Citat:
Ursprungligen postat av
Thomaspunkt
Det är inte mitt främsta mål heller, men styrkan kommer per automatik. Kanske inte 1RM styrka, men man är inte stor utan att vara stark.
Absolut handlar det som referenser, men det finns en nivå där man är "stark" i alls mått. Jag är långt ifrån den, men jag är också en hobbygymmare som inte lever "fitness lifestyle" eller tränar speciellt målmedvetet utan jag tycker det är kul. Jag anser mig vara stark för den nivån jag tränar på.
Vikten är enligt mig inte alls lika intressant som längden (klart att vikten är viktig

). Tycker man ska börja tävla i längdklasser istället för viktklasser!
Hade jag gått ner 20kg hade jag nog legat ganska bra till på SM, så klart att det vore "starkt".
Givetvis är det så. Kommer man över vissa vikter så är man stark oavsett vad man väger och det vågar jag nog påstå att du uppnått med råge, åtminstone om vi pratar helt generellt.
Längden spelar också givetvis en stor roll. En person på 165 cm som väger 80 kg bör, om båda är proportionerliga, kunna bänka mer än någon som är 180 cm på samma vikt. I knäböj och mark är det väl inte riktigt fullt så självklart kanske då det handlar väldigt mycket om hur gynnsamma vinklar man har genetiskt, men även där bör det vara så att den kortare generellt har stor fördel.
Styrka är (uppenbarligen) inte mitt främsta mål heller, även om jag självklart strävar att hela tiden bli starkare, men under vissa förutsättningar. Rent generellt så ligger jag inte så lågt i reps att jag tränar för någon vidare styrka heller egentligen, utan försöker väl framförallt att bli större just nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
soapmaster
Klarar du av att få ner hantlarna lugnt och säkert, bland annat genom på låren så har du inte kört slut på musklerna.
Du borde istället ha pressat några reps till.
Jag är ganska stark i den negativa fasen, så även om jag går till fail så har jag inga som helst problem att ta ner hantlarna lugnt och kontrollerat.
Helt plan hantelpress kan väl vara lite lurigt däremot, men det beror inte på att hantlarna är svåra att ta ner utan att det är svårt att resa sig med dem.
Klarar du inte att ta ned hantlarna ordentligt så kör du antagligen inte full ROM och är därför svag i bottenläget. När jag körde halvreps förr så damp hantlarna ned i bröstet eller i golvet också om jag gick till fail.