet är 1).

Vi kan ta ett annat exempel. Bara för att snöflingor är hyfsat unika (om du studerar varenda snöflinga du hinner med på en livstid är det inte troligt att du hittar två identiska) så betyder inte det att det är ett MIRAKEL att en individuell snöflinga råkar se ut just som den gör även fast parametrarna är så otroligt många (precis som att det inte måste till ett mirakel för att vårat universum skall se ut som det gör).

Av alla sätt som universum kunnat utvecklas på under årmiljarderna så är det inte jättekonstigt att det bland minst 100 miljarder galaxer i det synliga universum finns en galax med minst 100 miljarder stjärnor där minst en stjärna har en planet som är Jorden där kemiska/organiska ämnen går på två ben och funderar kring sin tillvaro. För bara 10 miljoner år sedan (ett ögonblick i Universums historia) så var så inte fallet och om 10 miljoner år till så kanske vi är väck igen.

Inget av ovanstående har ens med gudar, religion eller tro att göra utan är bara ett sätt att försöka förklara att sannolikheter i efterhand är fullständigt ovidkommande. Dessutom kan du inte observera eller granska alla de utfall som INTE hände och inte existerar (eller rättare sagt så kan en varelse inte resonera kring sin icke-existens i ett universum som inte en bildades).
Senast redigerad av Praetori 2013-12-16 kl. 11:53.
Citera
2013-12-16, 12:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Om den svarta kulan motsvarar vårt universum som det ser ut idag så har du/vi ju redan dragit den svarta kulan. Hur liten sannolikheten var innan har ingen som helst betydelse, precis som med tärningarna som vi diskuterade tidigare. Att något har en obefintlig statistisk sannolikhet att återupprepas på grund av att mängden parametrar är hysteriskt många påverkar inte sannolikheten att det redan existerar (som ju i detta fallet är 1).

Vi kan ta ett annat exempel. Bara för att snöflingor är hyfsat unika (om du studerar varenda snöflinga du hinner med på en livstid är det inte troligt att du hittar två identiska) så betyder inte det att det är ett MIRAKEL att en individuell snöflinga råkar se ut just som den gör även fast parametrarna är så otroligt många (precis som att det inte måste till ett mirakel för att vårat universum skall se ut som det gör).

Av alla sätt som universum kunnat utvecklas på under årmiljarderna så är det inte jättekonstigt att det bland minst 100 miljarder galaxer i det synliga universum finns en galax med minst 100 miljarder stjärnor där minst en stjärna har en planet som är Jorden där kemiska/organiska ämnen går på två ben och funderar kring sin tillvaro. För bara 10 miljoner år sedan (ett ögonblick i Universums historia) så var så inte fallet och om 10 miljoner år till så kanske vi är väck igen.

Inget av ovanstående har ens med gudar, religion eller tro att göra utan är bara ett sätt att försöka förklara att sannolikheter i efterhand är fullständigt ovidkommande då du inte kan observera eller granska alla de utfall som INTE hände och inte existerar.

En eloge för denna bra sammanfattning av varför kunskap1s finetunings-argument INTE är legitimt. Det som händar i VERKLIGHETEN är naturligvis att initial-villkoren ledar till dom möjligheter som finns potentiellt i initial-villkoren, och inte till något annat.

I andra ponerade univers .... med andra initial-villkor ..... skulle det möjligen finnas kunskap1 motsvarigheter som talar sig varma för hur fantastisk och 'osannolikt' det är att deres (från vårat annorlunda) univers är det det är, så .... :

"It's god who did it".

Det är naturligvis rent nonsens med det vanliga underlaget av upp-och-ner vänt logik, och det för kunskap1 pinsama är, att han redan har "varit där" (~i detta 'argument') tidigare och borde veta bättre.

Men låt mig gissa, nu ..... efter finetunings-kollapsen ..... följar Intelligent Design-postulatet. Det är liksom traditionellt.
Citera
2013-12-16, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men låt mig gissa, nu ..... efter finetunings-kollapsen ..... följar Intelligent Design-postulatet. Det är liksom traditionellt.

Skall vi vara riktigt krassa så behandlar min utläggning inte möjligheterna kring ett skapat universum. Det jag skrev handlar bara om att de statistiska sannolikheterna i sig inte har ett skvatt att göra med bevis eller ens incitament FÖR en skapare.

ID-debatten är ju lite rörigare och kan i teorin innefatta allt ifrån von Däniken aliens till skäggiga abrahamitiska marvelhjältar med sofistikerade genlab till Hogwarthstrolleri.
Man har dock sjunkigt ganska långt ner från den allvetande skapargudens förmågor om man istället försöker intala sig att en "skapare" var nere och pillade på genetisk nivå för att få till högre former av liv (något som en allvetande skapare av ett deterministiskt universum inte skulle behöva).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in